جرثقیل چیست؟

 این دستگاه به منظور بالا بردن توانایی انسان برای جابجایی بارهایی فراتر از توان ساخته شده است که از یک یا چند ماشین ساده برای این کار استفاده می‌کند. جرثقیل معمولاً در صنعت حمل و نقل برای بارگیری و تخلیه یا برای حرکت اجسام به کار می‌رود. کاربرد آنها عمدتاً در صنایع ساختمانی یا سازه‌های عظیم دیگر است. 

جرثقیل‌هایی که در صنایع ساختمانی از آنها استفاده می‌شود اغلب به طور موقت نصب می‌شوند و البته می‌توان آنها را روی زمین یا بر روی وسایل نقلیه مخصوصی نیز نصب کرد. به عبارت دیگر جرثقیل نوعی از ماشین آلات است که به وسیله‌ی یک طناب، زنجیر یا سیم در کنار قرقره به منظور جابه‌جایی عمودی اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد اصلی این ماشین، جابه‌جایی اشیا و وسایل سنگین است. علم مهندسی، با ترکیب چند ماشین ساده و جای دادن آن‌ها در دل یک جرثقیل؛ وسیله‌ای پدید آورده که می‌تواند وزن‌هایی ورای توانایی انسان را منتقل سازد. شرکت جرثقیل تهران ارائه دهنده کلیه خدمات اجاره جرثقیل در تهران به شما عزیزان است.

تاریخچه جرثقیل

در هر زمان از تاریخ، بشر کوشیده تا با کاهش چالش‌ها بهترین و آسوده‌ترین روش‌ها را جهت بلند کردن اجسام و حمل و نقل آن به دست آورد. از جرثقیل‌ها در زمان قدیم بیشتر در ساخت بنا و ساختمان ها و همچنین در حفر چاه‌ها و بیرون کشیدن استفاده می‌کردند.

اجاره جرثقیل

بشر با پیشرفت علم و صنعتی شدن در قرن ۱۹، روز به روز با ابتکار و ابداع روش‌ها، ماشین آلات بیشتر و قوی‌تری را اختراع نمود تا سهولت در جابجایی و افزایش بهره وری را فراهم سازد. با ظهور صنایع جدید، کاربرد جرثقیل‌ها روز به روز متنوع و بیشتر شده و اشکال و انواع آنها نیز تغییر نموده است. در عصر پی بردن به انرژی حاصل از بخار، جرثقیل‌ها با نیروی بخار توسط توربین بخار به حرکت در می‌آمدند.

شرکت دماگ DEMAG آلمان در سال ۱۸۷۶ میلادی برای اولین بار جرثقیل سقفی با نیروی بخار را تولید نمود و بعد از اختراع نیروی برق و موتورهای الکتریکی، نیروی حرکتی جرثقیل‌ها توسط موتورهای الکتریکی تأمین گردیدند و اولین نمونه تمام برقی آن توسط شرکت سامسون مور به بازار عرضه شد.

برای اولین بار در کشور ایران جرثقیل توسط یک شرکت انگلیسی آن هم برای حفاری چاه نفت در شهر مسجد سلیمان به کار برده شد.

این جرثقیل قادر بود ظرفیت ۲۰ تن بار را به‌ صورت عمودی و با زاویه چرخش ۹۰ درجه جابجا نماید. جرثقیل مذکور توسط موتور احتراقی بنزینی کار می‌کرد و نیروی ایجاد شده توسط یک گیربکس به قرقره کابل فلزی و به قلاب جرثقیل انتقال پیدا می‌کرد. این جرثقیل هم اکنون در موزه نفت شهر مسجد سلیمان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

اجاره جرثقیل در تهران

شرکت جرثقیل تهران ارائه دهنده کلیه خدمات اجاره جرثقیل به شما عزیزان است. این شرکت با بهره‌مندی از کادر مجرب و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف کار با جرثقیل، می‌تواند در پروژه‌های مختلف همراه شما باشد. تنها کافی است با ما تماس بگیرید و در مورد نیاز خود به جرثقیل توضیحاتی ارائه دهید. مشاوران ما با بررسی جوانب مختلف، مناسب‌ترین جرثقیل برای کار شما را معرفی می‌کنند و شما می‌توانید مراحل درخواست اجاره جرثقیل در تهران را طی کنید.

شرکت‌های مطرح سازنده‌ی:

• تادانو TADANO

• لیبهر LIEBHERR

• دماگ DEMAG

• ترکس TERREX

• کوبلکو KOBELCO

• گرو GROVE

• سومیتومو SUMITOMO

• مانیتواک MANITOWOC

• سنبوگن SENNEBOGEN

• کاتو KATO

• امریکن AMERICAN

• سانیر SANY Crane

انواع جرقیل

انواع جرثقیل

جرثقیل‌های مرسوم امروزی عبارتند از:

جرثقیل برجی یا تاورکرین (Tower crane)

جرثقیل برجی یا تاورکرین در واقع سازه‌ای است که معمولاً در کنار ساختمان‌های در حال ساخت یا سایر پروژه‌های عمرانی قرار می‌گیرد و شامل یک پایه یا برج، یک بازو، اتاقک فرمان، وزنه برای حفظ تعادل، قلاب، کابل، قرقره و … می‌باشد. تاورکرین (جرثقیل برجی، tower crane) یکی از مهمترین و کارآمدترین ماشین‌ها در بخش برج سازی، راه سازی، سد سازی و به طور کل هر پروژه‌ای که نیاز به جابجایی‌های گسترده و وسیع اجسام در یک فضای مشخص می‌باشد.

تاورکرین نوع مدرن جرثقیل‌ها هستند که به شکل ترازو ساخته می‌شوند. در مواقعی که این نوع جرثقیل را روی زمین نصب می‌کنند، بهترین ترکیب از نظر ارتفاع و ظرفیت بلند کردن اجسام به دست می‌آید. بیشترین کاربرد این نوع از جرثقیل‌ها در مورد ساختن ساختمان‌های بلند است.

انواع جرثقیل‌های تاورکرین عبارتند از: تاورکرین خود نصب شونده و تاورکرین کمک نصب شونده.

جرثقیل سقفی

جرثقیل‌های سقفی

سازه‌ای است که به مرور زمان توسعه یافته و امروزه در انواع مختلفی عرضه و در جهت جابجایی و حمل اجسام سنگین در صنعت استفاده می‌شود. این سازه شامل اجزایی از تیرآهن، یک عدد قلاب و یک عدد کابل برای حمل است که به تیرآهن وصل می‌شود و از این قلاب برای بلند کردن اجسام در محیط‌های سرپوشیده مانند سالن‌ها، کارخانه‌ها و … استفاده می‌شود.

موارد کاربرد:

در سالن‌های صنعتی و تولیدی یا سایر خطوط (انبار، تعمیر و …) و در ارتفاع بر روی خطوط باربر کناری قابل نصب هستند. جرثقیل سقفی عموماً به دو شکل تک پل و جفت پل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جرثقیل‌های دروازه‌ای

• جرثقیل دروازه‌ ایی بازویی

جرثقیل بازویی (Jib crane) و یا ستونی با صرفه جویی در هزینه، چندین سیستم جابه‌جایی را با هم ادغام می‌کند. در بعضی مواقع استفاده از این نوع جرثقیل‌ها بهترین راه حل اقتصادی برای شما خواهد بود. نوع مفصل دار جرثقیل بازویی جهت دسترسی بهتر به گوشه‌ها طراحی شده است.

• جرثقیل دروازه‌ای گردان (Portal crane)

این نوع جرثقیل شباهت زیادی به نوع نیمه دروازه‌ای دارد، با این تفاوت که قابلیت چرخش را نیز دارا هستند. از این نوع جرثقیل در بنادر و گمرکات استفاده زیادی می‌شود.

جرثقیل‌های بازویی

جرثقیل‌های بازویی یکی از پرکاربردترین جرثقیل‌های صنعتی محسوب می‌شوند که جهت مونتاژ کاری و کار در محدوده کم بسیار مفیدند. جرثقیل بازویی شامل دو نوع ستونی و دیواری می‌باشد که قابلیت چرخش بازو معمولاً به صورت 180، 270 و حتی 360 درجه میباشد.

معمولاً جرثقیل بازویی در ظرفیت‌های پایین‌تر از 5 تن ساخته می‌شوند و بالابر جرثقیل‌های بازویی معمولاً زنجیری می‌باشد که وزن و حجم کمتری نسبت به بالابرهای بکسلی دارند. حرکت چرخشی بازو معمولاً بصورت دستی می‌باشد که در صورت نیاز استفاده از سیستم محرک الکترومکانیکی نیز ممکن است.

جرثقیل های بازویی معمولاً در قسمت مونتاژ کاری صنایع کاربرد زیادی دارند که با توجه به قیمت پایینتر این نوع جرثقیل نسبت به جرثقیل های سقفی، مقرون به صرفه تر هستند.

اجزای جرثقیل کامیونی

بدنه جرثقیل:

در بدنه جرثقیل از هیچ گونه هیدرولیکی استفاده نشده است و به صورت جداگانه و مستقل، بوم و جک ها و سایر مکانیزم به آن خودرو (جرثقیل) متصل شده و جرثقیل را تشکیل می دهد. این اجزا از چند نوع فلز و آلیاژ با وزن کم و توانایی استحکام بالا تشکیل شده است. البته بدنه جرثقیل در بوم بلند و جرثقیل های کفی کاملاً متفاوت بوده ولی اغلب اتاق فرمان یا لیورهای جرثقیل ها در کنار جرثقیل قرار دارد.

تلسکوپ یا بوم جرثقیل:

تلسکوپ همان بوم جرثقیل می باشد. تلسکوپ از فولاد و آلیاژهای آن ساخته شده است که با هیدرولیک به صورت خشاب مانند یک به یک داخل یکدیگر قرار میگیرند.

به طور مثال یک جرثقیل بیست تن از پنج تلسکوپ استفاده میکند که طول هر یک از تلسکوپ ها در این نوع جرثقیل ۵.۵ متر و جمعاً ۲۷.۵ متر می باشد. هر یک از بوم ها به صورت یک جک مجزا هستند که از داخل یکدیگر بیرون می آیند و در مجموع این متراژ بوم را تشکیل می دهند.

یک جرثقیل بیست تن، در صورتی توانایی جابجایی بیست تن بار را دارد که این جسم در نزدیکی جرثقیل قرار داشته باشد. در صورتی که جسم فاصله ی زیادی با جرثقیل داشته باشد، این احتمال وجود دارد که دستگاه توانایی جابجایی آن را نداشته باشد، چرا که هر چه فاصله بیشتر شود به تدریج توان جرثقیل کاهش می یابد و در آخر، در فاصله بیست و هفت متری توان جرثقیل به یک الی پنج تن می رسد. این توان در زاویه مناسب پنج و در زاویه نامناسب به یک تن کاهش می یابد.

وینچ:

شاید بسیاری از شما این کلمه رو شنیده باشید، وینچ کاربردهای متفاوتی دارد که یکی از کاربرد های رایج وینچ در جرثقیل می باشد.

وینچ تشکیل شده از یک پمپ هیدرولیکی، یک قرقره و بکسل می باشد که روی بدنه جرثقیل نصب می شود و بسته به متراژ بوم جرثقیل، متراژ بکسل نیز تغییر می کند. کار هیدرولیک چرخاندن قرقره می باشد و قرقره، بکسل را به دور خود جمع می کند و در سر بکسل قلاب نصب شده که برای برداشتن بار به کار گرفته می شود.

جک های تعادل جرثقیل:

جک ها نیز تشکیل شده از پمپ هیدرولیکی و تلسکوپ می باشند. کارکرد جک های تعادل این است که جرثقیل از زمین فاصله گرفته و مقداری از زمین جدا شده که باعث می شود فشار از چرخ ها برداشته شود.

همچنین وزن بار در سطحی بیشتر تقسیم شده که باعث می شود جرثقیل توانایی بلند کردن بار بیشتری داشته باشد. جک ها در جرثقیل حکم تعادل جرثقیل را به عهده دارند و بسته به توان جرثقیل توان جک نیز بیشتر و کمتر خواهد شد.

انواع طناب مورد استفاده در جرثقیل ها:

به منظور بلند نمودن بار در کارگاه ها بسته به نوع فعالیت، از طناب هایی با جنس های گوناگون استفاده می شود.

جنس های گوناگون طناب عبارت اند از:

• زنجیر ساخته شده از آلیاژ فولادی

• طناب سیمی

• نایلون

• پلی استر

• الیاف مصنوعی

• طناب فیبری طبیعی و مصنوعی

نکات ایمنی جرثقیل

یکی از ماشین آلات بسیار پر خطر و حادثه آفرین جرثقیل می باشد. به همین دلیل در هنگام کار با این ماشین رعایت نکات ایمنی نه تنها ضروری بلکه حیاتی می باشد.

در هنگام کار با این دستگاه توجه به نکات زیر ضروری است:

• رانندگان جرثقیل بایستی دارای گواهینامه معتبر باشند و معاینه پزشکی شوند.

• پیشگیری از تماس جرثقیل با کابل های برق

• بازرسی دقیق طناب قبل از استفاده از آن به منظور حمل بار

• طناب پیچی مناسب اطراف بار

• توقف کار در هوای طوفانی یا بادهای شدید

• استفاده از پرسنل مناسب جهت آماده کردن بار، به خصوص هنگامی که بار از بالای سازه و یا بالای سر کارکنان عبور می کند

لازم به ذکر است نکات فوق الذکر تنها چند مورد از چندین نکته می باشد که در هنگام کار با جرثقیل باید به آن توجه کنید و توجه به آنها می تواند ریسک بروز حوادث را به صورت چشمگیری کاهش دهد.