نان صنعتی بهتر است یا نان سنتی؟ همه چیز درباره خرید نان سالم

منبع: دلگرم

77

1399/11/28

14:42


نان صنعتی بهتر است یا نان سنتی؟ همه چیز درباره خرید نان سالم

هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارد. دو روش شایع تهیۀ نان، روش سنتی و صنعتی هستند. در روش صنعتی، انواع نان حجیم در کارخانه‌ها تولید شده و وارد بازار می‌شوند. انواع نان مانند باگت، تست، لواش نیز به روش صنعتی تولید می‌شوند. البته باید بدانید که نان‌های حجیم به روش سنتی نیز پخته می‌شوند.

به طور مثال نان باگت در نان فانتزی‌ها موجود است. روش سنتی نیز همان نانوایی‌هایی هستند که می‌شناسیم. یعنی کارگاه‌های کوچکی که به تعداد محدود به پخت نان می‌پردازند. آمارها نشان داده است که بیشتر افراد از نان‌های سنتی استفاده می‌کنند در صورتی که نان‌های صنعتی ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان‌های سنتی دارند. همچنین زمان نگهداری آن‌ها بیشتر است. البته این صرفاً به معنای استفاده از مواد نگه دارنده در آن‌ها نیست. بلکه به آن علت است که به دلیل روش پخت و بسته‌بندی آن‌ها، کمتر در معرض آلودگی هستند.

مزایا و معایب نان‌ صنعتی

یکی از مهم‌ترین مزایای روش صنعتی پخت نان، آن است که از جوش شیرین استفاده نمی‌شود. همچنین در روش صنعتی دائماً اصلاح کیفیت صورت گرفته و تنوع بیشتری وجود دارد. از دیگر مزایای روش صنعتی عدم دخالت دست است. از آن‌جایی که نیروی انسانی کمتری در پخت نان دخالت دارند، خطر آلودگی نیز کاهش می‌یابد. این روزها با وجود کرونا، استفاده از نان‌های صنعتی خطر ابتلا را به حداقل می‌رساند. البته که می‌توانید با گرم کردن انواع نان خطر را رفع کنید. باید بدانید که تمام مراحل پخت نان توسط دستگاه‌های مختلف به صورت خودکار و مکانیزه انجام می‌شود. همچنین پخت نان در روش صنعتی بدون حرارت مستقیم صورت می‌گیرد. حرارت مستقیم در نانوایی‌های سنتی، گاهی ممکن است باعث آلودگی‌های فسیلی بر روی نان شود.

نان‌های سبوس دار نسبت به نان‌هایی که با آرد سفید و بدون سبوس پخته می‌شوند با کیفیت‌تر هستند. متأسفانه بسیاری از نانوایی‌ها از آردهای بدون سبوس استفاده می‌کنند در صورتی که در روش صنعتی اغلب آرد سبوس‌دار مصرف می‌شود. در نان‌های صنعتی که با بسته‌بندی مناسب عرضه می‌شوند، مقدار مواد مختلف مصرف شده در آن از جمله سبوس قید شده است. به خاطر داشته باشید اگر از نان‌‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید حتماً مشخصات روی آن را مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید که شناسنامه داشته باشد.

به طور مثال نان سحر، انواع مختلف نان و شیرینی را به روش صنعتی تولید کرده و تمام اطلاعات مورد نیاز و مواد مصرفی را روی بسته‌بندی مشخص کرده است. خیلی اوقات در سوپرمارکت‌ها و یا فروشگاه‌های دیگر نان‌های بسته‌بندی‌ای به فروش می‌رسد که اطلاعاتی از تولید کننده بر روی آن قید نشده است.

انواع نان

نان مسطح: نان مسطح به نان‌هایی مانند لواش، بربری، تافتون و سنگک گفته می‌شود. این گونه نان‌ها حجم کمتری دارند و نسبت به نان‌های حجیم تردتر هستند.

نان حجیم: به هر نوع نانی به جز مواردی که قبل اشاره شد، نان حجیم گفته می‌شود. از جمله باگت و تست.

نان سنتی

ارزش غذایی نان سنتی و نان صنعتی

ارزش غذایی نان‌های صنعتی به چند دلیل بیشتر است. به دلیل استفاده از مخمر، آهن و ویتامین‌ها در نان‌هایی که به روش صنعتی پخته می‌شوند بیشتر است. مخمر برخلاف جوش‌شیرین منبع غنی از ویتامین‌های B و املاح معدنی آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، منیزیم، منگنز است. همچنین مواد مغذی نیز هنگام تهیه به نان اضافه می‌شود که ارزش غذایی آن را بالا می‌برد.

برخی افراد به پروتئینی که در گندم وجود دارد حساسیت دارند. این دست افراد می توانند از آن نان‌هایی که با آرد ذرت، آرد برنج و یا سیب زمینی تهیه می شوند، استفاده کنند. نان‌های مختلفی به روش صنعتی پخته می‌شوند که از آردهایی به جز آرد گندم در آن‌ها استفاده شده است. در نتیجه این نان‌ها جایگزین مناسبی برای افرادی هستند که به آرد گندم آلرژی دارند.

ارزش غذایی نان‌های صنعتی

ویژگی یک نان خوب

نان‌هایی که با آرد گندم ۹۰ درصد پخته می‌شوند نسبت به آن‌هایی که با آرد سفید تهیه می‌شوند مرغوب‌تر هستند. در نانوایی‌های سنتی معمولاً از آرد سفید استفاده می‌شود که در طولانی مدت ممکن است مضر باشد همچنین خواص کافی را ندارند. نان‌های حجیم تولید شده در کارخانه معمولاً با آردهای سبوس‌دار پخته می‌شوند و همچنین تخمیر آن‌ها کامل می‌شود. این موضوع سبب می‌شود ارزش غذایی آن‌ها حفظ شود. نان سفیدی که از آرد بدون سبوس پخته شده است کمتر افراد را سیر می‌کند. زود جذب می‌شود و قند و چربی خون را بالا می‌برند. نان‌های سبوس‌دار زودتر باعث احساس سیری می‌شوند در نتیجه باعث می‌شود افراد کمتر نان مصرف کنند در حالی که ارزش غذایی لازم را دریافت کرده‌اند. می‌توان گفت که تمام قسمت‌های نان‌های حجیم کارخانه‌ای قابل مصرف هستند در صورتی که نان‌های مسطح مانند نان لواش دور ریز زیادی دارد. پس از نظر اقتصادی نیز نان‌های حجیم به صرفه‌تر هستند.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که می توانید با استفاده از کد تخفیف اسنپ فود انواع نان صنعتی و سنتی را به صورت آنلاین خریداری کنید، البته ما پیشنهاد می کنیم نان صنعتی بخرید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو