کپسول سوزین (سولفات روی) و مشخصات و نحوه مصرف این دارو

کپسول سوزین (سولفات روی) و مشخصات و نحوه مصرف این دارو


منبع: آرگا

93

1399/11/23

09:05


توجه داشته باشید که کپسول سوزین در واقع از دسته داروهای درمان کمبود روی است که در این مطلب سعی داریم شما را با موارد و طریقه مصرف و حتی عوارض جانبی این دارو آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی کپسول سوزین که بدان کپسول سولفات حاوی روی هم گفته می شود از گذشته تاکنون به نوعی مواد معدنی برای درمان کمبود روی در بدن مصرف می شده است. در واقع فلز روی سولفات یک منبع از روی است که عنصری ضروری محسوب می شود و در تعدادی از توابع آنزیمی بدن نیز دخالت خواهد داشت.

آشنایی با کپسول سوزین

بهتر است بدانید که روی در واقع یک ماده معدنی می باشد که برای سلامت، رشد و نمو بافت های مهم بدن ضروری است و داروی سوزین اغلب برای پیشگیری یا درمان کمبود روی در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. روی معمولا برای حفظ ساختمان اسید های نوکلئیک، پروتئین ها و فشاهای سلولی ضروری است و به علاوه رشد طبیعی تقسیم سلولی، ترمیم بافتی، بلوغ جنسی و دستگاه تولید مثل، عادت به تاریکی و دید بهتر در شب، التیام زخم ها، دفاع ایمنی بدن، ادراک چشایی و احتمال بویایی از اعمال فیزیولوژیک وابسته به روی می باشند. توجه داشته باشید که عنصر روی معمولا در داخل استخوان ها و ماهیچه ها ذخیره می شود و کمبود آن در بدن می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی شود و بدن را در مقابل بیماری و عفونت ها آسیب پذیر تر نماید. در واقع این عنصر باعث تقویت لای های پست شده و افرادی که دچار کمبود روی هستند در برابر عفونت های پوستی نیز حساس تر خواهند بود و زخم آن ها دیرتر بهبود پیدا می کند. مصرف کپسول سوزین می تواند این کمبود ها را به خوبی درمان نماید. مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف سوزین سولفات به صورت خوراکی می تواند موجب کاهش اکنه در افراد شود و همچنین می تواند در بهبود علائم اختلال کم توجهی بیش فعالی نیز نقش موثری داشته باشد.

خصوصیات کپسول سوزین

موارد مصرف کپسول سوزین:

این دارو معمولا در زمینه های مختلفی از بیماری ها مورد مصرف قرار می گیرد که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از موارد مصرف آن بپردازیم:

جلوگیری از کمبود روی

رفع آرتریت روماتوئید

درمان آکنه آکرودرماتیت

به عنوان مکمل در پیشگیری و درمان روی

همچنین نیاز به این دارو در حالت های دیگری مانند سوختگی ها، سیروز کبدی، دیابت، بی اشتهایی، گاسترکتومی، عفونت های مزمن، نوزادان نارس، اختلالات ژنتیکی، بیماری های روده، بیماری کلیوی، بیماری لوزالمعده، اختلالات پوستی و استرس ممکن است افزایش پیدا کند.

طریقه مصرف کپسول سولفات روی

دستورالعمل مصرف:

توجه داشته باشید که بایستی تنها با تجویز پزشک از کپسول سولفات روی و قرص های آن استفاده کنید و تمامی اطلاعاتی را که به شما داده شده به خاطر داشته باشید و تمامی دستورالعمل ها را به خوبی رعایت نمایید. در واقع برای مصرف این دارو بایستی آن را بدون غذا مصرف نمایید اما اگر باعث ناراحتی در معده شد با غذا میل کنید. چنانچه روند مصرف دارو طولانی شد بهتر است بلع کل جویدن نکنید و به صورت خرد شده و شکسته مصرف نمایید. اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید به محض یادآوری مصرف کنید اما اگر زمان نزدیک به دوز بعدی باشد باید دوز از دست رفته را از یاد ببرید و به زمان عادی خود برسید. توصیه می شود که دوز دوز در یک زمان یا دوز های اضافی مصرف نکنید زیرا نتیجه ای عکس خواهد داشت.

عوارض جانبی:

همانطور که می دانید تمامی داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند و با این حال بسیاری از مردم عوارض جانبی ندارند و تنها عوارض جانبی جزئی خواهند داشت. چنانچه در معرض عوارض جانبی هستید که به شما آسیب زده یا از بین نرفته است بایستی با پزشک خود تماس بگیرید و یا به متخصص مراجعه نمایید. البته این همه عوارض جانبی نیست که ممکن است رخ دهد. به همین خاطر اگر سوالی در مورد عوارض جانبی مصرف کپسول سوزین داشتید بهتر است با متخصص تماس بگیرید و مشاوره بگیرید.

عوارض جانبی کپسول سولفات روی

تداخلات دارویی:

بهتر است بدانید که تداخلات دارویی می توانند چگونگی عملکرد داروها را در سطح بدن تغییر دهند که به همین خاطر لازم در مورد تمامی دارو هایی که مصرف می کنید اعم از ویتامین ها و یا داروهای گیاهی پزشکتان را در جریان بگذارید و از شروع با توقف خودسرانه مصرف داروها اجتناب نمایید.

نکات قابل توجه:

در رابطه با شیوه مصرف دارو دستورات پزشک را مد نظر داشته باشید و راهنمای موجود در بسته بندی دارو را به دقت مطالعه کنید. همچنین در صورت داشتن هر گونه بیماری و یا حساسیت پزشک را در جریان بگذارید زیرا در صورت داشتن برخی شرایط پزشکی ممکن است قادر به استفاده از زینک سولفات نباشید.

مضر بودن یا نبود زینک سولفات برای جنین تاکنون مشخص نشده و در صورتی که بارداری هستید بدون تجویز پزشک از زینک سولفات استفاده نکنید.

اینکه داروی سوزین می تواند وارد شیر مادر شود و به نوزاد آسیب برساند هنور نامشخص است و در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید بدون توصیه پزشک از این دارو نباید استفاده کنید.

از مصرف بیش از حد و مدت زمان توصیه شده توسط متخصص خودداری نمایید.

اگر کپسول سوزین باعث ناراحتی در معده شد می توانید آن را همراه با غذا مصرف نمایید.

دارو را بایستی همراه با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

از مصرف این دارو همراه با غذاهایی که دارای مقدار زیادی کلسیم یا فسفر هستند مانند شیر، پنیر، ماست، بستنی، لوبیا یا نخود به شدت اجتناب نمایید زیرا می توانند جذب دارو را با مشکل مواجه نمایند.

مزایا کپسول روی برای بدن

ممکن است پزشک معالج جهت رسیدن به بهترین نتایج درمانی میزان دوز را تغییر دهد و به همین خاطر میزان مصرف دارو می توان به سن بیماری بستگی داشته باشد.

بهتر است دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری نمایید.

در صورت فراموش کردن یک دوز مصرفی از دارو بهتر است به محض متوجه شدن داروی فراموش شده را مصرف نمایید. البته اگر به نوبت دوز بعدی مدت کمی مانده بود بایستی از مصرف داروی فراموش شده پرهیز نمایید و از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

توجه داشته باشید که اگر علائم یا مشکلات بهداشتی شما بهبود نیافت و یا اگر بدتر شد حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

توصیه می شود به هیچ وجه داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و داروهای دیگران مصرف نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو