طرز تهیه ته چین خورش قیمه

طرز تهیه ته چین قیمه , ته چین با خورش قیمه , دستور پخت ته چین خورشت قیمه

قیمه یکی از خورش های اصیل و محبوب ایرانی به حساب می آید که طرفداران زیادی هم دارد. از طرفی ته چین ها نیز طرفدارانی دارند که به این منظور، در دستور این غذا ته چین با لایه قیمه طبخ شده است. این ته چین یک غذای مجلسی و کامل به حساب می آید و می توان آن را برای مهمانی و رستوران ها به صورت تک نفره سرو نمود. در این دستور، ادویه مخصوص قیمه نیز بیان شده است که می توان تهیه نمود و در خورش های مشابه استفاده کرد، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با سایت آموزش چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
گوشت گوسفندی۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری سر پر
لپهیک سوم پیمانه
زعفران دم کرده برای خورش۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده برای برنج۱ قاشق غذا خوری
تخم مرغ۲ عدد
ماست چکیده۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع½ لیوان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبهبه مقدار کافی
ادویه مخصوص خورش قیمه
گل سرخ۳ عدد
میخک۲ عدد
دانه فلفل سیاه۱ قاشق چایخوری
جوز هندی۱ پینچ
دارچین۱ قاشق چایخوری

دستور پخت ته چین قیمه

مرحله اول

برای تهیه ته چین خورش قیمه خوشمزه و مجلسی ابتدا تمام مواد مربوط به ادویه قیمه را به میزانی که در مواد لازم بیان شد با هم مخلوط کرده، سپس در آسیاب می ریزیم و به طور کامل پودر می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

مقدار بدست آمده برای خورش قیمه ۸ نفره است پس برای خورش چهار نفر فقط کافی است نصف این مقدار را برداریم. ما بقی را داخل یک قوطی برای خورش های بعدی نگه می داریم. پیاز را شسته و پوست می کنیم و به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله سوم

یک قابلمه متوسط برداشته و با کمی روغن روی حرارت ملایم گاز قرار می دهیم تا داغ شود. پیاز ها را اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبک شده و طلایی شود. سپس گوشت تکه شده گوسفندی را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ گوشت عوض شود.

مرحله چهارم

زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا بوی آن خارج شود. رب گوجه را نیز تفت داده و سپس آب می ریزیم و درب قابلمه را بسته به مدت ۳ ساعت صبر می کنیم بپزد. لپه را که از شب قبل خیسانده ایم تا نفخ آن گرفته شود.

مرحله پنجم

سپس با کمی آب درون قابلمه دیگری روی حرارت قرار می دهیم تا جدا گانه پخته شود. سپس آبکش می کنیم تا آب آن کامل خارج شود. گوشت که بعد از سه ساعت پخته شد، نمک و زعفران به آن اضافه می کنیم.

مرحله ششم

سپس لپه ها را هم که آبکش کردیم به خورش اضافه می کنیم و به مدت نیم ساعت با در باز می گذاریم تا قیمه بپزد و آب آن کار رود. برنج را که از شب قبل با نمک و آب خیسانده ایم در آبکش ریخته و درون یک قابلمه می ریزیم.

مرحله هفتم

تقریبا دو برابر برنج آب می ریزیم و کمی نمک و می گذاریم برنج نیم پز شود و آب آن تقریبا تمام شود، سپس از روی شعله بر می داریم. در ادامه یک کاسه بزرگ برداشته و یک تخم مرغ و یک زرده را داخل کاسه می ریزیم.

مرحله هشتم

زعفران و ماست چکیده و روغن را اضافه کرده و هم می زنیم تا از لختگی در آید. سپس نصف برنج نیم پز را به آن اضافه کرده تا به خوبی با مواد آغشته شود. قابلمه ای را برداشته و روی گاز با کمی روغن قرار می دهیم تا کمی گرم شود.

مرحله نهم

مواد تخم مرغ و ماست و برنج را کف قابلمه ریخته و صاف می کنیم. آب خورش قیمه را جدا کرده و بدون آب روی ته چین یک لایه می ریزیم. سپس ادویه مخصوص قیمه را روی آن ریخته و در آخر مابقی برنج را اضافه کرده تا کامل روی قیمه ها را بپوشاند.

مرحله دهم

با ته قاشق یا گوشکوب سطح برنج را فشرده می کنیم. قابلمه را با حرارت ملایم و روی شعله پخش کن به مدت یک ساعت قرار می دهیم تا کامل پخته شود. ۵ دقیقه مانده به تکمیل زمان پخت، کره یا روغن محلی را روی برنج می ریزیم. بعد از ۵ دقیقه قابلمه را داخل یک دیس بزرگ بر می گردانیم.

مطالب پیشنهادی