تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد بین گروه خونی افراد و خطر ابتلا به دیابت ارتباط وجود دارد.
هند با داشتن 70 میلیون نفر مبتلا به دیابت پایتخت دیابت جهان نامیده می شود. دیابت نوعی بیماری مرتبط با سبک زندگی است که نیاز به مدیریت مادام العمر دارد. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، اگر در مرحله پیش دیابت قرار دارید برخی تغییرات در سبک زندگی به شما کمک می کند تا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به تاخیر بیندازید، اما جدا از یک سبک زندگی ناسالم عوامل بیرونی بسیاری وجود دارد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد و یکی از این عوامل گروه خونی شماست.

افراد دارای گروه خونی غیر O بیشتر در معرض خطر دیابت هستند

به گزارش تایمزسوفاندیا، بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال 2014 در Diabetologia منتشر شد، افراد با گروه خونی غیر O در مقایسه با افراد با گروه خونی O بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

برای مطالعه جدید 80 هزار زن برای تعیین ارتباط بین گروه خونی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مورد مطالعه قرار گرفتند در این میان 3 هزار و 553 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده شدند و آنهایی که گروه خونی غیر از نوع O داشتند بیشتر در معرض خطر قرار داشتند.

افراد دارای گروه خونی B بیشتر در معرض خطر هستند

بر اساس مطالعه، زنان با گروه خونی A در مقایسه با زنان با گروه خونی O، 10 درصد بیشتر و زنان با گروه خونی B، 21 بیشتر از زنان با گروه خونی O به دیابت مبتلا می شوند. در حالی که مقایسه هر ترکیبی با گروه خونی O منفی که یک اهدا کننده جهانی نیز است زنان با گروه خونی B مثبت بیشترین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند.

چرا افراد با گروه خونی B بیشترین خطر ابتلا به دیابت را دارند؟

بر اساس اظهارات محققان ارتباط بین خطر ابتلا به دیابت و گروه خونی هنوز ناشناخته است، اما چند توضیح احتمالی وجود دارد. طبق مطالعه پروتئین موجود در خون به نام عامل غیر ویلبراند در افراد با گروه خونی غیر O بیشتر و با افزایش سطح قند خون همراه است، همچنین محققان اظهار داشتند این گروه های خونی با مولکول های مختلفی مرتبط با دیابت نوع 2 ارتباط دارند.

عوارض مربوط به دیابت نوع 2

اگر فردی از دیابت نوع 2 رنج می برد بر نحوه تنظیم و استفاده از قند در بدن وی تاثیر می گذارد که این امر باعث افزایش سطح قند خون می شود که در صورت عدم درمان همزمان بسیار خطرناک است.

مترجم: الهه زارعی