با زیباترین دیدنی های قائن آشنا شوید

با زیباترین دیدنی های قائن آشنا شوید


منبع: آرگا

84

1400/1/27

10:07


دیدنی های قائن شامل جاذبه های مختلف تاریخی، طبیعی و فرهنگی می شود که از این حیث غنی بوده و هر ساله مقصد و هدف گردشگری و سفر بسیاری از توریست ها قرار می گیرد، برای آشنایی همراه آرگا باشید.

زعفران یک نوع گیاه و در واقع به نوعی افزودنی و طعم دهنده در غذاها، بستنی ها، کیک و دسرهای مختلف می باشد، شاید بگویید چرا باید مطلب گردشگری خود را با زعفران آغاز کنیم، حتما بارها برای شما پیش آمده که برای خرید زعفران خوب و باکیفیت درخواست زعفران قاین کرده باشید، این دو نام با یکدیگر عجین شده اند، اما جذابیت و گردشگرپذیر بودن این شهر به همین یک مورد ختم نمی شود و برای شرح دیدنی ها و جاذبه های آن می توانیم صفحه هایی طولانی را سیاه کنیم، اما به دلیل صرفه جویی از وقت به معرفی مهمترین و بهترین دیدنی های قائن بسنده می کنیم, همراه آرگا باشید.

سه خراسان – خرسان جنوبی – قائن

استان خراسان زمانی استانی واحد و یک تکه بود که بزرگترین استان کشور محسوب می شد، ولی پس از تقسیم شدن به سه استان کمی موضوع تغییر یافت، استان خراسان شمالی (بحنورد)، استان خراسان رضوی (مشهد) و استان خراسان جنوبی (بیرجند) پس از این تدبیر صورت گرفت که هرکدام از این استان ها در تقسیم بندی کوچکتر مشمول شهرستان، شهرها و روستاها و بخش ها می شوند و مملو از آثار تاریخی، فرهنگی، تفریحی و .. بوده و فراهم شدن شرایط بازدید و آشنایی با آنها را باید مغتنم بشماریم.

معرفی دیدنی های زیبا و چشم نوازقائن

دو خط در شرح قائن

قائن با املای دیگر قاین از جمله شهرهای پرجاذبه کشور عزیزمان ایران است که محل قرارگیری آن در خراسان جنوبی و در شهرستان «قائنات» می باشد. این شهر قدمت مشمول آثار تاریخی زیادی از جمله قلعه و برج، خندق و ….است که به واسطه ی آن تاریخچه ای ارزشمند و قدیمی از آن خود کرده است و هرساله تجربه میزبانی از توریست های داخلی زیادی را به چشم می بیند.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و منحصر به فرد قائن

معرفی دیدنی های تاریخی و مذهبی قائن

۱- دژ و حصار چهل دختر

این بنای تاریخی که در فاصله ی ۵.۳ کیلومتری جنوب شرقی و بخش مرکزی قائن قرار گرفته است در لیست آثار ملی ایران به شماره ۱۵۲۷۲ ثبت گردید، اوج این دژ در نزدیکی سمت باختر آن واقع شده است به طوری که از این قسمت همه ی بخش های دژ تحت کنترل و مشهود است. و اما محل قرارگیری این دژ بر بالای یک کوه بزرگ و مساعد سازندگی است که از آن تمامی چشم انداز قائن و دشت در راس دید می باشد.

آشنایی با های تاریخی و طبیعی قائن

۲ – قلعه حسین قائنی یا همان قلعه کوه قائن

این بنای تاریخی یکی از قلعه های دوران سلجوقیان و همچنین از مقرهای فدایی های اسماعیلیان محسوب می شود، محل قرارگیری این قلعه نیز بر بالای یک کوه است که از طرف شرق و جنوب به کوهستان، از سمت شمال و غرب به دشت قائن منتهی می گردد. و به دلیل وجود نامسطح بودن کوه این بنا نیز متشکل از ۲ قسمت مجزا گردیده که قسمتی به شاهان و اطرافیان آن اختصاص یافته و قسمت دیگر به نظامیان اختصاص یافته بوده است.

این قلعه که از دیدنی های شهر قائن و خراسان جنوبی به شمار می رود در نوزدهمین روز ماه اسفند سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران با شماره ی ۴۸۰۳ ثبت گردید.

معرفی دیدنی های زیبا و چشم نواز قائن

۳ – روستای تیغدر قائن

در فاصله چهل کیلومتری سمت جنوب غربی قائن آبادی تیغدر واقع شده که از طرف دشت به آبادی های «قومنجان» و «آفریز» و از طرف کوه به آبادی های «خنجوک» و «رمشتیک» منتهی می گردد. محصولات اصلی تیغدر زعفران، جو، گندم و چغندر است، البته محل رشد و زندگی گیاهانی مانند کلپوره، اسپند، خاکشیر، شوید، شاطره، کنجد، سیاه دانه، نعنا، آویشن و ….نیز می باشد که علاوه بر رفع نیاز خود، می فروشند.

۴ – روستای باراز قائن

روستاها یکی از تقسیمات کشوری می باشند که با توجه به کوچک بودن، از اهمیت بالایی در صنعت توریسم و آشنایی با تاریخ و گذشتگان دارد؛ دلیل آن را هم می توان غنی بودن از آثار تاریخی و مناظر بکر و زیبا و آب و هوای سالم و پاک دانست، در دهستان قائن – بخش مرکزی شهرستان قائن – خراسان جنوبی یک آبادی یه نام «باراز» وجود دارد که دو فصل دارد؛ در این منطقه تابستان ها هوایی تقریبا مطبوع و ملایم و زمستان هایی سرد و خشک از شما میزبانی می کنند.

و اما در رابطه با جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی آن می توان گفت که در این روستا کوه هایی با اسامی «تنگل دو شاخ»، «قله گرد»، «قله سرخ»، «قله سنگر» وجود دارند، مسیر باراز تا شهر قائن به اندازه ۳۵ کیلومتر آسفالت شده و از سایر تجهیزات مانند آب لوله کشی شده، خانه بهداشت، مدرسه، برق و تلفن، دفتر شورای اسلامی و غیره بهره مند می باشد.

اهالی این آبادی به کشاورزی، دامپروری و باغداری مشغول بوده و محصولات کلی و اصلی آن شامل زعفران، حبوبات، آلو بخارا، جو، گندم و بادام و میوه ها می باشد. و اما کاریزهای معروفی که در این منطقه قابل توجه و به تعداد زیاد وجود دارند.

آشنایی با دیدنی های قائن

۵ – روستای ورزگ قائن

در فاصله ۲۵ کیلومتری سمت شمال شرقی قائن واقع در خراسان جنوبی روستایی به نام ورزگ قرار دارد که این نامگذاری ماخوذ از گیاهی با همین اسم، در مجاورت قنات ورزگ کنونی می باشد. گفته می شود در این آبادی مرقد «رایک» واقع شده که از محبوبیت و توجه بالایی برخوردار می باشد.

۶ – روستای افین

این روستا در فاصله ی ۴۰ کیلومتری شهرستان زیرکوه و ۸۵ کیلومتری در سمت جنوب شرقی قائن واقع شده که  از مرکزهای تاریخی این شهرستان محسوب می شود، این محسوب بودن از دارا بودن ساختار تاریخی، برج ها و حوض ها، مسجد جامع، آسیاب های آبی، مهمانسرا، قلعه اخذ می گردد که تکمیل کننده این زیبایی و شکوه قرار گرفتن در مجاورت درختچه های زرشک در کناره ی بلندی ها می باشد.

آشنایی با جاذبه های دیدنی قائن

۷ – امامزاده زید النار آفریز

زیدبن موسی شناخته شده با زیدالنار فرزند موسی کاظم (ع) می باشد که مرقد ایشان نیز با نام امامزاده زیدالنار در آبادی آفریز و در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب غربی قائن قرار گرفته است. بر ساس مصالح بکار رفته و معماری آن تاریخچه آن به دوران صفوی می رسد.

۸ – موزه آب بازار

این آب انبار و یا همان موزه آب که به علت قرارگرفتن در ته کوچه ای که بازار سابق در ان قرار داشت، به «موزه آب بازار» نیز شناخته شده و شهرت دارد، قدمت این آثار تاریخی به دوران تیموریان می رسد. در سال ۱۳۸۶ در طی سفری که هیات دولت برای بار دوم به قائن و بعد از اقدامات بازسازی، به وسیله ی میراث فرهنگی این شهرستان در آب انبار قائن رونمایی گردید.

آشنایی با جاذبه های توریستی و تماشایی قائن

۹ – مسجد جامع

این بنای تاریخی دارای قدمتی طولانی و باعظمت می باشد که پس از گذشت ۱۱۰۰ سال هنوز این سازه مرتفع ترین ساختمان شهرستان قائن محسوب می شود، که در کنار دارا بودن بعد معنوی شامل نمایی زیبا و شیک نیز می باشد. وسعت این بنا ۲۴۷۰ متر مربع است.

معرفی جاذبه های دیدنی قائن همراه با تصاویر

۱۰ – مرقد ابوذجمهر

ابتدای هر سخنی باید بگوییم که این بنا آنقدر زیبا و باشکوه و مغروق در هنر است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند، این عمارت باشکوه متعلق به بوذرجمهر شاعر و عارف معروف قرن ۴ – ۵ هجری قمری قائن می باشد که در فاصله ی سه کیلومتری و سمت جنوب این شهرستان واقع شده است، البته ساخت آن به قرون ۶ و ۷ باز می گردد که دارای ۴ ایوان بوده و گنبد بر بالای این ایوانها مستقر شده است.

آشنایی با مکانهای تماشایی منحصر به فرد قائن

۱۱ – غار جوجه

در فاصله ی ۵ کیلومتری روستای خونیک و ۲۵ کیلومتری شهرستان قائن غاری به نام جوجه واقع شده است که جمله جالب ترین غارهای طبیعی این شهرستان محسوب می گردد؛ این غار علاوه زیبایی و جذابیت های بسیار برای گردشگران از نظر تاریخ شناسی برای باستان شناسان بسیار مورد توجه است. ممکن است با شنیدن نام این غار، گمان ببرید این غار همانند جوجه ها کوچک است اما باید بگوییم که این غار تاریخی را می توان از جمله غارهای بزرگ خراسان جنوبی دانست.

معرفی دیدنی های زیبای قائن

۱۲ – آسیاب آبی افین

این آسیاب از جاذبه های توریستی و دیدنی استان بیرجند و شهرستان قائن محسوب می شود که در بدو ورود شاهد ساختار  قدیمی آبادی افین خواهید بود، و اما در مورد خود آسیاب می توان گفت که تاریخچه ی آن به دوران صفوی بازمی گردد، همچنین می توان اضافه کرد از میان ۵ آسیاب مجموعه تنها ۱ آسیاب باقی مانده است.

آشنایی با مکان های دیدنی و گردشگرپذیر قائن

در این مطلب برای آشنایی شما عزیزان علاقه مند و دوست داشتنی به مطالب دسته گردشگری به معرفی دیدنی های قائن پرداختیم، از اینکه تا این لحظه همراه ما بودید قدردانیم. برای آشنایی با دیدنی های بیرجند (خراسان جنوبی) می توانید بر روی ان کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو