گاز مونوکسید کربن در اردبیل ۲ قربانی گرفت

منبع: برترین ها

128

1399/12/2

19:20


روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی - بهداشتی استان اردبیل از جان باختن ۲ نفر در روستای حسن‌باروق اردبیل به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن خبر داد.

ایرنا: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی - بهداشتی استان اردبیل از جان باختن ۲ نفر در روستای حسن‌باروق اردبیل به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن خبر داد.

این دانشگاه روز شنبه اعلام کرد: عصر امروز طی تماس با اورژانس اردبیل یک مورد حادثه مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن اعلام و یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعلام شد.

این منبع افزود: در این حادثه مرد ۴۵ ساله و دختر هفت ساله‌ای به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن فوت کرده بودند و تلاش پرسنل اورژانس اردبیل برای نجات آنها بی‌نتیجه بود.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل به شهروندان توصیه کرد نکات ایمنی را هنگام استفاده از وسایل گازسوز رعایت کنند.

گاز مونوکسیدکربن گازی سمی است که از سوختن ناقص کربن ایجاد می‌شود و رنگ و بوی خاصی ندارد به همین دلیل آن را قاتل خاموش می‌نامند.

اولین عوارض تنفس این گاز ، سوزش چشم‌ها و سپس احساس خواب‌آلودگی و خستگی و سرگیجه ، تهوع و سیاهی چشم‌ها و در نهایت بیهوشی و خفگی است.

کودکان ، سالمندان ، افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی و مبتلا به بیماری‌های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می‌شوند.

مسدود شدن راه خروج گاز مونواکسیدکربن در مسیر دودکش به هر علت ، استفاده از دودکش‌های غیراستاندارد موسوم به آکاردئونی ، اتصال ناقص دودکش‌ها به بخاری و یا دهانه خروجی آن در دیوار ، استفاده از اجاق‌های بزرگ خوراک‌پزی که فاقد دودکش می‌باشند برای گرم شدن فضاهای سربسته ، استفاده از اجاق‌های گازی موسوم به پیک‌نیک ، قرار دادن آبگرمکن در فضای درون حمام‌ها و یا معیوب بودن آبگرمکن‌ها که سبب نشت گاز خطرناک مونواکسیدکربن به درون فضای حمام‌ها می‌شود از علت‌های مهم وقوع حوادث گازگرفتگی است.

همچنین بعضی از مغازه‌داران و صاحبان دفاتر کار از بخاری‌های بدون دودکش و یا اجاق‌های خوراک‌پزی برای گرم کردن فضاهای سربسته مکان کار استفاده می‌کنند و تعدادی از این افراد نیز انتهای دودکش را درون سطل و تشت آب قرار می‌دهند و تصور می‌کنند این کار سبب رفع خطر گازگرفتگی می‌شود در حالی‌که به شدت خطرناک می‌باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو