همه چیز درباره افسردگی صبحگاهی از تشخیص تا روش های درمان

همه چیز درباره افسردگی صبحگاهی از تشخیص تا روش های درمان


منبع: آرگا

146

1399/7/21

22:05


علائم افسردگی شامل بی انگیزگی و لذت نبردن از انجام فعالیت های روزانه است، این در حالی است که کیفیت خواب به شدت کاهش می یابد. اغلب اوقات در فرد مبتلا به افسردگی صبحگاهی علائم اختلال افسردگی ماژور _ حاد نیز دیده می شود. این علائم گاهی در هنگام صبح تشدید می شوند و در طول روز از بین می روند و یا از شدت آنها کاسته می شود.

همه چیز درباره افسردگی صبحگاهی از تشخیص تا روش های درمان

مطالعات نشان می دهد، افسردگی ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیت جهان را در برگرفته است. البته این آمارها در کشورهای مختلف است. در این مقاله سعی داریم به افسردگی صبحگاهی بپردازیم. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

افسردگی صبحگاهی

 اختلال افسردگی انواع مختلفی دارد و گاهی احساس افسردگی در ساعات مشخصی از روز شدت می یابد. علائم افسردگی شامل احساس ناامیدی، ناراحتی و افسردگی است و اگر این علائم در هنگام صبح تشدید شوند، به آن افسردگی صبحگاهی می گویند.

افسردگی صبحگاهی

احساس افسردگی و پریشانی، افراد زیادی را به استفاده از قرص های مختلف ترغیب می کند، اما با توجه به زمینه افسردگی که منشا آسیب های روانی و محیطی فرد می باشد، درمان افسردگی با روش های طبیعی، می تواند جایگزین مناسبی برای فرد باشد.
پژوهش های زیادی بر روی رفتار انسان صورت گرفته است که نشان می دهد احساس افسردگی و غمگین بودن، یک واکنش طبیعی بدن است و پاسخی به مشکلات و فقدان های زندگی است.
روانشناسان معتقدند: افسردگی نوعی درماندگی آموخته شده می باشد که در آن فرد به صورت شناختی به این نتیجه گیری می رسد که دچار نوعی ابهام و سرگشتگی است. این حالت می تواند در شرایط مختلف از جمله، سوگواری، طلاق، از دست دادن شغل و بیکاری و به طور کلی ناشی از یک حادثه یا اتفاق می باشد.
افسردگی برخلاف باور عوام که بیشتر آن را فیزیکی تصور می کنند، یک اختلال ذهنی و روانی می باشد که در نهایت منجر به تغییر جسمی می شود. و تصور می کنند فرد افسرده کم تلاش و گوشه گیر است، و گاهی حالت روانی آنها را به غلط اشتباه فیزیولوژیک می بینند، این در حالی است که وضعیت افسرده گونه که بیشتر ناشی از فقدان انگیزه کافی بوده و نوعی خطای شناختی محسوب می شود.

همه چیز درمورد افسردگی پیش از ظهر

افسردگی صبحگاهی چه علائمی دارد؟

علائم افسردگی شامل بی انگیزه بودن و لذت نبردن از انجام فعالیت های روزانه است، این در حالی است که کیفیت خواب به شدت کاهش می یابد. اغلب اوقات در فرد مبتلا به افسردگی صبحگاهی علائم اختلال افسردگی ماژور _ حاد نیز دیده می شود. و این علائم گاهی در هنگام صبح تشدید می شوند و در طول روز از بین می روند یا از شدت آنها کاسته می شود. محققان معتقدند در صورتی که فرد نشانه را برای مدت زمان دو هفته یا بیش از آن تجربه کند افسردگی در او تشخیص داده می شود.

علت افسردگی اول صبح

از مهمترین علائم اختلال افسردگی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بی قراری شدید در اکثر روزهای هفته
  • خستگی یا نداشتن انرژی کافی در طول هفته
  • احساس پوچی و بی ارزش بودن
  • مشکل نداشتن تمرکز یا تصمیم گیری به خصوص در صبح ها
  • مشکلات ناشی از خواب، خواب زیاد یا سخت به خواب رفتن
  • کاهش شدید وزن بدون استفاده از رژیم غذایی مشخصی
  • احساس افسردگی که در تمام طول روز ادامه دارد
  • نداشتن انرژی برای فعالیت های منظم صبحگاهی مانند مسواک زدن، لباس پوشیدن، به سختی بیرون آمدن از رختخواب

البه به یاد داشته باشید در یک فرد مبتلا به افسردگی صبحگاهی این علائم با گذر زمان کمرنگ می شود.

علت افسردگی صبحگاهی چیست؟

روانشناسان دلیل آشکاری را در ابتلا به افسردگی صبحگاهی تشخیص نداده اند، اما دلایل بسیار زیادی در بروز آن نقش دارند. از سویی افسردگی صبحگاهی در ساعت مشخصی از طول روز ظاهر می شود، پزشکان دلیل آن را با ناهماهنگی در ساعات زیستی بدن مرتبط می دانند. ساعات زیستی فرآیندی است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. تغییرات هورمونی در طول روز می تواند بر ساعات زیستی تاثیر بگذارد. یکی از هورمون ها «ملاتونین» است که موجب خواب افراد می شود.

بیشتر افراد ممکن است در طول روز با تغییرات خلقی زیادی روبرو شوند، اما افرادی که مبتلا به افسردگی صبحگاهی هستند در خلقیات خود فراز و فرودهایی دارند که هر روز یا در بیشتر روزهای هفته رخ می دهد.

تحقیقات نشان می دهد علاوه بر تغییرات ریتم طبیعی بدن عوامل دیگری نیز در بروز افسردگی صبحگاهی و اختلال افسردگی ماژور نقش دارند.

افسردگی پیش از ظهر و دلایل آن

عوامل تاثیرگذار در افسردگی صبحگاهی:

  • مصرف مواد مخدر یا مواد الکلی
  • ژنتیک (سابقه خانوادگی فرد مبتلا به افسردگی)
  • وقوع اتفاقات ناگهانی و ناگوار در زندگی
  • آسیب روحی یا جسمی یا تروما
  • ابتلا به بیماری هایی که بر خلق و خو افراد تاثیر می گذارد مانند اضطراب و یا اختلال کم توجهی _ بیش فعالی

چگونه افسردگی صبحگاهی را تشخیص دهیم؟

اگر برای درمان افسردگی به متخصص مراجعه کرده باشید، پزشک شما با پرسیدن چند سوال روند تشخیص را شروع می کند. این پرسش ها می تواند مربوط به تغییرات خلق و خو، وزن و اشتهای شما باشد. پزشک تلاش می کند دریابد که بیمار چه مدت است با این علائم درگیر است. همچنین او تلاش می کند عوامل دیگری مثل پرکاری تیروئید را هم بررسی کند و بیماری هایی را که عوارضی مانند این اختلال را دارند رد کند. پزشک از شما درباره نوع داروهایی که مصرف می کنید سوالاتی می پرسد، به این علت که بعضی از داروها عوارضی برجا می گذارند.

نشانه های افسردگی صبحگاهی

روش های درمان افسردگی صبحگاهی

اگر افکاری مثل خودکشی یا خودآزاری به سراغتان آمد باید به سرعت به یک متخصص مراجعه کنید. پزشک شما می تواند به سرعت به معالجه شما بپردازد. در ادامه به روش های درمان افسردگی صبحگاهی بیشتر پرداخته ایم:

ورزش: ورزش منظم به خصوص در هوای آزاد می تواند به بهبود علائم افسردگی خفیف و متوسط کمک فراوانی کند. پیاده روی برای مبتلایان به افسردگی صبحگاهی بسیار موثر است، بی خوابی را کاهش می دهد. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی، علائم او را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

تاثیرات ورزش بر افسردگی پیش از ظهر

روان درمانی: این راه درمانی به فرد کمک می کند که متوجه افکار منفی خود شود و او را به سمت افکار مثبت هدایت می کند. خانواده درمانی و گروه درمانی نیز به تقویت روابط اجتماعی فرد کمک می کند.

نقش روان درمانگر در بهبود افسردگی

درمان تحریک مغزی: درمان های تحریک مغزی مانند «الکتروشوک» و «تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال تکراری» به کاهش علائم افسردگی کمک می کند. اما به ندرت پیش می آید که اولین انتخاب درمانی باشند.

اثرات درمان تحریک مغزی بر کاهش افسردگی

داروها: بعضی داروها مانند داروهای ضدافسردگی، تثبیت کننده خلق و خو و داروهای ضد روان پریشی به عنوان درمان دارویی افسردگی محسوب می شوند.

درمان افسردگی صبحگاهی با داروهای ضد افسردگی

همچنین شما می توانید از درمان های جایگزین مانند مدیتیشن و یوگا، طب سوزنی هم بهره ببرید. این درمان ها به شما کمک می کند که با گذر زمان احساس سلامتی و بهبودی کنید.به یاد داشته باشید، اما جایگزین درمان های بالینی در درمان اختلال افسردگی ماژور نخواهند شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو