تقویت اعتماد به نفس در سخنرانی با چند تکنیک ساده

تقویت اعتماد به نفس در سخنرانی با چند تکنیک ساده


منبع: آرگا

2

1402/5/21

22:09


نداشتن اعتماد به نفس و ترس یکی از متداول ترین ویژگی ها در میان افراد بزرگسال است. تقریبا نزدیک به ۷۵ درصد افراد جامعه از مشکل عدم اعتماد به نفس رنج می برند و نمی توانند در جمع های بزرگ به خوبی سخنرانی کنند. مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که خود واقعی تان باشید و پشت نقش دیگری پنهان نشوید. در این مقاله به روش های افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی اشاره شده است.

احتمالا داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی آرزوی بسیاری از افراد است. ممکن است در ابتدای یک سخنرانی مطالب خود را فراموش کنید. ناگهان دچار اضطراب شده و بی قرار شوید. هم چنین این احتمال وجود دارد زمانی که در یک جمع قرار گرفته اید و می خواهید نظرات تان را در آن جا ارائه دهید، با این شرایط مواجه شده باشید. داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی یک نیاز مهم برای همه سخنران ها است. تفاوتی نمی کند که یک سخنران حرفه ای یا مبتدی باشید، آن چه در این میان اهمیت دارد، اعتماد به نفس شما در سخنرانی است. در ادامه مطلب به معرفی راه های افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی خواهیم پرداخت.

تکنیک های افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی

در ادامه به روش هایی اشاره خواهیم کرد که تسلط و اعتماد به نفستان را در سخنرانی بالا می برد و نگاه مخاطب را به شما متمرکز خواهد کرد.

تکنیک های افزایش اعتماد به نفس در سخنرانان

۱. با جملات و عبارات بامزه شنونده ها را بخندانید

در حقیقت یک سخنرانی سرد و بی روح نه تنها باعث خستگی مخاطب می شود، بلکه تمرکز او را به چیزهایی غیر از سخنرانی جلب خواهد کرد. برای ایجاد یک محیط پر هیجان برای مخاطبان، بهتر است به صحبت هایتان چاشنی خنده و شوخی را نیز اضافه کنید. شوخی جذابیت زیادی برای مخاطبان دارد و رابطه ای گرم و صمیمی ایجاد می کند.

زمانی که به لبخند مخاطبان خود نگاه می کنید، برای ادامه صحبت هایتان اعتماد به نفس بیشتری از آن ها دریافت خواهید کرد. بهتر است بدانید که نباید از هر راهی برای خندیدن مخاطبین خود استفاده کنید. مثلا نباید با مسخره کردن خودتان زمینه خنداندن آن ها را فراهم کنید. این کار شما فقط شأن و منزلت خودتان را پایین می آورد و باعث می شود که دیگران به خودشان اجازه دهند که شما را مسخره کنند. شما می توانید برای خنداندن مخاطب از اصطلاحات و عبارات خنده دار استفاده کنید تا دیوار میان شما و مخاطب تان برداشته شود و حس اعتماد میان شما شکل گیرد.

۲. اصلی ترین هنر یک سخنران، تمرین کردن است

بسیاری از افراد تصور می کنند که سخنرانان و مجریان از همان بدو تولد به این صورت بوده اند و آن ها ژن خاصی دارند که در وجود دیگران یافت نمی شود. به همین خاطر تنها آن ها هستند که از پس این کار بر می آیند. در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست! سخنرانی همانند دیگر مهارت ها باید پرورش یابد که این امر مهم تنها با تمرین و تلاش و وقت گذاشتن امکان پذیر خواهد بود. اگر می خواهید کار سخنرانی و مجری گری را شروع کنید، باید بدانید که بدون تلاش و تمرین یک سخنران خوب نخواهید شد. بنابراین برای داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی این مورد مهم را فراموش نکنید.

۳. به افرادی که به سخنان شما واکنش نشان می دهند، توجه کنید

اگر زمانی نتوانستید با عبارات خنده دار خود توجه مخاطب را جلب کنید، بدون شک فشار زیادی را متحمل می شوید و اعصاب شما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. این که به مخاطب نگاه می کنید و می بینید که حوصله گوش دادن به سخنرانی شما را ندارد و خیلی بی رمق و خواب آلود است. همین مسئله ممکن است وجهه خوبی برای شما نداشته باشد. بهتر است برای حل این مشکل از روش دیگری استفاده کنید. در میان جمعیت به دنبال کسی باشید که به سخنان شما واکنش نشان می دهد.

داشتن تمرکز بیشتر بر روی کسانی که انگیزه زیادی برای گوش دادن به صحبت های شما دارند، اعتماد به نفستان را افزایش خواهد داد. بالا بردن اعتماد به نفس باعث می شود که توجه افراد بیشتری را به خود جلب کنید و بعد از مدتی خواهید دید که کل جمعیت حواس، گوش و چشم شان تنها به سخنان شماست. همین موضوع باعث می شود که فشار عصبی از روی شما برداشته شود و به راحتی صحبت کنید.

مهارت افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی

۴. احساسی را که دارید، برای مخاطب بیان کنید

احتمالا برای شما نیز پیش آمده زمانی که فیلم های سخنرانی خود را مرور می کنید، می بینید که چقدر پر استرس و عصبی هستید و یا تند تند صحبت می کنید! بدون تردید پیش از آن سخنرانی با جملات بسیاری سعی در آرام کردن خود داشته اید. اما نتیجه ای نگرفته اید. استرس و نگرانی های سخنرانی شما را به شدت عصبی کرده است و نمی دانید چگونه باید این موضوع را حل نمایید.

برای حل این موضوع یک راه پیش روی شما قرار دارد و آن هم بیان احساسات تان به مخاطب است. شما می توانید به سخنرانی هایتان هیجان بیشتری بدهید و عصبی بودنتان را در پشت آن مخفی کنید. یکی از راهکارهای مهم در افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی بیان یک حس و مخفی کردن حس دیگر پشت آن است که احتمالا موفقیت زیادی را برای شما رقم خواهد زد.

۵. مخاطب را در کنار خودتان احساس کنید

برای اینکه بتوانید ارتباط بهتری با مخاطب خود برقرار کنید، باید آن ها را در کنار خودتان حس کنید نه مقابل تان! وقتی به روی صحنه می روید این احساس را در خود به وجود آورید که مخاطبین شما می خواهند یک سخنرانی فوق العاده موفق و ارزشمند را ببینند. همین موضوع باعث می شود که حس بدی به شما وارد نشود و در نتیجه موفقیت بیشتری در سخنرانی داشته باشید.

۶. اگر اشتباهی مرتکب شدید، برای جبرانش اقدام کنید

یکی از مهم ترین روش ها در سخنرانی این است که اگر به خاطر استرس و اضطراب مرتکب اشتباهی در سخنرانی شدید، دست و پای خود را گم نکنید و با بیان یک لطیفه یا هر چیز دیگری آن را جبران نمایید. اشتباه کردن حتی برای سخنرانان حرفه ای نیز پیش می آید و آن کسی از همه حرفه ای تر هست که آن اشتباه را به زیباترین شکل ممکن جبران کند و از آن بازدهی بهتری بگیرد. اگر نتوانید اشتباه یا تپق خود را جبران کنید، اعتماد مخاطب به شما از بین می رود و شرایط برای شما سخت تر خواهد شد. برای جبران اشتباه می توانید خودتان را مسخره کنید و فضا را به سرعت تغییر دهید. در این مواقع مسخره کردن خودتان البته نه خیلی زیاد می تواند پاسخگوی نیازتان باشد.

داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی

۷. تصویر سازی ذهنی

یکی از عواملی که می تواند به پیشرفت شما در سخنرانی کمک کند، تصویری است که از خودتان در ذهن دارید. اگر تصویر مثبتی از خودتان داشته باشید، می تواند احساسات شما را تحت تأثیر قرار دهد و به افزایش خودباوری شما کمک کند. کافی است تصویرسازی درونی داشته باشید. تصویرسازی ذهنی به این صورت است که در ذهن تان مخاطبان خود را تصور کنید که به سخنرانی های شما گوش می دهند.

۸. زبان بدن

داشتن زبان بدن حین سخنرانی، از مهم ترین ویژگی هایی است که می تواند سخنرانی شما را منحصر به فرد کند و خودباوری تان را افزایش دهد. فرض کنید یک سخنران از ابتدا تا انتهای سخنرانی یک جا باستید و هیچ حرکتی از خود نشان ندهد، بدون شک شما خسته می شوید و دیگر به سمینار آن فرد پا نمی گذارید.

بهتر است قدرت زبان بدن را دست کم نگیرید. شما می توانید پیام خود را زمان سخنرانی با زبان بدن به مخاطب بفهمانید و صحنه را برای او جذاب تر کنید. این نکته را در نظر داشته باشید زمانی که بر روی صحنه می روید، قبل از شروع سخنرانی مخاطبان شما را می بینند و این مهم است که شما چه حالتی را برای شروع صحبت های خود انتخاب می کنید. خوب است در زمان سخنرانی لبخند بزنید تا بهتر بتوانید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید. باید بدانید که چهره خندان در نظر مخاطب با اعتماد به نفس به نظر می آید.

۹. سعی کنید خود را برنده و موفق بدانید

پیش از آغاز سخنرانی سعی کنید که یک تصور از مخاطبان در ذهن داشته باشید و سخنرانی تان را تمرین کنید و به متن صحبت هایتان به خوبی فکر کنید. به هیچ عنوان به لرزش دست، پا و صدایتان فکر نکنید و ذهن تان را با افکار مثبت برنده شدن در سخنرانی مشغول کنید. این افکار منفی می تواند مانع پیروزی شما در سخنرانی شود. بنابراین تا حد امکان خود را با چیزهای دیگر سرگرم نمایید و افکار مثبت را با خودتان مرور کنید.

۱۰. سعی کنید بر روی صحنه خود واقعی تان باشید

برای افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی، باید ترس را کنار گذاشته و خود واقعی تان را روی صحنه به نمایش بگذارید. اگر باز هم برای شما سؤال است که چگونه روی صحنه جذابیت داشته باشیم؟ می توانید به سخنرانان حرفه ای نگاه کنید و از آن ها الگوبرداری نمایید. فراموش نکنید که الگو گرفتن به معنای تقلید کردن نیست. یعنی شما هر چیزی را که از یک سخنران حرفه ای یاد می گیرید باید آن را طبق الگوهای رفتاری خودتان اجرا کنید نه فقط از او تقلید نمایید. یادتان باشد که تقلید تأثیر خوبی بر روی مخاطب نمی گذارد و جذابیتی به کار شما نخواهد داد.

به جای آن سعی کنید حرکات و الگوهای رفتاری خاص خودتان را داشته باشید و بر روی صحنه با مخاطب خود راحت رفتار کنید. همین راحت رفتار کردن ارتباط شما را با مخاطبان تسهیل می کند.

داشتن اعتماد به نفس و فن بیان در سخنرانی

۱۱. به آغاز و پایان سخنرانی تان توجه کنید

یکی از مهم ترین اصول افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی، توجه به آغاز و پایان سخنرانی است. زبان بدن، لحن صدا، تن صدا و … از عوامل مؤثر در تعیین یک سخنرانی خوب و با کیفیت هستند. توجه داشته باشید که ابتدای سخنرانی خود را باید به گونه ای شروع کنید که مخاطب جذب صحبت های شما شود. این خوب شروع کردن می تواند با یک استایل خوب، با لبخند وارد شدن، یک معرفی کارآمد، پرسش و پاسخ و… همراه باشد.

همه افرادی که در مقابل شما قرار دارند، هدفشان یادگیری موضوع خاصی است. به همین خاطر در سخنرانی تان سعی کنید بیشتر به اصل مطلب بپردازید و از پرداختن به حاشیه خودداری کنید. در آخر سخنرانی نیز می توانید با درخواست های عملی مخاطب تان را درگیر نمایید تا در ذهن آن ها ماندگار شوید و انگیزه آن ها برای حضور در سخنرانی های بعدی شما افزایش پیدا کند.

۱۲. سخنرانی یک مهارت است

بسیاری از افراد تصور می کنند که خوب سخنرانی کردن در جمع، در خون آن افراد وجود دارد و آن ها به طور ژنتیکی سخنران به دنیا آمده اند. در حالی که این یک تصور کاملا اشتباه است. زیرا سخنرانی یک مهارت است که هرکس می تواند به دست بیاورد و فقط متخص افراد به خصوصی نیست. سخنرانان حرفه ای نیز پس از سال ها تمرین و اجرا توانسته اند مهارت شان را در سخنرانی به این نقطه برسانند.

۱۳. برای خود عبارات تأکیدی کوتاه و آرامش بخش داشته باشید

همان طور که می دانید ساختار مغز ما بسیار پیچیده است. این پیچیدگی موجب می شود که هرچه را که با خود تکرار می کنیم، مغز باور کند و مطابق با آن پیش برود. این تلقین ها اگر مثبت باشد، می تواند به تقویت اعتماد به نفس در سخنرانی و کاهش استرس و اضطراب کمک کند. به همین خاطر سعی کنید در هر حال چند جمله آرامش بخش در ذهن خود داشته باشید و قبل از سخنرانی آن ها را در ذهن تان مرور نمایید. از این جملات بیشتر هنگام ترس و استرس استفاده کنید تا میزان آن را کاهش دهید.

۱۴. به خودتان زمان بدهید و بی گدار به آب نزنید

اگر اولین تجربه سخنرانی تان است، انتظار نداشته باشید که در اولین سخنرانی هیچ اشتباهی رخ ندهد. هر مهارتی نیاز به تمرین و تقویت دارد. به همین خاطر اگر هم اشتباهی را مرتکب شدید به خودتان زمان بدهید و بیشتر از قبل تمرین کنید تا در سخنرانی های بعدی خود این مشکلات را نداشته باشید و میزان اشتباهاتتان را به حداقل برسانید. اما اگر سخنران باتجربه و ماهری هستید، مهارت بالای شما دلیل موجهی برای تمرین نکردن نیست. بهتر است قبل از سخنرانی تکنیک های جذب مخاطب را مرور و واکنش ها و بازخوردهای مخاطبان را در ذهن تان تصویر سازی کنید.

افزایش اعتماد به نفس سخنرانان

۱۵. بیش از اندازه فکر نکنید

گاهی اوقات ممکن است تمرکز بیش از اندازه و فکر زیاد شما را به اشتباه بیندازد. حافظه کوتاه مدت ما وظیفه یادآوری اطلاعات در زمان صحبت کردن را بر عهده دارد. اگر تمرین نکنید، این اطلاعات به درستی به یادتان نمی آید و در سخنرانی به مشکل بر می خورید. هم چنین اگر بیش از اندازه تمرکز کنید، ممکن است قدرت تحلیل تان را از دست بدهید و ارزیابی درستی از اطلاعات نداشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو