نمایش هنر ایران در عرصه جهانی | نگاهی به حضور هنرمندان ایرانی در رویدادهای بین‌المللی سال ۹۹

91

1400/1/15

02:00


مریم درویش: سال ۹۹ آثار تعداد زیادی از هنرمندان ایرانی در کشورهای مختلف جهان به نمایش درآمدند یا موفق به کسب جایزه شدند.

نمایش هنر ایران در عرصه جهانی | نگاهی به حضور هنرمندان ایرانی در رویدادهای بین‌المللی سال ۹۹

گروه تجسمی هنرآنلاین: چند سالی است که آثار هنری خلق شده هنرمندان ایرانی در خارج از کشور مورد توجه علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و جدا از حراج‌های بین‌المللی که آثاری از چند هنرمند شاخص ایرانی معمولاً در آنها عرضه می‌شود، هنرمندان جوان و کمتر شناخته‌شده نیز به شکل‌های مختلف در کشورهای دیگر معرفی می‌شوند. گاه گالری‌های خصوصی با حضور در آرت‌فرها آثار هنرمندان خود را به نمایش می‌گذارند و در مواردی دیگر هنرمندان به شکل انفرادی یا به واسطه کیوریتورهای ایرانی و خارجی آثار خود را در نمایشگاه‌های انفرادی یا گروهی عرضه می‌کنند.

در سال ۹۹  با توجه به شیوع بیماری کرونا بسیاری از رویدادهای هنری در سراسر جهان تعطیل شد یا به شکل آنلاین برگزار شد. تعداد زیادی از هنرمندان جوان ایرانی در گالری‌ها یا رویدادهای مختلف آثار خود را به صورت حقیقی یا مجازی به نمایش گذاشتند و یا در مسابقات گوناگون موفق به کسب جوایزی شدند. در ادامه این گزارش نگاهی داریم به حضور هنر ایران در خارج از کشور.

اثر نقاش ایرانی در کلکسیون آثار هنری موزه CICA کره جنوبی

یک تابلوی نقاشی از مهین منفرد در کلکسیون آثار هنری موزه CICA کره جنوبی قرار گرفت. منفرد متولد تهران است و از سال ۱۳۷۹ به طور جدی فعالیت هنری خود را در زمینه طراحی و نقاشی آغاز کرده است. او برگزاری چندین نمایشگاه فردی و گروهی در تهران، استانبول، پاریس، کالیفرنیا و CICA کره جنوبی را در کارنامه دارد.

نمایش آثار هنرمند ایرانی در گالری مجازی آرت‌فریز نیویورک

مجموعه‌ای از آثار ایمان راد در اتاق مشاهده فریز نیویورک به نمایش درآمد.  Frieze Viewing Room با هدف کشف و جمع‌آوری هنر از گالری‌های برتر جهان، در اردیبهشت ماه برپا شد.اتاق مشاهده یک طرح دیجیتال جدید بود که در آن بیش از ۲۰۰ گالری از سراسر جهان آثار هنرمندان خود را در فضای یک گالری مجازی به نمایش گذاشتند. از ایران نیز گالری دستان با نمایشی انفرادی از آثار ایمان راد با عنوان "در شیرین‌ترین ، غمناک‌ترین موقعیت او" در این رویداد حضور داشت.

نمایش آثار هنرمندان ایرانی در «پیش‌نمایش لندن»

Preview London یک قالب نمایشگاهی است که در آن از گالری‌های بین‌المللی دعوت می‌شود تا در یک فضای غیرمتعارف به گفتگو بپردازند و آثار هنرمندان جدید خود را به نمایش بگذارند. شیوع بیماری کرونا باعث شد برگزارکنندگان این رویداد تصمیم بگیرند نسخه دیجیتال پیش‌نمایش لندن را برگزار کنند. دومین نسخه آنلاین Preview London در اردیبهشت ماه با آثاری از 7 هنرمند به نمایش درآمد که در این میان سپند دانش و سام سمیعی نیز از سوی گالری دستان حضور داشتند.

نمایش آثار حبیب فرج‌آبادی در استرالیا

در اواخر اردیبهشت ماه استرالیا شروع به از سرگیری زندگی عادی و افتتاح فعالیت‌های هنری کرد و گالری     tw fineart  نخستین برنامه پس از پایان قرنطینه را به نمایشگاهی از آثار هنرمند ایرانی، حبیب فرج‌آبادی اختصاص داد. سال ۹۸ حبیب فرج‌آبادی به‌عنوان یکی از هنرمندان مجسمه‌ساز منتخب جهان شناخته شد و آثاری از او در کتاب "۱۰۰ مجسمه‌ساز فردا" به چاپ رسید.

عکس‌های ایرانی در پروژه ثبت جهان کرونایی

عکس‌هایی از سعید فلاح‌فر که با موضوع قرنطینه اختیاری در روزهای کرونا و تعطیلات نوروز ثبت و در هنرآنلاین منتشر شده بود، در پروژه جهانی پابلیک سورس (publicsource) قرار گرفت. پروژه پابلیک سورس در قالب یک سایت اینترنتی شکل گرفته و به ثبت و نمایش جهان کرونایی نظر دارد. این وب سایت یک پروژه در حال انجام از منابع عمومی؛ شامل عکاسان مستند، روزنامه‌نگاران و نویسندگانی از سراسر جهان است که برای ثبت و مستندسازی همه‌گیری کرونا در اقصی نقاط جهان اقدام می‌کنند.

نمایش آثار هشت هنرمند ایرانی در موزه گوته شهر دوسلدولف

در خرداد ماه گونتر اوکر هنرمند آلمانی مجموعه ای از آثار خود با عنوان «کرنش به حافظ» را همراه با آثار هشت هنرمند ایرانی در آلمان نمایش داد. اوکر پس از نمایش آثارش در هشت شهر ایران تصمیم گرفت از هر شهر یک هنرمند را انتخاب کرده و آثار آنها را در کنار آثار خود در مرزهای اروپا به نمایش بگذارد. مرتضی ترسلی از شیراز ، محمد رضا یزدی از تهران، علی محبوبی صوفیانی از اصفهان، شهریار رضایی از کرمان، بابک منتظری از مشهد، عارفه آراد از رشت، فرزاد دشتی زاده از بوشهر و ندا آیتی از کیش با آثار حجم و اینستالیشن در نمایشگاه "کرنش به حافظ " حضور داشتند.

آثاری از علیرضا فانی در نمایشگاه آنلاین آرتیسیما

آثاری از علیرضا فانی از سوی گالری محسن در بخش آنلاین آرت‌فر آرتیسیما با عنوان"Fondamenta"  در خرداد و تیرماه به نمایش درآمد. علیرضا فانی عکاسی را از سال ۱۳۶۹ آغاز کرد و به عنوان طراح گرافیک، مدیر هنری و عکاس فعالیت کرده است. او از سال ۱۳۸۶ بر عکاسی هنری متمرکز شد و آثارشی در چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی داخلی و خارجی به نمایش درآمده است.

عکاس ایرانی، منتخب جایزه عکاسی روسیه

نیلوفر شریفی شاعر، عکاس و مترجم ایرانی به‌عنوان برگزیده رقابت‌های بین‌المللی 35 Awards معرفی شد. او با مجموعه شش عکس سیاه‌وسفید مینی‌مال در این رقابت مستند عکاسی شرکت کرده و در کنار بیش از سی عکاس برگزیده دیگر این رقابت قرار گرفت.

نصب مجسمه "نیاز" کامبیز شریف در ونکوور کانادا

در تیرماه ۹۹ مجسمه برنزی کامبیز شریف با عنوان «نیاز» که در دوسالانه ونکوور ارائه شده بود در مرکز این شهر نصب شد. کامبیز شریف از هنرمندان جوان مجسمه‌ساز که چند سالی است در کانادا زندگی می‌کند با حضور در دوسالانه ونکوور، مجسمه برنزی "نیاز" را با موضوع مهاجرت خلق کرد و این دوسالانه اثر او را در مرکز شهر ونکوور در خیابان «های ملویل» جانمایی کرد.

آثاری از عکاس ایرانی در یک باغ فرانسوی

عکس‌هایی از بابک کاظمی در مسیر عکاسی باغ‌های داولاس در فینیستر فرانسه به نمایش درآمد. پیاده‌روی‌های عکاسی در باغ‌های Daoulas Abbey رویدادی است که در جریان آن آثاری از هنرمندان مختلف در مسیر پیاده‌روی گردشگران قرار می‌گیرد تا آنها در فضای باز و در حال زندگی روزمره خود به تماشای آثار هنری بپردازند. تیرماه ۹۹ در این نمایشگاه عکس‌هایی از بابک کاظمی از مجموعه عکس "پرواز شیرین و فرهاد" به نمایش درآمد که مثلث افسانه، تراژدی و عاشقانه را بازخوانی می‌کند.

نمایش عکس‌های مهرعلی رزاق‌منش در هلند

آثاری از مهرعلی رزاق‌منش در نمایشگاه "روی زمین- تصور، تکنولوژی و دنیای طبیعی" در  Foam museum  شهر آمستردام به نمایش درآمد. در این نمایشگاه مه نزدیک به شش ماه برپا بود، آثار ۲۷ هنرمند معاصر گرد هم آمد که در آثار خود در رابطه با انسان، فناوری و طبیعت از طریق راهبردهای نوآورانه بصری تأمل می‌کنند. 

راهیابی اثر امیر کریمیان به دوسالانه جهانی پوستر مکزیک

اثر هنری امیرکریمیان با عنوان "ئاوینه‌ی ده روون" به دوسالانه جهانی پوستر مکزیک ۲۰۲۰ راه یافت. امیر کریمیان متولد ۱۳۶۳ از شهرستان سقز بوده و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه تهران است که در زمینه‌ طراحی گرافیک و تایپوگرافی فعالیت می‌کند و ده‌ها نمایشگاه در سراسر ایران برگزار کرده است.

هنرمند ایرانی برنده مسابقه‌ هنری جهانی شورای روابط فرهنگی هند

جایزه مسابقه بین‌المللی "اتحاد علیه کرونا: به‌واسطه‌ هنر" از سوی سفیر کشور هند به زهرا طرخان اهدا شد. شورای روابط فرهنگی هند در ماه آوریل ۲۰۲۰ برای هنرمندان در سراسر جهان مسابقه‌ای تحت عنوان "اتحاد علیه کرونا: به‌واسطه‌ هنر" ترتیب داد تا با هنر خود به همه‌گیری کرونا واکنش نشان دهند و همبستگی‌ جهانی‌شان را به تصویر بکشند. زهرا طرخان ۲۲ مردادماه جایزه‌ خود را از سفیر هند در ایران دریافت کرد.

جوایز جشنواره منهتن نیویورک برای عکاسان ایرانی

در جشنواره عکس منهتن نیویورک ۲۰۲۰ که زیر نظر فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) و PSA برگزار شد، عکاسان ایرانی جوایزی کسب کردند. در این رویداد که در چهار بخش آزاد رنگی، آزاد تک‌رنگ، فوتوژورنالیسم و طبیعت برگزار شد، بابک مهرافشار مدال طلای جشنواره، سید احسان مرتضوی مدال نقره فیاپ، مهدی زابل عباسی مدال برنز و مدال نقره جشنواره و ریحانه شاداب جوپشتی روبان جشنواره را کسب کردند.

نرجس محمدی برنده جایزه تصویرگری "های برند" شد

نرجس محمدی در مرداد برنده جایزه بین‌المللی تصویرگری Hiiibrand 2019 شد. اثری که این جایزه را برای محمدی به ارمغان آورد یک تصویرگری با عنوان "مادرانه" است که سال ۲۰۱۸ برای مجله نیویورکر انجام و در آن نشریه منتشر شده بود. آثار برگزیده این مسابقه سال ۲۰۲۱ منتشر و به نمایش گذاشته می‌شوند.

عکاس ایرانی برنده جایزه گتی‌ایمیجز شد

آژانس عکس گتی ایمیجز (Getty Images) فهرست برندگان سال ۲۰۲۰ خود با موضوع کرونا را منتشر کرد. در این رقابت جهانی 8 عکاس از ایران، برزیل، آلمان، ایتالیا، کلمبیا، لبنان، پرو و چین برگزیده شدند. فروغ علایی، عکاس ایرانی با عکسی با موضوع قرنطینه خانگی در ایام کرونا به عنوان یکی از برندگان این دوره انتخاب شده است.

جایزه «فایر کرکر ۲۰۲۰» برای عکس‌هایی از تهران

پریسا امین‌الهی با مجموعه عکس "دفتر خاطرات تهران" برنده جایزه Firecracker ۲۰۲۰ شد. او این پروژه را حدود هشت سال پیش با عکس گرفتن از زندگی روزمره مادرش آغاز کرد. امین‌الهی در این آثار با اضافه کردن رنگ‌های سیاه‌وسفید بر عکس چاپ شده، تصاویر متفاوت و پراحساسی به وجود آورده است که ترکیبی از عکاسی و نقاشی هستند و فضایی سوررئال را به وجود می‌آورند.

نمایش آثار دو هنرمند ایرانی در استراسبورگ

نمایشگاه عکس "فتوسنتز" شهریور و مهر ۹۹ در استراسبورگ، فرانسه برگزار شد. این نمایشگاه ترکیبی از رویکردهای متفاوت ۱۲ هنرمند از کشورهای مختلف دنیا بود که نشان‌دهنده تنوع آفرینش‌های هنری معاصر و احترام به محیط اطراف است. جمال عرب‌زاده و مجید حجتی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه بودند.

نمایش آثار هنرمند ایرانی در موزه CODA هلند

آثاری از حمیده نجفی در نمایشگاه "آینده زن است- نامه‌های عاشقانه" به نمایش درآمد. در این نمایشگاه آثار ۴۱ زن هنرمند از کشورهای مختلف به نمایش درآمد و هرکدام از آنها با ابزار و بیانی متفاوت، به روایت داستانی عاشقانه پرداختند. حمیده نجفی یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه بود که آثار او ترکیبی از طراحی، چیدمان و عکاسی هستند.

سه جایزه جشنواره «کولاسین» برای کاریکاتوریست‌های ایران

در شهریور ماه اثری از علیرضا کریمی‌مقدم برنده جایزه نخست پنجمین جشنواره بین‌المللی کارتون "کولاسین" مونته‌نگرو شد که موضوع آن «انسان و طبیعت» بود. هنرمندان ایرانی دیگری هم در این رویداد شرکت داشتند و مسعود شجاعی طباطبایی و سامان ترابی موفق به کسب لوح تقدیر از این جشنواره شدند.

نمایش اثری از رضا آرامش در موزه فیتز ویلیام

نمایشگاهی با عنوان "حسی/ مجازی: دو مجسمه رنگی" با رویکرد نمایش دو مجسمه متفاوت در کنار هم، و نگاهی به شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها، در گالری اکتاگون موزه فیتز ویلیام برگزار شد. در این راستا دو مجسمه واقع‌گرا که پیکره‌هایی از دو مرد را نشان میدهد و میان آنها چند قرن فاصله وجود دارد؛ به نمایش درآمد. مجسمه "سنت سباستین" در سال ۱۵۳۰ میلادی توسط آلونسو بروگوئه (Alonso Berruguete) هنرمند اسپانیایی ساخته شده و مجسمه "اکشن ۱۲۵: شهر تکریت، عراق. دوشنبه ۱۴ آوریل ۲۰۰۳" سال ۲۰۱۱ توسط رضا آرامش و در واکنش به حوادث خاورمیانه ساخته شده است.

نمایش عکس‌های هنرمند ایرانی در اتریش

آثاری از مهناز میناوند مهر ماه ۹۹ در شهر آیزنرز اتریش به نمایش درآمد. نمایشگاه «رسوبات» با آثاری از مهناز میناوند و یواخیم هاینزل برگزار شد که در آن بی‌مرزی در آداب و سنت‌های مردم دو کشور نشان داده شد. در این عکس‌ها مهناز میناوند به طاقچه‌های ایرانی ‌و یواخیم هاینزل به گوشه‌های مقدس اتریشی پرداختند. دو مکان برای جای‌گیریِ خاطرات، نوستالژی‌ها، عکس‌های خانوادگی و تصاویر کسانی که دیگر نیستند.

نمایشگاه طراحی‌های حسین طادی و امیر محمدزاده در هلند

نمایشگاه "هنربدون مرز" با آثار طراحی‌ حسین طادی و امیرمحمدزاده در مرکز Podiu Zuidhaege در شهر آسن هلند برپا شد. در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ طراحی در ابعاد متنوع در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرند.

تقدیر جشنواره پلودیف از عکاسان ایرانی

جشنواره عکس پلودیف بلغارستان ۲۰۲۰ از عکاسان ایرانی حاضر در این رویداد تقدیر کرد. این جشنواره  در شش بخش آزاد رنگی، آزاد تک رنگ، فوتوژورنالیسم، طبیعت، پرتره و زندگی شهری برگزار شد و سید احسان مرتضوی، روبان تقدیر انجمن عکاسی آمریکا؛ احمد خطیری، دیپلم افتخار؛ مهدی زابل عباسی، دیپلم افتخار و علی سامعی، دیپلم افتخار هیات داوران جشنواره را کسب کردند.

نمایش اثری از هنرمند ایرانی در برلین

اثری از زرتشت سلطانی در مرکز هنرهای معاصر کیندل به نمایش درآمد. نمایشگاه «تاریخِ اختراع شده» هم‌زمان با هفته هنر برلین در مرکز هنرهای معاصر کیندل برپا شد و اثری از زرتشت رحیمی با عنوان «نقشه خیالی جدید» در آن به نمایش درآمد.

نمایش آثار نوید عظیمی سجادی در کلیسای باستانی پالرمو

در آبان ماه چیدمان‌هایی از نوید عظیمی سجادی در قسمت‌های مختلف کلیسای جامع مونرئاله پالرمو به نمایش درآمد. این نمایشگاه با عنوان «شرق و غرب، تمثیل‌ها و نمادهای سنت مدیترانه‌ای» در مجموعه باستانی کلیسای جامع مونرئاله که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است اجرا شد تا داستان‌ها، آیین‌ها و همه جزییات پنهان شده در این کلیسا در کنار چیدمان‌های خاص نوید عظیمی سجادی، سفری رویایی به جهان فرهنگ مدیترانه ایجاد کند.

حضور سه گالری ایرانی در رویداد آرتیسیما آنپلاگد

آرتیسیما ۲۰۲۰ در دوران کرونا به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار شد. آرتیسیما برای سال ۲۰۲۰ نسخه آنپلاگد را تدارک دید تا پروژه‌های دیجیتالی و نمایشگاه‌های فیزیکی را گردهم آورد. گالری دستان با اثری از سام سمیعی، گالری اُ با آثاری از اشکان صانعی و گالری محسن با آثاری از مجتبی امینی، بهرنگ صمدزادگان، محمود بخشی، امیرحسین زنجانی، امیرحسین بیانی و مجید بیگلری شرکت‌کنندگان ایرانی این دوره رویداد آرتیسیما بودند.

نمایش آثار هنرمندان خودآموخته ایران در آرت‌فر مجازی پاریس

هشتمین آرت‌فر آوت سایدر آرت پاریس به صورت آنلاین برگزار شد. در این رویداد ۳۹ اتاق بازدید مجازی از ۱۲ کشور جهان وجود داشت و از ایران نیز گالری "آوت سایدر این" با آثاری از چهار هنرمند خودآموخته، سی سی، محمود خان، محمد بنی سی و نازنین طیبه در این رویداد حضور داشت.

فتاح ذی نوری عکاس برتر جوایز بین‌المللی عکس سی‌ینا شد

جوایز بین‌المللی عکس سی‌ینا در ایتالیا (Siena international Photo Awards) که هر سال از میان عکاسان سراسر جهان برگزیدگان خود را انتخاب می‌کند، امسال فتاح ذی نوری را به عنوان دومین عکاس برتر این رقابت‌ها در شاخه "چهره‌ها و شخصیت‌های جذاب" انتخاب و تندیس بلورین جایزه پانجه‌آ (Pangea) این رویداد هنری را به او اهدا کرد.

نمایش مجسمه‌هایی از هنرمند ایرانی در هلند

چند اثر از هنرمند مجسمه‌ساز، فرزانه عبدلی  آبان ماه در گالری ویدمیرن در هلند به نمایش درآمد. این آثار از مجموعه "مفصل‌ها" بودند و در این مجموعه هنرمند مفاصل بدن را از متن اصلی آنها یعنی بدن خارج کرده است تا عملکرد و جایگاه جدیدی به آنها بدهد.

نمایش آثار هنرمند ایرانی در آلمان

آثاری از مصطفی سرابی در نمایش گروهی «چه میوه‌ای می‌دهد» در گالری Peres Projects برلین به نمایش درآمد. این نمایشگاه آثار نسل جدیدی از هنرمندان بین‌المللی از شرق و غرب اروپا، آفریقا، خاورمیانه، آمریکای جنوبی، آسیا، آمریکای شمالی و کارائیب را به نمایش گذاشت.

مجموعه عکس احمدرضا نوری در کانادا

به مناسبت روز حقوق‌بشر از مجموعه عکس‌ها و کتاب احمدرضا نوری به شکل آنلاین درکانادا رونمایی شد. «فریاد بشر» نام مجموعه عکسی است از احمدرضا نوری،‌که در برنامه مجمع اقتصاد شهری با نام «فریاد بشر: میزگردی درباره حقوق بشر و شهرها» به‌مناسبت روز حقوق بشر، در تورنتو از آن رونمایی شد. هر قطعه از ۳۰ عکس این مجموعه واکنشی به یک فاجعه انسانی نظیر جنگ است که منجر به مرگ میلیون‌ها نفر شده است.

جایزه استعداد برتر سال عکاسی هلند برای عکاس ایرانی

پریسا امین‌الهی جایزه استعداد برتر سال عکاسی هلند GUP را دریافت کرد. کارهای او طیفی از موضوعات مانند آوارگی، وطن، خاطرات کودکی، عکس‌های خانوادگی و... را به عنوان سوژه‌های خود پوشش می‌دهد. رسانه‌های مورد استفاده او عکاسی، فیلم‌سازی مستند، انیمیشن، نقاشی و میکس مدیا هستند.

نمایش آثار دو عکاس ایرانی در Surface artbuzz هندوستان

نخستین نمایشگاه آنلاین Surface artbuzz در هند برگزار شد. در این رویداد آثار هنرمندان جوان در رشته‌های نقاشی، طراحی، عکاسی و... به نمایش درآمد. از ایران نیز سارا ساسانی و بابک حقی عکس‌های خود را در این مجموعه به نمایش گذاشتند.

آثار هنرمند ایرانی در فستیوال چاپ معاصر "وول ویچ"

فستیوال چاپ معاصر Woolwich لندن به دلیل بیماری همه‌گیر COVID-19 به صورت مجازی برپا شد و آثار منیر زرنگار با عنوان "مرا خودت کن" در این نمایشگاه حضور داشت.

نمایش اثری از آیدین آغداشلو در موزه بروژ بلژیک

موزه بروژ بلژیک نمایشگاه «مملینگ امروز» را با هدف بررسی تاثیرگذاری گسترده هانس مملینگ، از مهم‌ترین نقاشان سبک بورگوندی بروژ بر هنر معاصر برگزار کرد. در این نمایشگاه آثاری از پنج هنرمند به نمایش درآمد که با نگاهی اقتباسی به آثار مملینگ، گفتمانی تاریخ‌محور را با این نقاش قرن ۱۵ میلادی اروپا برقرار کرده‌اند. اثر به نمایش درآمده از آغداشلو در این نمایشگاه «سال‌های آتش و برف ۱» نام دارد که ۴۲ سال پیش با الهام از مملینگ خلق شد و روی جلد کتاب نمایشگاه جای گرفت.

هنرمندان ایرانی با دو گالری هلر و خاک در آرت‌فر ابوظبی ۲۰۲۰

دوازدهمین آرت ابوظبی با شرکت ۷۰ گالری از سراسر جهان  ۲۹ آبان به صورت مجازی افتتاح شد. گالری هلر که در دوبی و نیویورک فعالیت دارد، آثار سه هنرمند ایرانی شامل مارکو گریگوریان، رضا درخشانی و عارف منتظری را در کنار آثار تعدادی دیگر از هنرمندان منطقه خاورمیانه، آمریکا، پرو، هند و کره جنوبی عرضه کرد. گالری خاک از ایران هم آثار شش هنرمند ایرانی شامل کوروش شیشه‌گران، گلناز فتحی، مسعود اخوان جم، ماندانا مقدم، مجتبی رمزی و نرگس هاشمی در این دوره از آرت ابوظبی به نمایش گذاشت.

آثار دو هنرمند ایرانی در نمایشگاه آنلاین گاگوسیان

دی ماه ۹۹ ششمین دوره از نمایشگاه‌های موضوعی سالانه ارائه شده توسط گاگوسیان و جفری دیچ، با عنوان "آینده" به صورت مجازی برپا شد. این نمایشگاه آنلاین با توجه به افزایش عدم اطمینان سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی در زمانه حاضر، به تصور سال‌های آینده پرداخته است. در نمایشگاه "آینده" آثار ۳۱ هنرمند از سراسر جهان به نمایش درآمد و در این نام مهدی قدیانلو و عسل پیروی در کنار نام‌های مطرحی همچون جف کونز، سیندی شرمن و دیمن هرست دیده شد.

راه‌یابی بداهه‌نویسی ایرانی به موزه‌های ویکتوریا آلبرت و آشمولین

آثاری از عباس اکبری به مجموعه دائمی موزه‌های ویکتوریا آلبرت لندن و آشمولین آکسفورد اضافه شد. اکبری از یک دهه پیش روی سفالینه‌های زرین‌فام خود با استفاده از تغییر و تحول در فرم حروف خطوط تعلیق نوشته شده بر سفالینه‌های سده‌های میانه انجام داده است. جدیدترین این آثار با رویکرد بداهه‌نویسی مورد توجه موزه‌های آشمولین آکسفورد و ویکتوریا و آلبرت لندن قرار گرفته و به بخش دائمی آنها راه یافته‌اند.

هنرمندان ایرانی در نمایشگاه مجازی استانبول معاصر

گالری خاک با آثاری از هفت هنرمند در Contemporary Istanbul ۲۰۲۰  حضور یافت. کوروش شیشه‌گران، غلامحسین نامی، ماندانا مقدم، گلناز فتحی، نرگس هاشمی، مسعود اخوان‌جم و مجتبی رمزی هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد بودند که پانزدهمین دوره آن به صورت آنلاین برگزار شد.

نمایش ویدئوآرت هنرمند ایرانی در نیویورک

‌نمایشگاهی از آثار نیوشا توکلیان در گالری توماس اربن شهر نیویورک برپاست. این نمایش با عنوان «جهت حفظ آرامش» ویدئوآرتی است که فضای شهری و ساختمان‌های نیمه‌کاره را نشان می‌دهد و در این میان رنج‌ها و دردهای انسان را در دنیای مدرن به نمایش می‌گذارد.

هنرمندان ایرانی در آرت‌فر لندن 2021

آرت‌فر لندن با شرکت ۵۰ گالری از سرتاسر جهان به صورت مجازی اول بهمن افتتاح ‌شد. گالری باوان از ایران نیز آثار هنرمندان ایرانی را در  در این آرت فر عرضه کرد.

سه عکاس ایرانی در لیست پیشگامان زنان عکاس جهان سال ۲۰۲۰

شادی قدیریان، آزاده اخلاقی و فاطمه  بهبودی عکاسانی هستند که در میان پنجاه نام جدیدی که به فهرست "صد قهرمان زن" (Hundred Heroines)  اضافه شده‌اند، حضور دارند. "صد قهرمان" بنا نهاده شده تا آگاهی عمومی را در مورد سهمی که زنان عکاس در سطح جهانی برای رسانه‌ها و جامعه داشته‌اند، افزایش دهد.

کاشی‌های زرین‌فام ایران در بخش دائمی موزه ژاک شیراک

موزه مردم‌شناسی پاریس با نام «که برانلی، ژاک شیراک» هشت قطعه از کاشی‌های مجموعه کاشی و کاشان عباس اکبری را در دو پنل مجزای پنج و سه‌تایی به مجموعه خود افزود. آثار راهیافته به این موزه از مجموعه «کاشی و کاشان» بازتاب دگردیسی فرهنگی است که به وسیله تکنیک زرین‌فام بر بدنه کاشی‌های شمسه و چلیپا نقش بسته و وجه رسانه‌ای اثر هنری را به مخاطب خود یادآور می‌شود.

نمایش آثار ۱۰ هنرمند ایرانی در نمایشگاه آنلاین فیاک

نخستین نمایشگاه آنلاین فیاک (FIAC Online Viewing Room) روز ۱۴ اسفند افتتاح شد. در این رویداد بیش از ۲۰۰ گالری از کشورهایی مانند فرانسه، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، اتریش، اسپانیا، سوئیس، آلمان، کره جنوبی، ژاپن و...شرکت داشتند. از ایران نیز گالری زیرزمین دستان با نمایش آثاری از ۱۰ هنرمند در این رویداد حضور دارد. رضا آرامش ، برادران قاسمی، بیتا فیاضی، امیر کمند، اردشیر محصص، پی‌بک، ندا رضوی پور، ندا سعیدی، سام سمیعی و مملی شفاهی هنرمندانی هستند که آثار آن‌ها در فیاک به نمایش درمی‌آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو