کاشت برگ چغندر و اصول رشد بهتر این گیاه

کاشت برگ چغندر و اصول رشد بهتر این گیاه


منبع: آرگا

107

1399/12/26

14:13


توجه داشته باشید که کاشت برگ چغندر چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب و آشنایی با اصول کشت و پرورش به راحتی آن را پرورش دهید با ما همراه باشید.

به طور کلی برگ چغندر را می توان از خانواده چغندرهای قندی دانست که اغلب با نام چغندر سویسی نیز شناخته می شوند و جزو سبزیجات پرطرفدار و متنوع خواهد بود و همچنین این سبزی غنی از دو ویتامین و همچنین آنتی اکسیدان های فراوان است که به همین خاطر کاشت و پرورش آن مورد توجه باغبانان قرار گرفته است.

آشنایی با کاشت برگ چغندر

بهتر است بدانید که برگ چغندر در واقع یکی از سبزیجات جذاب و دوست داشتنی است که برگ های براق و ساقه های خوش رنگ خیره کننده آن باعث می شود که خیلی جذاب به نظر برسند و علاوه بر این ارزش غذ ایی بسیار بالایی هم دارند. برگ های کوچک این گیاه را می توان به صورت خاک مصرف کرد برای مثال از این برگ ها می توان در سالاد استفاده نمود و سالاد ها را خوش رنگ کرد. معمولا چغندر را در فصول بهار و پاییز کشت می کنند و ارقام چند رنگ برگ چغندر مانند برگ چغندر چراغ روشن از چشم گیرترین انواع برگ چغندر ها محسوب می شود. ساقه های این از قرمز درخشان تا نارنجی و زرد تا سفید متغیر خواهد بود و متناوبا توصیه می شود برای کاشت به سراغ تک رنگ ها بروید. در واقع چغندر یکی از محبوب ترین سبزیجات ریشه ای است که بیشتر جهت مصرف ریشه اش به صورت لبو شناخته شده اما باید بدانید که برگ های چغندر خواص بسیار زیادی دارند که بسیار مقوی و مغذی و همچنین خوش طعم هستند. این سبزیجات مغذی را می توان به راحتی در محیط های مختلف پرورش دهید و از محصول آن لذت ببرید. توجه داشته باشید که گیاه چغندر در واقع ویژه فصل سرما است و طی مدت زمان کمتر از دو ماه پس از کاشت آماده برداشت خواهد بود.

نحوه کاشت برگ چغندر

روش ها و دستورالعمل کاشت چغندر:

توجه داشته باشید که گیاه برگ چغندر در واقع از طریق دو روش مختلف کاشت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود و در ادامه سعی داریم تا به بیان هر دو روش به صورت کامل بپردازیم:

کاشت مستقیم:

برای کاشت مستقیم این گیاه بایستی خاک بستر را به خوبی آماده کنید. به همین خاطر بایستی خاک های سبک را با استفاده از کمپوست یا کود دامی پوسیده تقویت نمایید زیرا اینکار بهترین شرایط را برای بذور فراهم خواهد کرد. برای ایجاد یک محیط خاکی یکپارچه نیز بایستی خاک باغچه را حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر شخم بزنید و مواد را با هم ترکیب نمایید.

پیش از کاشت لازم است تا به مدت زمان ۱ تا ۲ ساعت بذور را درون آب ولرم بگذارید تا به خوبی خیس خروده و آماده کاشت شوند. سپس آن ها را در ردیف هایی به فواصل ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر و به فاصله های ۷ تا ۱۵ سانتی متری از هم و در عمیق ۱ تا ۳ سانتی متر خاک بستر آماده شده بکارید.

توصیه می شود که تا قبل از رویش جوانه ها خاک بستر را همواره مرطوب نگه دارید و برای عدم ایجاد آسیب به آن ها نیز بهتر است با استفاده از آبپاش و با احتیاط بسیار زیاد عمل آبیاری را انجام دهید.

مرحله آخر از کشت بذر برگ چغندر مربوط به برداشت آن است که در آن برای رسیدن به این مرحله بسته به شرایط مختلف محیطی ۴ تا ۱۲ هفته زمان نیاز است. همچنین برای عدم جلوگیری از رشد گیاه و از بین نرفتن آن نیز بهتر است اقدام به بریدن آن ها توسط قیچی باغبانی کنید.

راه های پرورش برگ چغندر

کاشت غیر مستقیم:

توجه داشته باشید که برای کاشت گیاه برگ چغندر از این روش نیاز به دو اقدام در مرحله آماده سازی بستر دارید که در ابتدا بایستی خاک مناسب برای کشت را آماده کنید و سپس ظرف مناسبی برای کشت انتخاب نمایید. گلدان های مناسب گیاه را تهیه نمایید و زیر آن ها را کمی سوراخ کنید و پیش از پر کردن آن یک لایه نازک سنگ ریزه در کف گلدان بریزید تا شرایط زهکشی به صورت کامل در آن ها فراهم گردد.

می توانید اصول کاشت بذر در گلدان را طبق دستورالعملی که برای روش قبل بیان شد تکرار نمایید تا بذور بتوانند بهترین رویش خود را انجام دهند. همچنین نحوه آبیاری گیاه در این روش نیز مشابه روش پیشین خواهد بود و در ۵ تا ۸ روزی که جوانه ها سر از خاک بیرون نیاورده اند بایستی احتیاط را شرط اول آبیاری قرار دهید و به منظور نگهداری بذور در این مدت و حفظ رطوبت خاک نیز می توانید از یک گنبد پلاستیکی شفاف سوراخ دار بر روی گلدان استفاده نمایید که پس از جوانه زنی دیگر نیازی به آن نخواهید داشت.

برای برداشت محصول در این روش بایستی مقداری از چغندر ها را برداشت کنید و ریشه های آن را برای بعد بگذارید. یکی دو برگ را از هر چغندر بچینید و ۲.۵ تا ۴ سانتی متر از ساقه متصل به ریشه را باقی بگذارید. زمانی که ریشه و برگ را می خواهید همزمان برداشت کنید بایستی برگ ها را زودتر از ریشه جدا نمایید و اجازه دهید ۳ سانتی متر از ساقه هر ریشه باقی بماند زیرا اگر برگ ها بر روی ریشه بمانند ریشه گیاه نرم و نامطلوب خواهد شد. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای برداشت برگ چغندر درست پیش از مصرف است و اگر قصد دارید آن ها را ذخیره کنید بهتر است خوب بشویید و برگ ها را خشک کنید و درون کیسه پلاستیکی قرار دهید.

کاشت غیر مستقیم برگ چغندر

شرایط مورد نیاز برای کاشت برگ چغندر:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش برگ چغندر پرداخته ایم:

آبیاری:

توصیه می شود که آبیاری گیاه چغندر را به صورت متوسط انجام دهید و خاک بستر را همیشه مرطوب نگه دارید زیرا آبیاری بیش از حد باعث آسیب دیدن ریشه ها خواهد شد که در نهایت پوسیده می شود. به همین خاطر توصیه می شود بین دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر به عمق ۱ تا ۲ سانتی متر کامل خشک شود.

آبیاری مورد نیاز گیاه چغندر

دما و نور:

توجه داشته باشید که دمای بالا برای رشد چغندرها مناسب نیست چون از گیاهان مناطق سردسیر می باشد. در واقع بهترین بازه دمایی برای کاشت برگ چغندر بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است که قرار دادن گلدان در دمای بالای ۲۵ درجه سانتی گراد باعث تغییر رنگ برگ گیاه خواهد شد. در مورد نور مورد نیاز گیاه نیز لازم است آن را در تراس منزل خود قرار دهید چون گیاه روزانه به ۸ ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

خاک و تغذیه:

بهتر است بدانید که برگ چغندر معمولا در خاک های لومی شنی، پیت ماس و خاک باغچه به خوبی رشد خواهد کرد و در مقابل در خاک های متراکم که بافت سنگینی دارند با مشکل روبه رو خواهد شد. اگر قصد دارید گیاهتان را در فضای باغچه کشت کنید بهتر است از کود های حیوانی پوسیده شده در ترکیب خاک استفاده نمایید.

شریاط مورد نیاز برای بستر چغندر

همچنین در مورد کوددهی گیاه نیز توصیه می شود هر دو هفته یک مرتبه گیاه را تغذیه کنید تا ریشه ها طعم خوبی داشته باشند. البته دقت داشته باشید که مقدار نیتروژن کود بایستی کم باشد و همچنین استفاده از کودهای متعادل به منظور برداشت برگ های گیاه مفید خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو