طرز تهیه والک پلو

طرز تهیه والک پلو رزا منتظمی تصویری عکس والک پلو طریقه مصرف والک والک پلو چیست مرحله به مرحله طرز تهیه پلو با سبزی کوهی  hg  g 

والک پلو یکی از غذاهای اصیل شهرهای تهران و کرمانشاه به حساب می آید. والک یک سبزی کوهی است که بیشتر در ایام بهار در کوهپایه های رشته کوه البرز و زاگرس می روید. این گیاه خودرو بیشتر در ایام ماه اردیبهشت و خرداد رشد می کند. نام دیگر والک در شهرهای دیگر، سیر کوهی یا تره کوهی است. این پلوی خوش طعم در شهرهای مختلف به روش های گوناگونی طبخ می شود. والک پلو همراه با مرغ، ماهی و انواع کوفته سرو می گردد. والک پلو به دو روش برنج آبکش و کته پخته می شود که بستگی به نوع برنج و ذائقه خانواده، تهیه می گردد. در دستور پیش رو، طرز تهیه والک پلو همراه با مرغ زعفرانی به روش برنج آبکش بیان گردیده است.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
والک۴۰۰ گرم
کره۲۰ گرم
زعفران دم کرده½ فنجان
سینه یا ران مرغ۴ تکه
پیاز۱ عدد بزرگ
فلفل دلمه ای۱ عدد
زردچوبه۲ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن و آببه مقدار کافی

دستور پخت والک پلو با مرغ

مرحله اول

برای تهیه والک پلوی خوشمزه ابتدا برنج را شسته و از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس می کنیم. مقداری آب (تقریبا ۴ برابر برنج) را درون قابلمه ریخته و می گذاریم روی حرارت تا جوش آید. بعد از آن که آب به جوش آمد، مقداری نمک اضافه می کنیم.

مرحله دوم

آب برنج خیس خورده را خالی می کنیم و برنج بدون آب را به آب در حال جوش اضافه می کنیم و با حرارت ملایم می گذاریم تا نیم پز شود. برنج که نیم پز شد والک های شسته و خرد شده را به برنج در حال جوش اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله ۳ دقیقه زمان می دهیم تا والک ها هم حرارت ببینند. پس از آن شعله را خاموش کرده و برنج همراه با والک را در آبکش می ریزیم تا آب آن کشیده شود. کمی آب ولرم روی برنج می ریزیم تا چسبندگی آن کم شود.

مرحله چهارم

در این مرحله یک قابلمه برداشته با کمی روغن روی حرارت می گذاریم. ته دیگ مناسب را کف ظرف می چینیم. ته دیگ می تواند سیب زمینی یا نان باشد. برنج و والک را درون قابلمه روی ته دیگ ها ریخته و با نصف استکان آب جوش که دور برنج می ریزی.

مرحله پنجم

سپس می گذاریم با شعله کم دم بکشد. وقتی دم برنج بالا آمد، مقداری روغن روی برنج ریخته و شعله گاز را کم می کنیم. توصیه می شود دم کنی روی در قابلمه قرار گیرد تا برنج به خوبی دم بکشد. بعد از پخت کامل و هنگام سرو نیز کمی روغن روی برنج می دهیم.

مرحله ششم

مقداری از برنج را با کمی زعفران مخلوط کرده و در هنگام سرو به عنوان تزیین روی برنج می ریزیم. درون یک قابلمه، کره و کمی روغن می ریزیم. کمی پودر زعفران هم به روغن اضافه می کنیم تا کمی رنگ بگیرد.

مرحله هفتم

برای اینکه کره نسوزد روغن به آن اضافه می شود. دو طرف تکه های مرغ را درون مخلوط کره و روغن با حرارت کم سرخ می کنیم تا طلایی شود. بعد از آن که مرغ ها سرخ شد، از قابلمه بیرون می آوریم و کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

در این مرحله پیاز را شسته و پوست می کنیم و خلال می کنیم. پیازها را در روغن باقیمانده تفت می دهیم تا سبک و بلوری شود اما سرخ نشود. فلفل دلمه ای خلال شده را نیز به پیازها اضافه می کنیم تا کمی تفت بخورد.

مرحله نهم

در این مرحله زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به مخلوط پیاز و فلفل دلمه ای اضافه کرده و هم می زنیم تا زردچوبه هم تفت بخورد. مرغ های سرخ شده را به مخلوط پیاز و فلفل دلمه ای اضافه کرده و با آب جوش (حدود ۴ لیوان) می گذاریم با حرارت ملایم تا مرغ ها، بپزد.

مرحله دهم

نهایتا در پایان پخت مرغ باید نصف لیوان آب درون مرغ ها باقی بماند تا در کنار غذا سرو کنیم. در انتهای کار کمی زعفران دم کرده داخل مرغ ها می ریزیم تا عطر و رنگ مطلوبی بدست آید و با والک پلوی زعفرانی سرو می کنیم.