آنتونی کویین؛ بازیگری که با دو فیلم محبوب مسلمانان است | به بهانه زادروز ۱۰۶ سالگی ستاره تحسین‌شده سینمای جهان

125

1400/2/2

15:20


مانوئل آنتونیو رودولفو کویین اوکزاکا با نام هنری آنتونی کویین ۲۱ آوریل ۱۹۱۵ در مکزیک به دنیا آمد و با ایفای دو نقش ماندگار حمزه و عمر مختار در فیلم‌های مصطفی عقاد برای همیشه در ذهن مسلمانان جهان چهره‌ای محبوب شد.

آنتونی کویین؛ بازیگری که با دو فیلم محبوب مسلمانان است | به بهانه زادروز ۱۰۶ سالگی ستاره تحسین‌شده سینمای جهان

گروه سینمایی هنرآنلاین: آنتونی کویین یک بازیگر، نویسنده، نقاش و کارگردان مکزیکی – آمریکایی بود و پیش از ورود به دنیای سینما مدتی مشتزن و نقاش بود. او در نزدیک به هفت دهه فعالیت در سینما در بیش از ۶۰ فیلم ایفای نقش کرد و بین دوستداران فیلم و سینما بیش از همه با آثاری چون «گوژپشت نتردام»، «آخرین قطار گان هیل»، «توپ‌های ناوارون»، «لارنس عربستان»، «اسب کهر را بنگر»، «زوربای یونانی» و... شناخته می‌شود.

کویین با دو بار بردن جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل برای «زوربای یونانی» و «شور زندگی» و دو بار نامزد شدن جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد برای «باد وحشی است» و «زوربای یونانی» از پرافتخارترین بازیگران تاریخ آکادمی اسکار است. او برای بازی در فیلم سینمایی «کاروان‌ها» به کارگردانی جیمز فارگو در ۱۹۷۸ به ایران هم آمد و کنار بازیگرانی چون بهروز وثوقی و محمدعلی کشاورز از سینمای ایران ایفای نقش کرد.

اما بی‌تردید ماندگارترین فیلم‌ها و نقش‌های کارنامه پربار این بازیگر تحسین‌شده برای تماشاگر ایرانی و مسلمانان سراسر جهان، «رسالت» و «شیر صحرا»ست؛ فیلم‌هایی که بیشتر با نام‌های «محمد رسول‌الله(س)» و «عمر مختار» اینجا در ایران شناخته می‌شوند. کویین با چنان مهارتی نقش دو قهرمان مسلمان از صدر اسلام و تاریخ معاصر را ایفا کرد که برخی پنداشتند او با آن چهره ناب بومیان مکزیک واقعا مسلمان و عرب‌تبار است.

«الرساله» به کارگردانی مرحوم مصطفی عقاد در ۱۹۷۶ تولید شد و داستان زندگی پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) را از سال‌های رسیدن به بعثت تا فتح مکه روایت کرد. عقاد برای احترام گذاشتن به باورهای مسلمانان چهره پیامبر اسلام و حضرت علی(ع) را نشان نداد و بیشتر تمرکز خود را روی شخصیت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)، عموی بزرگوار پیامبر متمرکز کرد. بازی کویین در نقش حمزه چنان اثرگذار است که هرگز نمی‌توان «محمد رسول‌الله»‌ را بدون حضور او تصور کرد.

Anthony Quinn1

آنتونی کویین در فیلم سینمایی «شیر صحرا» به نقش عمر مختار ظاهر شد

«شیر صحرا» یا «عمر مختار» دومین همکاری عقاد و کویین پنج سال پس از موفقیت خیره‌کننده «رسالت» بود که با هزینه ۳۵ میلیون دلاری تولید شد و در اکران عمومی فقط ۱.۵ میلیون دلار فروخت. هر چند منتقدان بازی کویین را در نقش عمر مختار، رهبر آزادیخواهان لیبی ستودند. یکی از ستون‌های مشترک موفقیت هر دو فیلم، موسیقی ماندگار و تاریخی موریس ژار است که هنوز هم از گذر چند دهه همچنان شنیدنی و تازه و تاثیرگذار رخ می‌کند و کاملا در خدمت فیلم و داستان است.

آنتونی کویین که در اواخر عمر به سرطان ریه مبتلا و شیمی‌درمانی شده بود، سوم ژوئن ۲۰۰۱ به دلیل نارسایی تنفسی ناشی از درمان سرطان در ۸۶ سالگی در بوستن از دنیا رفت و جنازه‌اش در آرامگاه خانوادگی در رودآیلند انگلستان دفن شد. او تا سال‌های پایانی زندگی همچنان به بازی در سینما و تلویزیون مشغول بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو