طرز تهیه مرغ دهاتی

مرغ دهاتی , طرز تهیه مرغ دهاتی

مرغ دهاتی یکی از خوشمزه ترین و مجلسی ترین غذاهایی است که میتوانید آن را در مجالس خود برای مهمانان تهیه کنید. مرغ دهاتی به دلیل وجود سس های خوشمزه روی آن و طعم بینظیرش، یک انتخابی فوق العاده برای سفره غذا و دورهمی ها می باشد. پیشنهاد ما این است که این مرغ را به عنوان خوراک به همراه پرتقال های کاراملی که دستور تهیه شان را برایتان آماده نموده ایم سرو نموده و از طعم آن لذت ببرید. همچنین ترکیب آن با برنج زعفرانی و ته دیگ، ترکیبی فوق العاده خاص و خوشمزه خواهد شد. برای تهیه این مرغ دهاتی لذیذ و ویژه همراه ما باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
مرغ۱ عدد متوسط
کره۳۰ گرم
پودر رزماری۱ قاشق مرباخوری
فلفل سیاه½ قاشق چایخوری
رنده پوست پرتقال۱ قاشق مرباخوری
مواد داخل شکم مرغ
پرتقال۱ عدد
رزماری۱ شاخه
سیر۱ بوته
زنجبیل۱ تکه کوچک
رغن زیتون۱ قاشق غذاخوری
مواد لازم برای سس سطح مرغ
عسل۱ قاشق غذاخوری
آب پرتقال½ لیوان
رنده پوست پرتقال۱ قاشق چایخوری
رنده پوست لیمو ترش۱ قاشق چایخوری
سیر۲ حبه
زنجبیل۱ تکه کوچک

طرز تهیه مرغ دهاتی

مرحله اول

برای تهیه مرغ دهاتی خوشمزه در مرحله اول بایستی مرغ را شسته و در ظرفی قرارداده و مواد و چربی های داخل آن را به آرامی خارج سازیم، دقت کنید که این کار را با حوصله انجام دهید تا به رویه مرغ آسیبی نرسد.

مرحله دوم

در این مرحله پوست یک پرتقال را جدا نموده و در ظرفی رنده کنید. رزماری و فلفل ساییده را به آن افزوده و در حرارت خیلی کم اجازه دهید تا تفت داده شوند. در نهایت ۲۵ گرم یخ زده به مواد اضافه نمایید.

مرحله سوم

سپس سس را زیر سطح مرغ بمالید تا به طور کامل مزه دار شود. در این مرحله، یک عدد پرتقال را با پوست بشویید و آن را در کاسه ای خرد یا رنده کنید. سپس به آن یک عدد سیر خرد شده را اضافه نمایید.

مرحله چهارم

حالا یک تکه زنجبیل تازه را روی مواد رنده کرده و در نهایت به آن رزماری و روغن زیتون را اضافه کنید. مواد ترکیب شده را روی مرغ برای طعم دار شدن بریزید.در ادامه میبایست شکم مرغ را به کمک نخ و سوزن کاملا تمیز بدوزید.

مرحله پنجم

دقت کنید که این کار بایستی به آهستگی و با دقت بالا انجام شود. در این مرحله شما میتوانید روی مرغ را با پلاستیکی پوشانده و آن را چند ساعتی در یخچال قرار دهید تا سس ها کاملا به خورد مواد بروند و مزه دار شوند.

مرحله ششم

در این مرحله شما با دستور تهیه سس روی مرغ آشنا خواهید شد. در ظرفی پوست پرتقال و لیموترش را به اندازه یک قاشق چایخوری رنده نمایید. دو حبه سیر و زنجبیل خرد شده را به آن افزوده و هم بزنید.

مرحله هفتم

در نهایت عسل و آب پرتقال را در کاسه بریزید و مجددا هم بزنید تا مخلوط کاملا با یکدیگر ترکیب شوند.در ادامه سس آماده شده را به کمک یک برس تمیز روی سطح مرغ بمالید تا به خوبی مزه دار شود.

مرحله هشتم

حالا دو پای مرغ را توسط یک نخ، به یکدیگر گره بزنید. روی آن را با فویل بپوشانید و در داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت یک ساعت قرار دهید. هر ۳۰ دقیق مرغ را از فر خارج نموده، سطح آن را با سس پوشانده و مجددا به فر برگردانید.

مرحله نهم

در این مرحله پس از مدت زمان تعیین شده مرغ را از فر خارج کنید، فویل را از روی آن بردارید و سطحش را به سس آغشته کنید. سپس آن را بار دیگر اما این بار بدون فویل در فر قرار دهید و هر ۱۵ دقیقه سس مرغ را روی آن بمالید.

مرحله دهم

در مرحله آخر سطح مرغ بایستی کاملا برشته و قهوه ای رنگ شود. پس از ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت مرغ شما آماده است، آنرا از طرف خارج کنید و درون ظرف مورد نظر قرار دهید، سپس به همراه نان یا برنج سرو کنید.

نکات تهیه مرغ دهاتی

کاراملی شدن پوست مرغ به دلیل عسل میباشد پس آن را از دستور حذف ننمایید. در نظر داشته باشید که اضافه کردن زنجبیل به سس مرغ، شیرینی عسل را بالانس و متعادل می سازد.
توجه داشته باشید که برای مزه دار کردن مرغ میتوانید از ترکیب پیاز و سیر تفت داده شده و زعفران نیز برای خوشرنگ شدن استفاده نمایید.

برای تزیین مرغ دهاتی میتوانید از پرتقال های کاراملی در کنار ظرف استفاده کنید، برای این منظور یک قاشق عسل را داخل تابه بریزید و پس از اینکه به جوش آمد یک برش پرتقال روی آن بیندازید تا پرتقال حالت کاراملی به خودش بگیرد.

سپس آن را در کنار بشقاب مرغ قرار دهید. برای سرو کردن مرغ به صورت مجلسی، زمان پخت آن نباید زیاد باشد تا بافت آن حفظ شده و ظاهر شکیلتری داشته باشد.