برای رهایی از غم غربت چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای رهایی از غم غربت چه اقداماتی انجام دهیم؟


منبع: آرگا

112

1399/12/29

22:06


یکی از احساساتی که فرد را بعد از سفر یا مهاجرت به مکانی درگیر می کند غم غربت می باشد که با استرس و نگرانی همراه بوده و فرد اندوهگین و دلتنگ می شود. جدا شدن فرد از خانواده و افراد آشنا به دلایل مختلف بر روحیه او اثرگذار بوده و امکان دارد که فرد دچار افسردگی گردد که در همین زمینه سعی داریم در این مطلب راهکارهایی در جهت رهایی از غم غربت و مقابله با آن به منظور آگاهی و راهنمایی شما عزیزان ارائه دهیم.

یکی از احساساتی که فرد را بعد از سفر یا مهاجرت به مکانی درگیر می کند غم غربت می باشد که با استرس و نگرانی همراه بوده و فرد اندوهگین و دلتنگ می شود. جدا شدن فرد از خانواده و افراد آشنا به دلایل مختلف بر روحیه او اثرگذار بوده و امکان دارد که فرد دچار افسردگی گردد که در همین زمینه سعی داریم در این مطلب راهکارهایی در جهت رهایی از غم غربت و مقابله با آن به منظور آگاهی و راهنمایی شما عزیزان ارائه دهیم.

تسکین دادن و رهایی از غم غربت

همانطور که می دانید دوری از محل زندگی و مهاجرت به یک مکان دیگر برای ادامه تحصیل یا اشتغال قطعا برای اغلب افراد با احساس دلتنگی و غم غربت همراه بوده که باعث انزوا و گوشه گیری فرد شده و حتی باعث اختلال در انجام فعالیت های روزانه او خواهد شد. اما می توان به منظور کنار آمدن و رهایی از غم غربت راهکارها و تکنیک هایی را پیش رو گرفت و آن را تسکین داد.

علائم و نشانه های غربت در هر کسی نسبت به دیگری کاملا متفاوت می باشد و به طور کلی این نوع هیجانات با بالا رفتن سن اشخاص و کسب درک بیشتری از احساسشان در هنگام تجربه غم غربت دارای شدت پایین تری است و با گذشت زمان نسبت به محیط جدید حس بهتری پیدا می کنند. از پیامدهایی که امکان دارد بر اثر غم غربت فرد را درگیر کند می توان به بی انگیزه شدن، افسردگی و استرس، خلق و خوی پایین و بیکاری اشاره کرد. بهتر است بدانید که شرایط بوجود آمده به طور موقت بوده و زودگذر خواهد بود و در اولین قدم باید آن را پذیرفت و همچنین به این باور رسید که این احساس بوجود آمده نباید موجب خجالت و حالت شرم در شما شود.

تکنیک های رهایی از غم غربت

نشانه های دلتنگی و غم غربت :

  • نداشتن عزت نفس یا حس پوچی و بی ارزش بودن
  • اختلال در الگوی خواب
  • کاهش اشتها
  • عدم تمرکز
  • سردرد داشتن
  • حس تنهایی داشتن و دور افتادگی
  • حالت تهوع
  • احساس اضطراب، ناراحتی و عصبی بودن

دلایل ایجاد حس غربت

به طور کلی عدم وجود سه نیاز اصلی نظیر احترام، امنیت و دوست داشته شدن موجب بوجود آمدن حس غربت در افراد می شود. غم غربت در واقع حسی بالاتر و بیشتر از یک دلتنگی ساده و معمولی می باشد. این احساس غم و اندوه امکان دارد که کل ابعاد زندگی شما را دربر بگیرد ولی با شناخت نشانه ها و دلایل بوجود آورنده آن می توانید احساسات درونی خود را به خوبی شناسایی کرده و به دنبال راهکارهای بهبود سلامت روانی و رهایی از غم غربت باشید. در ادامه به مواردی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.

استرس و نگرانی :

اضطراب بوجود آمده از شرایط دور ماندن از خانه و خانواده باعث ایجاد وسوسه فکری می شود. این نگرانی موجب نداشتن تمرکز و حالت آشفتگی فرد شده و همین امر موجب عدم شناسایی دلایل ایجاد حس می گردد. حتی امکان دارد که در فضای جدید نسبت به افراد پیرامون خود خیلی حساس شده و زودرنج شوید.

روش های موثر رهایی از حس دلتنگی و غریبی

اندوه و افسردگی :

غم غربت به طور معمول به همراه افسردگی فرد را درگیر می کند زیرا همراهی و حمایت خانواده به طور قابل توجهی کم شده و فرد به شدت احساس تنهایی می کند. بعضی از اشخاص تصور می کنند که کنترل زندگی خود را از دست داده و همین موضوع باعث شدید شدن نشانه های افسردگی می گردد. از جمله نشانه های افسردگی می توان به کاهش خواب، احساس آشفتگی، به هم ریختگی در اشتغال و تحصیل، احساس ناتوانی و … اشاره کرد

به یاد آوردن خاطرات گذشته :

حس نوستالژی وقتی در فرد ایجاد می شود که خاطرات خانه، افراد و چیزهای آشنا با فکر و خیالی واقع گرایانه تداعی می شود. امکان دارد با این عمل فرد جذب خانه شود و به طور دائم در حال مقایسه کردن فضای جدید با فضای قدیمی باشد.

رفتار نامتناسب :

احساس غم غربت اگر شدت داشته باشد امکان دارد که بر روی فعالیت های روزانه و رفتارها و ارتباط شما به دیگران موثر باشد. امکان دارد فردی که شخصیتی آرام دارد تبدیل به شخصی گردد که خیلی زود عصبانی شده و واکنش نشان می دهد. برخی مواقع رفتارهایی همچون کم خوردن یا زیاد خوردن در اشخاصی که دور از خانه و خانواده خود می باشند مشاهده می شود.

روش های تسکین غم غربت و دلتنگی

راهکارهای موثر و کارآمد برای مقابله با غم غربت

داشتن کمی احساس دلتنگی و غم غربت در محیط جدیدی که به سر می برید کاملا طبیعی و عادی می باشد. در صورتی که از حس غربت و افسردگی دچار رنج شده و سردرگم می باشید می توانید با بهره مندی از راه حل ها و ترفندهایی که در این زمینه وجود دارد این حس غم و اندوه را در خود کاهش داده و آن را تسکین دهید. در ادامه به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

راهکارهای موثر غلبه بر غم غربت

سخت نگرفتن به خود :

 این راهکار عمل بسیار مهمی می باشد که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. داشتن حس دلتنگی به دلیل ضعیف بودن شما نمی باشد به همین علت نباید خود را مورد سرزنش قرار دهید و نسبت به خود سخت گیری کنید. بیشتر افرادی که به منظور اشتغال و تحصیل از محل زندگی خود دور شده اند برای خانه و خانواده خود احساس دلتنگی می کنند.

داشتن توقعات واقع گرایانه :

در صورتی که برای تحصیل محل زندگی خود را ترک کرده اید باید این در نظر داشته باشید که نباید محیط دانشگاه خود را با آنچه که در شبکه های اجتماعی و مجازی راجع به دانشگاه به غلط و کاملا خیالی نمایش داده اند مقایسه نمایید.

روش های تسکین غم غربت

مثبت اندیش بودن :

بهتر است بدانید که تمرکز داشتن بر روی دیدگاه مثبت کمک شایانی به مقابله با حس دلتنگی خواهد کرد. سعی کنید کارهایی که با انجام آن احساس لذت و شادی می کنید همچون رابطه با دوستان یا یک حمام آب گرم و یا حتی تماشای فیلم مورد پسندتان را در فهرست کارهای روزمره خود بگنجانید. همین طور داشتن نگرش مثبت نسبت به زندگی شما را به شخصیتی عالی و دوست داشتنی تبدیل خواهد نمود. در نتیجه خیلی راحت با دیگران ارتباط برقرار کرده و دوستان جدیدی خواهید یافت که این امر در واقع موجب رفع حس دلتنگی خواهد شد.

راهکارهای رهایی از غم غربت

ایجاد فضای آرام خانه :

تمامی افراد وسایلی دارند که زمانی که حالشان بد است با آن ها حال بهتری پیدا می کنند. بنابراین اشیائی که باعث آرامش و شادی شما می شود را همراه با خود به محل جدید بیاورید.

درخواست کمک و یاری :

در هنگام درخواست کمک کردن به هیچ عنوان احساس خجالت و شرم نکنید و سعی کنید که تمامی مشکلات خود را دسته بندی کرده و در زمان رخ دادن از دیگران کمک بگیرید چرا که در غیر اینصورت احساس نگرانی و درماندگی در مورد این مسائل غم غربت شما را افزایش خواهد داد.

روش های موثر تسکین غم غربت


در این مطلب با راهکارهای رهایی از غم غربت و مقابله با آن آشنا شدید که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو