اختصاصی/ افول امپراطوری آمریکا با یک ویروس ذره‌بینی

55

1400/2/4

15:18


برخلاف فیلم‌های هالیوودی که همواره آمریکایی‌ها را در حال نجات جهان و پیشتازی در این امر نشان می‌دهد، بحران همه‌گیری کرونا اثبات کرد که واقعیت چیزی برعکس است.

اختصاصی/ افول امپراطوری آمریکا با یک ویروس ذره‌بینی

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، یک ازمون بزرگ مانند همه‌گیری کرونا نشان داد که سیستم پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی آمریکا در مقایسه با سیستم پزشکی-بهداشتی روسیه در طول جنگ سرد، در موقعیتی ضعیف‌تر و پایین‌تر قرار دارد. و در حالی که کرملین در همین زمینه موفق به ارائه کمک‌های واقعی به تعدادی از کشورهای اروپایی نیز شده، قطعا می‌توان اقدامات واشنگتن را نشانه ضعف دانست.

مسکو در رقابت برای تهیه یک واکسن باکیفیت نشان داده که از رقبای خود پیشی می‌گیرد. علی‌رغم محاصره شدید، بیشتر و بیشتر کشورهای اروپایی واکسن روسی Sputnik V را می‌خواهند که عملکرد بهتر نسبت به Pfizer و Moderna از خود نشان داده است. در حال حاضر ایالات‌متحده و انگلیس در زمینه علوم یک ضربه اساسی را تجربه می‌کنند اما تلاش دارند تا با استفاده از تبلیغات، از نمایش کاستی‌ها و شکست‌های خود جلوگیری نمایند.

تلاش کشورهای غربی برای حفظ انحصار واکسن در اروپا -علی‌رغم این واقعیت که تعداد زیادی از شهروندان به دلیل این سیاست جان خود را از دست می‌دهند-  نشان داد که دیپلماسی آمریکا به دلیل درگیری و تنش دیرینه با روسیه تا چه حد زمینه‌ساز قربانی کردن مردم در نیمکره غربی زمین است.

بر خلاف واکسن‌های غربی -که عوارض بی‌شماری ایجاد می‌کنند- واکسن
Sputnik روسیه به مراتب بهتر ارزیابی شده که همین موفقیت منجر به عقد قراردادهای زیادی بین روسیه و کشورهای خارجی در مورد فروش و تولید مشترک گردیده است.  در عین حال، هیچ گزارشی در مورد عوارض مشابه ناشی از واکسن روسی وجود ندارد، حتی با وجود اینکه کمیسیون اروپا و بروکسل دقیقاً مراقب اثرات استفاده از آن در کشورهای اروپایی از جمله صربستان و مجارستان بوده اند؛ از اولین کشورهایی که واکسن Sputnik V را خریداری و استفاده کردند.

چطور در بحبوحه همه گیری کرونا، واشنگتن نتوانست منابعی را برای نشان دادن آمادگی خود و رسیدگی به متحدان اروپایی خود پیدا کند؟ حقیقت این است که سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایالات‌متحده نسبتاً غیرمتمرکز و غیر سازمان‌یافته است. درست است که افرادی که بیمه درمانی خوبی دارند نگران چندانی ندارند اما در شرایط یک بیماری همه گیر، مدیریت امکانات پزشکی بسیار دشوار است و بنابراین بیمه‌ها مجبورند این کار را به صورت دستی انجام دهد.

جو وحشتی عمومی در میان مردم و این واقعیت که فقیرترین اقشار جامعه - که فاقد بیمه درمانی هستند و منطقه اصلی خطر را تشکیل می دهند (چاقی ناشی از سو
تغذیه ، بیماری‌های مزمن پیشرفته و سایر بیماری‌های ناشی ازکرونا)- مساله را پیچیده کرده است.  بنابراین ، جای تعجب نیست که دولت ترامپ سعی کرد حداکثر منابع را در خانه نگه دارد.  علاوه بر این وقتی یک تاجر رئیس‌جمهور می شود باید صریحاً در مورد "صادرات امنیت" صحبت کند، هرگز فرصتی را از دست نداده و به متحدان خود بفهماند که کمک‌های ایالات متحده هرگز رایگان نیست.

بایدن دموکرات، جانشین وی شد تا حداکثر پشتیبانی در زمینه مبارزه با گسترش هر چه بیشتر همه‌گیری ارائه دهد. با این وجود، دموکرات‌ها ثابت کرده‌اند که به طور جدی آمادگی لازم را برای کمک به کشورهایی که از همه گیر بیشترین آسیب دیده‌اند، ندارند. علاوه بر این، در واقع به پیشنهاد ایالات متحده و انگلستان بود که سیستم COVAX بعنوان یک ابتکار جهانی با هدف دسترسی عادلانه (اما نه رایگان) به واکسن‌های  COVID-19  برای کشورهای نیازمند، متوقف شد.

در همین حال، هند با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت موفق به انجام تعهدات خود شد و روسیه نیز آماده است تا تولید واکسن را در اروپا آغاز کند.  با این وجود، تحت فشار واشنگتن، اتحادیه‌اروپا واردات واکسن‌های روسی، هندی و چینی را ممنوع کرد، بدون اینکه زحمت توضیح دلایل این ممنوعیت را به خود بدهد.  آمریکا که مدعی سلطه بر جهان بوده و هست، نمی‌تواند در همه چیز پیشرو باشد.  بنابراین جای تعجب نیست که سیستم‌های بهداشتی بسیاری از کشورهای اروپایی مانند سوئد و سوئیس، نسبت به آنچه اکنون در ایالات متحده وجود دارد، بسیار بهتر است.


منبع: ModernDiplomacy/ آوریل ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو