پرورش گل ایبریس و آشنایی با نحوه کاشت این گیاه

پرورش گل ایبریس و آشنایی با نحوه کاشت این گیاه


منبع: آرگا

106

1399/12/13

14:04


توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گل ایبریس چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به کاشت اصولی گیاه خود بکنید با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه ایبریس از دسته گیاهان بومی جنوب اروپا می باشد که دارای نژاد های مختلفی بوده و اغلب از یک ساله به بالا عمر دارند. گل ایبریس دارای ساقه هایی افراشته و برگ هایی ضخیم با دندانه های ظریف و نامنظم است که به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل ایبریس

بهتر است بدانید که گیاه ایبریس در واقع دارای حدود ۵۰ گونه مختلف است که شامل گیاهان یکساله، چندین ساله و نیمه درختچه ای است که از گیاهان مقاوم به سرما محسوب می شود و دارای ساقه ای افراشته، برگ هایی با ضخامت زیاد و گل هایی مانند چتر فشرده و به رنگ سفید می باشد که این گل ها دارای عطر بسیار مست کننده و عالی است و خوشه ها پس از ظاهر شدن به تدریج رشد می کند. در واقع هر گل دارای چهار گلبرگ است که گلبرگ های آن نامنظم و بومی نواحی گرمسیر جهان می باشد. جالب است بدانید که معمولا از این گیاه به جز استفاده زینتی به عونوان گیاه دارویی نیز استفاده می شود به گونه ای که برگ ها، ساقه ها و ریشه های این گیاه دارای خواص دارویی است و همچنین بذرهای آن نیز دارای مواد موثره ارزشمندی خواهد بود. معمولا این گیاه در هر نوع خاکی به خوبی رشد می کند و می توانید آن را از طریق بذر تکثیر نمایید و باغچه یا گلدانی بسیار زیبا را برای خود درست نمایید.

چگونگی پرورش گل ایبریس

دستورالعمل کاشت ایبریس:

توجه داشته باشید که معمولا گیاه ایبریس از طریق دو روش کاشت بذر و قلمه زنی تکثیر می شود که روش قلمه زنی اغلب برای رشد گیاهان چندساله مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در کشت بذری بایستی ابتدا بذرها را به مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت درون آب ولرم بخیسانید.

سپس یک گلدان با زهکشی ایده آل تهیه نمایید و آن را با خاک مناسب و غنی پر کنید و بذر ها را در عمق مناسبی از خاک بکارید و روی آن را بپوشانید.

حال بایستی آبیاری را انجام دهید و تا زمان جوانه زنی سطح خاک را مرطوب نگه دارید و پس از گذشت مدت زمان یک الی دو هفته بذر گیاه جوانه خواهد زد و شروع به رشد می کند.

توجه داشته باشید زمانی که گیاه به خوبی رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید می توانید در  صورت نیاز آن را به گلدان بزرگ تر یا زمین اصلی کشت انتقال دهید.

دقت داشته باشید که زمان کشت غیرمستقیم گیاه ایبریس در خزانه یا سینی نشاء در اواخر فصل زمستان است و زمان کاشت بذری مستقیم این گیاه در هوای آزاد در فصل بهار خواهد بود.

دستورالعمل کاشت گیاه ایبریس

شرایط مورد نیاز برای پرورش ایبریس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای کاشت و پرورش گل ایبریس پرداخته ایم:

آبیاری:

با وجود اینکه گل ایبریس با آرامش دوره های خشکسالی را تحمل می کند اما کمبود طولانی مدت آب باعث کاهش چشمگیری تزئینی بوته ها خواهد شد و به همین خاطر در دوره بدون بارندگی حداقل یک مرتبه آبیاری در هفته لازم خواهد بود. همچنین غرقابی بودن بستر گیاه نیز مضر خواهد بود و شما را با پوسیدگی ریشه گیاهتان مواجه خواهد کرد.

آبیاری مورد نیاز گیاه ایبریس

نور:

توجه داشته باشید که گل ایبریس برای رشد نیاز به نور مستقیم آفتاب و همچنین محیط نیمه آفتابی دارد و البته که نباید در طول فصول گرم سال آن را معرض آفتاب قرار دهید زیرا با ریزش برگ ها مواجه می شوید و به همین خاطر بهتر است در تایم های نزدیک به ظهر آن را در محیطی سایه قرار دهید.

خاک و تغذیه:

به طور کلی بهترین خاک برایبستر گیاه ترکیب خاک رسی و شنی به همراه مقداری پیت ماس و پرلیت است که البته بایستی دارای زهکشی ایده الی هم باشد تا آب اضافی درون گلدان به راحتی بتواند خارج شود. همچنین در مورد تغذیه این گیاه هم می توان گفت که کاملا اختیاری است و بایستی آن را تنها در خاک های ضعیف کشت نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش ایبریس

در طول فصل تابستان می توانید ۱ الی ۲ مرتبه محلول کود معدنی پیچیده را در زیر ریشه هر بوش اضافه نمایید زیرا به افزایش تعداد جوانه ها کمک زیادی خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو