به کمک ۲۶ ترفند روانشناسی در هر مشاجره‌ای پیروز میدان باشید!

منبع: خبرنما

3

1402/3/21

17:33


برای هر موقعیت و شرایطی یک دسته ترفند روانشناسی وجود دارد که می‌توانید برای رسیدن به نتیجه دلخواه‌تان استفاده کنید. از اثرگذاری بر آدم‌ها گرفته تا حفظ اعتماد به نفس، هر ترفندی کاربردی دارد و گاهی حسابی به کار می‌آید. در این نوشتار 26 ترفند روانشناسی در اختیار شما قرار می‌دهیم که به کمک‌شان بتوانید در هر بحث و گفتگویی پیروز شوید…

به کمک ۲۶ ترفند روانشناسی در هر مشاجره‌ای پیروز میدان باشید!

برای هر موقعیت و شرایطی یک دسته ترفند روانشناسی وجود دارد که می‌توانید برای رسیدن به نتیجه دلخواه‌تان استفاده کنید. از اثرگذاری بر آدم‌ها گرفته تا حفظ اعتماد به نفس، هر ترفندی کاربردی دارد و گاهی حسابی به کار می‌آید. در این نوشتار 26 ترفند روانشناسی در اختیار شما قرار می‌دهیم که به کمک‌شان بتوانید در هر بحث و گفتگویی پیروز شوید.

به پیشانی طرف نگاه کنید

در حالی که با کسی صحبت می کنید، درست بین و کمی بالاتر از خط چشم به پیشانی طرف خیره شوید. این ترفند باعث می‌شود او را تحت تاثیر قرار دهید و احتمال دروغ گفتنش را به حداقل برسانید.

هنگام دعوا خونسردی‌تان را حفظ کنید

وقتی کسی آماده دعوا و درگیری با شما است، سعی کنید خونسردی‌تان را حفظ کنید و بیشتر موافق حرف‌هایش باشید. سپس از این که نمی‌توانند شما را عصبانی کنند ناامید شده و احساس می‌کنند چقدر آدم احمقی هستند. چنین واکنشی باعث می‌شود فکر کنند فردی فریب خورده هستند.

طوری رفتار کنید که انگار همه چیز عادی است

بهترین برخورد در بحث با دیگران آن هم موقعی که واقعا عصبی هستید، عادی جلوه دادن شرایط است. طوری رفتار کنید که انگار همه چیز عادی است و انتظار چنین برخوردی را داشته‌اید. چنین واکنشی طرف را دیوانه می‌کند. مثلا اگر رئیسی دارید که حتی وقتی هیچ اشتباهی مرتکب نشده‌اید، مدام در حال فریاد زدن است، بهتر است خونسرد به کارتان ادامه دهید، قهوه بنوشید و وقتی آنقدر عصبانی شد که شما را خطاب قرار داد، به سمتش لبخند بزنید و دست از قهوه خوردن بردارید و به کارتان ادامه دهید. این بزرگترین انتقامی است که می‌توانید از او بگیرید.

از کسی که از شما متنفر است کمک بخواهید

وقتی می‌دانید کسی از شما بدش می‌آید یا نسبت به شما بی تفاوت و سرد است، کمک بخواهید. مثلا اگر جمعی حضور دارید سعی کنید سر میز غذا نزدیک به او بنشینید، بعد از او درخواست کنید که دیس غذا را به شما بدهد یا لیوان نوشیدنی‌تان را پر کند، بعد از او تشکر کنید. این روش می‌تواند دیدگاه منفی او را نسبت به شما تغییر دهد.

در واقع این یک راه آسان برای برقراری روابط است، و اگرچه به طور آگاهانه این ارتباط برقرار نمی‌شود اما زمانی می‌رسد که او متوجه می‌شود مدت‌ها است با شما دوست است اما نمی‌داند چگونه و چرا… .

با ذهن افراد بازی کنید

بازی با ذهن افراد و گیج کردن آن‌ها همیشه بهترین استراتژی است. مثلا از آن‌ها بپرسید چرا این قدر گرفته است؟ آیا گریه کرده؟ بعد بی وقفه او را دلداری بدهید، سعی کنید بیشتر با او صحبت کنید. آن وقت گیجش می‌کنید به طوری که ناخودآگاه باب میل شما رفتار خواهند کرد.

اگر می‌خواهید موافقت کسی را به دست بیاورید، این روش بهترین است

وقتی از کسی انجام کاری را درخواست می‌کنید یا می‌خواهید در مورد موضوعی موافقت آن‌ها را به دست بیاورید، هنگام بازگو کردن درخواستتان، سرتان را هم تکان دهید، احتمال این که موافقت طرف را به دست بیاورید خیلی زیاد است، به طوری که بعد از خود می‌پرسند چطور نتوانسته‌اند به شما نه بگویند.

همیشه موافق حرف‌هایشان باشید

هر وقت کسی به شما توهین کرد با او موافقت کنید، مثلا:

“هی تو واقعا زشتی.”

“بله. میدانم.”

باور کنید، بعد از جوابتان نمی‌تواند حرف دیگری بزند، در واقع هرگز نمی‌داند چه واکنشی نشان دهد.

واکنشی نشان ندهید

می‌گویید چگونه؟ مثلا خواهرتان وسیله‌ای از شما را برده، شکایت نکنید، اصلا وانمود کنید که متوجه نشده‌اید، باور کنید به دقیقه نکشیده آن را بر می‌گرداند.

وانمود کنید دروغگوی حرفه‌ای هستید

اگر وانمود کنید که یک دروغگوی قهار هستید، وقتی می‌خواهید به راستی دروغ بگویید همه باور می‌کنند و فکر می‌کنند حقیقت را می‌گویید.

به زیردست‌تان قدرت عمل بدهید

وقتی در جایگاه برتر و بالاتر قرار می‌گیرید، به فرد زیر دست‌تان فرصت و قدرت عمل بدهید. این کار باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند که برایتان اهمیت دارند. این طوری آن‌ها همیشه با شما همراه هستند.

حین مشاجره از او تعریف کنید

اگر مجبور هستید با کسی وارد مشاجره شوید، یک صفت خود از او پیدا کنید و آن را به زبان بیاورید، اگر واقعا آنچه می‌گویید حقیقت داشته باشد، خود به خود انعطاف پذیری بیشتر از خودش نشان می‌دهد. اما اگر چنین آدمی هم نباشد، برای این که نشان دهد واقعا شایسته این تعریف است، دست از مشاجره بر می‌دارد.

هنگامی که حق با شما است، بگویید “آره حق با تو است”

اگر واقعا حق با شما است و کسی سعی دارد به نا حق با شما مشاجره کند، فقط یک جمله کوتاه بگویید: “اره حق با توست، می‌دانم که آنقدر باهوش هستی تا بدانی موضوع از چه قرار است.” وار کنید همین یک جمله او را ساکت خواهد کرد. اگر همچنان به مشاجره ادامه بدهد، جزء این که نشان دهد یک احمق است چیز دیگری را ثابت نخواهد کرد.

سکوت کنید

هر وقت کسی حرف احمقانه‌ای می‌زند، یا درخواست غیرمنطقی می‌کند، تنها کاری که باید انجام دهید، سکوت است. برای مدت طولانی آرامی بنشینید. اگر این کار انجام دهید، طرف شروع به تحلیل و تجزیه حرفش می‌کند و اگر خیلی عاقل باشد به درخواست احمقانه‌اش اعتراف می‌کند. در حالت ایده‌آل حتی از کنارتان بلند می‌شود تا راه دیگری برای حل مشکلش پیدا کند. بهترین موقعیت برای چنین واکنشی استفاده از آن برای مکالمه تلفنی است.

نادیده بگیرید

آیا فردی در محل کار با شما طوری رفتار می‌کند که گویی زیر دستش هستید؟ در برخورد با چنین فردی هیچ چیز بهتر از نادیده گرفتنش نیست. سعی کنید طوری برخورد کنید که انگار چنین فردی وجود ندارد. لزومی ندارد به در و دیوار نگاه کنید، کافی است هنگام راه رفتن مستقیم به جلو نگاه کنید. اگر سلام داد، نشنیده بگیرید. بعد ممکن است بخواهید از راه شوخی وارد شود، در این موقعیت هم واکنشی نشان ندهید اگر به طور مستقیم از شما دلیل رفتارتان را پرسید، خیلی راحت و خونسرد بگویید که متوجه حضورش نشده اید و داشتید فکر می‌کردید، باید بلند سلام می‌داد تا متوجه‌اش می‌شدید. از تاثیر این رفتار حیرت خواهید کرد.

حتما امتحان کنید

اگر کسی در حال صحبت است و از حرف زدن با او خسته شده اید، در حالی که روی بینی‎‌تان را می‌خارانید، بگویید: «چیزی روی گونه ات هست». ناخوداگاه روی بینی‌اش دست خواهد کشید.

مستقیم درخواستتان را بیان نکنید

اگر می‌خواهید کسی را مجبور به پذیرفتن درخواستتان کنید، ابتدا از او انجام کاری سخت را بخواهید، بعد درخواست اصلی تان را بیان کنید. طرف مقابل‌تان خیلی زود درخواست شما را قبول می‌کند. امتحان کنید تا به این ترفند ایمان بیاورید.

اگر می‌خواهید رفتار زشت دیگران را اصلاح کنید، از این ترفند استفاده کنید

اگر فروشنده هستید و مشتری با لحن طلبکاری سفارش چیزی می‌دهد برای این که کارش را اصلاح کنید، درخواستش را اشتباه تکرار کنید، مطمئنا کمی خودش را جمع و جور می‌کند و بعد با لحن و صدای بهتری جوابتان را خواهد داد.

پوزخند بزنید

در حین مشاجره با کسی پوزخند بزنید، سرتان را تکان دهید یا بخندید. با این حرکتتان طرف مضطرب خواهد شد.

به کفش‌هایش نگاه کنید

اگر کسی به شما خیره شده و نمی‌خواهد نگاهش را از روی شما بردارد، به کفش‌هایش نگاه کنید، این ترفند فوق العاده است. بلافاصله دست از نگاه کردن بر می‌دارد.

برای جلوگیری از زورگویی از این ترفند استفاده کنید

یکی از ترفندهای فوق العاده برای پیروز شدن در بحثی است است که فرد زورگو بگویید چرا قرار است همیشه حرف آخر را او بزند؟ بلافاصله سکوت خواهد کرد.

موقع مشاجره از این جمله استفاده کنید

وقتی کسی با شما در حال مشاجره است یک جمله بگویید: “واقعا هر چیزی که دیگران در مورد شما می‌گویند، درست است.”

اگر کسی فریاد می‌زند…

اگر با کسی در حال مشاجره هستید و او مدام فریاد می‌زند، شما در عوض آرام و آهسته صحبت کنید، خیلی زود متوجه می‌شوید که او هم آرام شده است.

به سر شانه مخاطب‌تان نگاه کنید

هنگامی که با کسی در حال صحبت هستید، به طور تصادفی به سر شانه‌اش نگاه کنید و به نگاه کردن تان ادامه دهید، وقتی رشته کلامش قطع شد و شروع به نگاه کردن به شانه‌اش کرد، شما خیلی عادی به صحبت کردن ادامه بدهید. این طوری او را گیج خواهید کرد.

به پشت سر مخاطب‌تان نگاه کنید

اگر از این که کسی به شما خیره شده ناراحت هستید، به پشت سرش نگاه کنید. تماس چشمی‌تان را حفظ کنید و همچنان به نقطه پشت سر او خیره شوید، بلافاصله دست از نگاه کردن به شما بر می‌دارد.

اگر کسی قلدری می‌کند فقط به کارش بخندید

اگر کسی سعی در اذیت شما دارد یا می‌خواهد با حرف ها و حرکاتش شما را اذیت کند، فقط بخندید، تنها لبخند نزنید بلکه به اندازه ای که می‌توانید بلند بخندید تا او را حیرت زده کنید. به خصوص اگر با یکی از دوستانتان باشید و با هم بخندید، باعث می‌شوید طرف مقابلتان را اول گیج و بعد عصبانی کنید، به طوری که دیگر اطرافتان آفتابی نخواهد شد.

اگر کسی مخالف نظرتان است با او موافقت کنید

اگر رئیسی دارید که با هر نظری مخالفت می‌کند، ابتدا با نظر او موافقت کنید و سپس نظرتان را طور دیگری بیان کنید و کمی هم استدلال کنید، مطمئنا خیلی راحت نظرتان را قبول خواهد کرد.

اگر کسی فریاد می‌زند شما با آرامش دلیل بیاورید

همیشه از این ترفند به خصوص وقتی کسی پشت تلفن بر سر شما فریاد می‌زند، سکوت کنید. نمی‌گوییم آن‌ها را نادیده بگیرید، نه فقط وقتی در حال صحبت هستند و مدام فریاد می‌زنند، شما مدام سعی نکنید که استدلال کنید، دلیل بیاورید یا انکار کنید، بلکه کاملا آرام باشید و سکوت مطلق اختیار کنید. با چنین واکنشی آن‌ها را از هر پیش بینی که کرده بودند، ناامید می‌کنید.

در واقع افراد در مکامله یا بهتر است بگوییم در مشاجره از حرف‌هایی که به یکدیگر می‌زنند علیه خودشان استفاده می‌کنند، بنابراین وقتی سکوت کنید، طرف مقابل نمی‌تواند به مشاجره با شما ادامه دهد و رشته کلام از دستش در می‌رود.

بهترین راه برای ساکت کردن کسی بدون اینکه گستاخی کنید، ساکت ماندن است.

این ترفند در مشاجره حضوری نیز موثر است. اما وقتی رو به روی کسی قرار می‌گیرید باید از تکان دادن سر، حرکت دادن دست‌ها هم خودداری کنید و مستقیم به چشم های طرف مقابلتان نگاه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو