معنی اسم کیانا در فرهنگ لغت های مختلف و میزان استفاده از این اسم در ایران

معنی اسم کیانا در فرهنگ لغت های مختلف و میزان استفاده از این اسم در ایران


منبع: آرگا

183

1399/12/1

14:05


اسامی باعث هویت بخشیدن به افراد می شوند که باید در انتخاب آنها به معنا و مفهوم آن ها توجه داشته باشید. کیانا اسمی است کاملا ایرانی که در اصل به معنای طبیعت و اصل هر چیز می باشد.

نام یا اسم کلمه و اصطلاحی می باشد که به منظور شناسایی فرد یا یک شی به کار برده می رود. اسم هر فرد در واقع نشان دهنده هویت او می باشد و هر شخص اسم مخصوص به خود را داشته که دارای معنی و مفهومی مشخص می باشد. در این مطلب می خواهیم شما را با معنی اسم کیانا آشنا کنیم.

معنی اسم دخترانه کیانا

انتخاب نام مناسب و زیبا برای نوزاد یکی از دغدغه های شیرین و مهم برای والدین است، این دغدغه در ایران فقط مختص والدین نمی باشد و سایر اعضای خانواده مانند مادربزرگ و پدربزرگ ها، عمه، دایی، خاله و … در انتخاب نام شرکت می کنند. معمولا پدرو و مادرها بعد از مشخص شدن جنسیت کودکشان، شروع به یافتن نامی زیبا و باب سلیقه شان می کنند. برخی از افراد به دنبال اسامی اصیل ایرانی هستند و برخی دیگر به دنبال اسامی مذهبی می باشند، اما نکته مشترک در همه خانواده ها تلاش برای انتخاب نام شایسته و زیبا و با معنا می باشد. انتخاب یک نام علاوه بر توجه به آوا و زیبا بودن آن باید دارای معنی و مفهومی درست و مناسب و زیبا باشد، لذا در این مطلب شما را با معنی و مفهوم نام زیبای دخترانه کیانا آشنا خواهیم کرد.

مفهوم و معنی اسم کیانا

معنای اسم کیانا

اسم کیانا یک نام دخترانه و ریبای ایرانی است که بسیار خوش آوا است. نام کیانا آنچنان که در معانی نام های ایرانی آمده است به معناب طبیعت و جوهر می باشد. برخی از افراد اسم کیانا را ترکیبی از کیان و الف تانیث می دانند که البته در این مورد منبع موثقی وجود ندارد و تعبیری اشتباه می باشد و برای کیان به اضافه الف تانیث در هیج جای ایران تعبیر مشخصی وجود ندارد.

معنی اسم دخترانه کیانا

معنای کیانا در فرهنگ فارسی عمید

در فرهنگ فارسی عمید کیانا به معنای طبیعت و هریک از عناصر چهارگانه می باشد.

معنای نام کیانا در فرهنگ معین

در فرهنگ معین اسم کیانا به معنی طبیعت، اصل هر چیز و هر یک از طبایع چهارگانه می باشد.

معنا و مفهوم اسم کیانا

معنای نام کیانا در لغت نامه دهخدا

در فرهنگ دهخدا اینطور آمده است: طبایع باشد به زبان فلاسفه، طبایع بود و کیان نیز خوانند. طبایع باشد که حرارت و برودت و رطوبت و یبوست است. هر کدام از طبایع چهار گانه یعنی حرارت و برودت و رطوبت و یبوست. طبیعت عناطر اربعه را نیز می گویند. هر کدام از عناصر چهار گانه یعنی آب و خاک و باد و آتش و اصل و بنای هر چیزی را می گویند که زمین دار باشد، مرزبان و زمین دار.

معنای اسم زیبای کیانا

ریشه نام کیانا

نام کیانا یک اسم دخترانه زیبا می باشد که دارای ریشه سریانی می باشد. زبان سریانی از گویش های زبان آرامی می باشد که از زبان های باستانی ایرانیان می باشد، زبانی است که از لحاظ جغرافیایی مرز بندی امروز در منطقه های عراق، سوریه، لبنان و … بیشتر مرسوم بوده است. کیانا در کل نامی است خوش آوا با فراوانی نسبتا اندک در دهه های مختلف و با معنای زیبا که برای دختران پیشنهاد می گردد.

فراوانی و معنی کیانا در ثبت احوال

نام کیانا در ثبت احوال مورد قبول بوده و ثبت می شود. و در ثبت احوال به این شکل معنی شده است:

کیانا= سریانی، طبیعت، جوهر، در اصطلاح فلاسفه، طبایع.

فراوانی نام کیانا در ثبت احوال تا سال ۱۳۹۶ حدود ۵۱۷۵۳ نفر می باشد.

معنی نام دخترانه کیانا

اسامی مشابه با نام کیانا

برخی از اسامی دختر هم خانواده و مشابه با کیانا عبارتند از: کیارا، آریانا، الینا، کیمیا، مانیا، هلیا، دالیا، کتایون و …

برخی از اسامی پسر هم خانواده و مشابه با کیانا عبارتند از: سینا، ایلیا، آریا، کامران، کارن، کیان و …

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو