با موثرترین تکنیک های سخنوری آشنا شوید

با موثرترین تکنیک های سخنوری آشنا شوید


منبع: آرگا

78

1399/12/26

22:05


تکنیک های سخنوری از مهم ترین مهارت های برقراری ارتباط است برای داشتن این مهارت باید بتوانید آمادگی کافی در حیان سخنرانی را حفظ کنید اما این آمادگی شامل چه مواردی است؟ آمادگی و تسلط بر روی موضوع، مهارت برقراری ارتباط چشمی و حفظ حرکات بدنی این اصول در یک سخنرانی اهمیت ویژه ای دارند که باید به آن توجه شود.

سخنوری یکی از فنون و مهارت های برقراری ارتباط است این فن در موقعیت های مختلفی کارایی دارد به  ویژه در حیطه شغلی می تواند موانع زیادی را از پیش روی شما بردارد این فن دارای اصول و قواعدی است که با رعایت کردن آن می توانید به این مهارت دست پیدا کنید. شاید بهتر است بدانید که یکی از رازهای موفقیت افراد برخورداری از مهارت سخنوری است این مهارت دارای اصول زیادی است و در مقالات زیادی درباره آن اشاره شده است بسیاری از مدیران در کسب و کار خود از این شیوه برای برقراری مهارت های ارتباطی استفاده می کنند از مهم ترین تکنیک های سخنوری برای برقراری ارتباط اهمیت دادن به نفوذ بر روی دیگران است شما با تاثیرگذاری بر روی دیگران می توانید مقاصد خود را به شیوه های موثرتری منتقل کنید. باید توجه داشته باشید که اگر قصد دارید مهارت های ارتباطی موثری داشته باشید باید به میزان کافی بر روی اهداف و مقاصد خود تمرکز کنید تا بتوانید به شیوه ای موثر آن را به دیگران منتقل کنید این امر دارای فاکتورهای مهمی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با تکنیک های سخنوری:

مممهارت سخنوری در زندگی افراد از اهمیت زیادی برخوردار است فن بیان میزان توانایی شما برای برقراری ارتباط با دیگران را نشان می دهد این فن به شما کمک می کند تا دیگران را برای فکر کردن به افکار خودتان متقاعد کنید با توجه به اینکه همه ما در زندگی تجربه حضور در جمع را داریم می توانیم از تجربیات تلخ و شیرین خود برای استفاده از این مهارت استفاده کنیم. در به دست آوردن این مهارت عوامل متعددی موثر هستند و نقش خواهند داشت که در ادامه به آن ها بیشتر اشاره خواهیم کرد.

فن سخنوری

شمرده صحبت کردن:

یکی از تکنیک های و اصول های فن بیان شمرده حرف زدن در جمع است این کار به شما اعتماد به نفس نشان می دهد و در صورتی که استرس داشته باشید با شمرده حرف زدن می توانید پیام خود را به شکل موثرتری منتقل کنید سعی کنید وضوح کافی در بیان کلمات داشته باشید شما باید همه کلمات را به خوبی ادا کنید و از بیان عبارت های منفی خودداری کنید. شمرده صحبت کردن موجب می شود تا فهم شنونده از صحبت های شما بیشتر شود شما می توانید صحبت های خود را به شکل صریح بیان کنید.  افزایش مهارت فن بیان با چند تکنیک امکان پذیر است که یکی از آن ها شمرده صحبت کردن است.

اعتماد به نفس خود را حفظ کنید:

باید در صحبت کردن اعتماد به نفس خودتان را حفظ کنید این امر در سخنرانی کردن اهمیت زیادی دارد زیرا خیلی از افراد نمی توانند هنگام صحبت کردن در جمع اعتماد به نفس خود را حفظ کنند همین امر می تواند به سخنرانی شما لطمه بزند و ممکن است در صورتی که سوالی از شما پرسیده شود به دلیل نداشتن اعتماد به نفس دچار تعلل شوید. حرف هایی که می زنید را از دورن خودتان پیدا کنید حرف هایی واقعی و حقیقی که مخاطبان بتواند آن را بپذیرند و باور داشته باشند.افزایش اعتماد به نفس می تواند موجب تقویت فن بیان می شود که توصیه می کنیم با کلاس های مشاوره و مطالعه کتاب و مقالات آن را افزایش دهید.

تکنیک های سخنوری

شوخ طبع باشید:

یکی دیگر از اصولی که باید در برقراری ارتباط های خود به آن توجه داشته باشید شوخ طبعی است اما بان به معنی بزله گویی نیست برخی از افراد در جمع های کاری و یا محیط های اجتماعی شوخی های خارج از چارچوب و عرف دارند که نه تنها موجب جذب مخاطبان نمی شود بلکه می تواند حساسیت های زیادی نسبت به آن ها ایجاد کند. شما نباید نقش کمدین داشته باشید بلکه تنها باید فضایی آرام و صمیمی برای اطرافیان خود ایجاد کنید و سخنرانی خود را به این شکل از حالت خشک و بی روح بودن درآورید.

اضطراب خود را کنترل کنید:

اضطراب نقش بسیار مهمی در ارتباط های شما و انجام سخنرانی ها خواهد داشت شما باید سعی کنید خود را از اضطراب و استرس دور نگه دارید باید ریشه این ترس و اضطراب را شناسایی شاید بهتر باشد بدانید که ریشه این اضطراب در خیلی از افراد به دلیل حضور در جمع است اما چگونه می توان این امر را کنترل نمود؟ جمع را همانند دوستان خود بدانید و سعی کنید اعتماد به نفس خود را در جمع بیشتر کنید.

سخنوری در جمع

حرکات بدن:

حرکات بدن نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط و فن بیان خواهند داشت طرز ایستادن شما، طرز قرار دادن دست ها، ارتباط چشمی، حالت چهره و … از مهم ترین عناصر تشکیل دهنده ارتباطا شما با دیگران می باشند که نقش عمده ای نیز دارند. ارتباط چشمی به دیگران اعتماد و محبت می دهد و موجب می شود تا دیگران برای برقراری ارتباط به شما اعتماد کنند نحوه ایستادن و حرکت بدن شما نیز اهمیت زیادی دارد باید در حین سخنرانی قاطع و محکم بایستید حواس خود را به شنوندگان بدهید آهسته و دقیق باشید و از اطرافتان غافل نشوید.

اصول سخنوری

آمادگی داشته باشید:

یکی از مهم ترین و اساسی ترین تکنیک های سخنوری در جلسات سخنرانی آمادگی داشتن شما باید درباره موضوعی که قصد صحبت کردن درباره آن را دارید اطلاعات و آگاهی کافی را داشته باشید تا در صورتی که در حین سخنرانی از شما سوال شد باید بتوانید به سوالات پاسخ های درست بدهید به این شکل می توانید سخنرانی خود را گیراتر کنید. آمادگی ضرورت مهمی است که در بخش های مختلفی می گنجد شما باید بتوانید آمادگی جسمی و روانی کافی خود را حفظ کنید صبح با انرژی و نشاط بیدار شوید بهتر است تمرین های تنفسی خود را شروع کنید و آمادگی خود را برای سخنرانی حفظ کنید.

تکنیک های مهارت یابی سخنگویی فی البداهه از مهم ترین تکنیک هایی است که در زمینه سخنرانی ها از آن استفاده می شود و این امکان را به شما می دهد تا در جمع بتوانید به شیوه موثری سخنرانی را مدیریت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو