رک بودن چه معنایی دارد و چطور مرز رک گویی و بی ادبی را تشخیص دهیم؟

رک بودن چه معنایی دارد و چطور مرز رک گویی و بی ادبی را تشخیص دهیم؟


منبع: آرگا

168

1398/10/7

00:38


رک بودن برای افراد یک ویژگی خوب محسوب می شود اما در صورتی که فرد آن را از مرز بی ادبی جدا کند افرادی که می خواهند رک باشند باید بدانند که در زندگی و روابط اجتماعی خود نباید رک گویی را با بی ادبی اشتباه بگیرند و بر این مبنا به دیگران توهین و بی احترامی کنند.

رک بودن یک ویژگی رفتاری در برخی از افراد است که فرد به موجب آن مواضع خود را به شکلی صریح و راحت بیان خواهد کرد افراد رک گو بدون ایجاد تنش در رابطه ها نظرات خود را بیان می کنند این مهارت در روابط اجتماعی افراد نقش مهمی دارد و دسته های مختلفی از افراد را از یکدیگر متمایز می کند. گاها افراد رک مرز احترام را زیر پا می گذارند و به شکلی بی ادبانه و گستاخانه با دیگران برخورد می کنند بنابراین مهم ترین مرزی که میان افراد بی ادب و رک گو وجود دارد حفظ احترام است. از سوی دیگر نقطه مقابل افراد رک کسانی هستند که به راحتی جرات و جسارت اظهار نظر را ندارند اگر شما نیز فکر می کنید فردی رک نیستید و همین موجب شده تا هیچ گاه نتوانید نظر شخصی خود را بیان کنید در اینجا با شیوه های رک گویی بیشتر آشنا می شوید.

رک بودن چه معنایی دارد؟

گام اول برای رک گویی بیان حقیقت است قطعا خود شما هم دوست ندارید فردی در قالب رک گویی اظهار نظری عادلانه درباره شما داشته باشد بنابراین اگر می خواهید در جامعه و در روابط اجتماعی خود فردی موفق باشید باید اولین اصل از رک گویی که همان صادق بودن است را رعایت کنید.

تاثیرات رک گویی


با صراحت صحبت کردن و جسارت داشتن درباره بیان حقیقت و صحبت کردن درباره خود شخص نه ظاهر و رفتار او رک گویی است افرادی که در کلام خود صراحت دارند مانع ایجاد بی احترامی و سوء تفاهم می شوند این افراد از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند و روابط اجتماعی آن ها نیز در سطح بالایی قرار دارد. با وجود این تفاسیر متوجه شده اید که رک گویی یک اخلاق و رفتار پسندیده است اما برخی از افراد نمی توانند درست رک بودن را تشخیص دهند و اشتباها رفتارهای بی ادبانه دارند. بی پرده قضاوت کردن و صحبت کردن درباره هر آنچه که در ذهن افراد می گذرد یکی از فتارهای ناپسندی است که افراد به اصطلاح رک گو با آن سر و کار دارند.

مشخص کردن مرز رک گویی:

اگر می خواهید میان رک گویی و گستاخ نبودن مرزی را مشخص کنید باید بدانید که به زبان آوردن هر سخنی بی پرده می تواند برای افراد آزار دهنده باشد و موجب ناراحتی آن ها شود ما در اینجا می خواهیم مرزی دقیق و درست از رک گویی را مشخص کنیم که شامل موارد زیر است:

  • افراد رک بیش از هر چیز درباره خودشان نظر می دهند و در مواقع ضروری درباره دیگران اظهارنظر می کنند.
  • این افراد تنها زمانی درباره دیگران نظر می دهند که از آن ها نظر خواسته باشند و آن ها در کمال احترام اظهار نظر می کنند.
  • با سراحت صحبت کردن یکی دیگر از ویژگی های این افراد است.
  • آن ها به دیگران توهین نمی کنند.
  • پیامدهای سخنان خود را می سنجند.
  • آداب معاشرت را به خوبی رعایت می کنند.

رک گویی خوب است؟

اگر می خواهید در رک بودن سنجیده باشید باید ابتدا درباره خودتان از دیگران نظرخواهی کنید این کار موجب می شود تا فرد مقابل با اعتماد بیشتری به سخنان شما توجه کند و با جان و دل سخنان شما را می پذیرد. تکنیک های رک گویی که در بالا به آن ها اشاره شده است بسیار موثر هستند و با مطالعه بیشتر در این زمینه ها می توانید فردی ک باشید.

چگونه رک باشیم؟

رک بودن برای برخی از افراد کاری سخت و دشوار است چون این دسته از افراد اعتماد به نفس کافی برای رک گویی را ندارند و تصور می کنند اگر نظرات خود را برای دیگران بیان کنند مورد حمله و تمسخر قرار می گیرند به همین دلیل اغلب یا سکوت می کنند و یا در مقابل خواسته های دیگران کوتاه می آیند که به موجب آن از خواسته های خود می گذرند. قدم اول برای اینکه بتوانیم رک باشیم بالا بردن اعتماد به نفس است و برای اینکه اعتماد به نفس کافی داشته باشیم باید باید به سراغ یادگیری مهارت های گفتاری جمعی و اجتماعی برویم مهارت هایی که به شما کمک می کند در جمع با اعتماد به نفس بیشتری از خودتان حرف بزنید و راحت تر مقصود خودتان را بیان کنید.

رک گویی در روابط اجتماعی

بهتر است رک گویی را از جمع های کوچک دوستانه و خانوادگی آغاز کنید در این جمع ها راحت تر می توانید درباره نظرات خود حرف بزنید و مقصود خود را به این عزیزان انتقال دهید افراد فعال دیگر نیز روابط خود را از اهمین جمع ها آغاز کرده اند. ترس از صحبت کردن را از خود دور کنید زیرا ترس موجب می شود تا شما جسارت کافی برای حرف زدن نداشته باشید. رک بودن یکی از تکنیک های موثر برای بالا بردن اعتماد به نفس است که هم به علت است و هم به عنوان معلول عمل می کند اما به طور کلی در داشتن اعتماد به نفس نقش موثری دارد.

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید رک گویی دارای تکنیک هایی است به عنوان مثال یک فرد رک گو برای اینکه بتواند سخنان درست و صادقانه ای را به دیگران منتقل کند باید در اظهار نظر کردن به احساسات دیگران نیز توجه کنید فردی که به احساسات و علایق دیگران بی توجهی می کند نمی تواند مورد پذیرش اطرافیان خود باشد.

رک بودن چه عواقبی دارد

سخن آخر:

معنای عام و کلی از رک گویی با طراحت و با قاطعیت صحبت کردن است اما در این مقاله مرزهایی را برای رک گویی و بی ادبی ارائه دادیم گه به شما کمک می کند به عنوان یک فرد رک گو در جامعه درست تر انتقاد کنید. زمانی سخنان شما بی ادبانه تلقی می شود که از حرف های بی ادبانه و گستاخاننه استفاده کنید و احترام دیگران را نداشته باشید. از سوی دیگر می توان به تاثیرات مهمی اشاره کرد که رک بودن بر روی اعتماد به نفس فرد دارد همچنین در بیشتر روابط افراد به کسانی که رک هستند بیشتر اعتماد می کنند زیرا می دانند در پس حرف های واضح آن ها مقصود و منظور دیگری وجود ندارد.

افراد که رک هستند افرادی قابل پیش بینی هستند آن ها پیامدهای تمام کارهای خود را می دانند و حتی در مواقعی که ناعدالتی صورت می گیرد حرف های خود را بیان می کنند و در واقع زیر بار حرف زور نمی روند. شما نیز اگر فردی رک هستید  باید به این موارد در روابط اجتماعی خود توجه کنید زیرا در غیر این صورت نمی توانید در روابط اجتماعی خود و رک گویی به شکلی موفق عمل کنید. شما می توانید در این مطلب تقویت روابط اجتماعی با این راهکار را تجربه کنید و بیشتر به معنای رک گویی در جمع به شکل صحیح آن پی خواهید برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو