راه رفتن کودک روی پنجه و انگشتان پا

راه رفتن کودک روی پنجه و انگشتان پا


منبع: بیتوته

144

1400/2/7

05:27


راه رفتن کودک روی پنجه و انگشتان پا



علت سرپا راه رفتن کودک, جلوگیری از راه رفتن کودک روی پنجه پا, عوارض راه رفتن روی پنجه

راه رفتن کودکان روی انگشتان پا

 

راههای تشخیص و جلوگیری از راه رفتن کودک روی پنجه پا 

راه رفتن کودک روی پنجه پا، ممکن است برای شما بسیار نگران کننده باشد. شاید شما وقتی که کودکتان در شروع راه رفتن است به نوع راه رفتن ایرادی نمی گیرید و این طبیعی است که روزها و ماه های اول کودک کمی ناهنجار راه برود. مثلا ممکن است که کودک روی پنجه ها راه برود.

اما باگذشت زمان نگران می شوید که چرا هنوز کودک نمی تواند طبیعی راه برود. برای کودکان زیر دو سال این عمل کاملا عادی است. زیرا کودک در حال تجربه و آموختن است و می خواهد هر چیزی را امتحان کند و بهترین راه ها را برای انجام هر کاری پیدا کند.

با این حال اگر باز هم نگران هستید در ادامه به دلیل راه رفتن کودک روی پنجه پا اشاره می کنیم و بیماری هایی که ممکن است باعث راه رفتن کودک روی پنجه پا شده باشد و همچنین درمان آن ها را نیز خواهید خواند. پس با ما همراه باشید.

 

راه رفتن کودک روی پنجه پا (toe walking) نوعی از الگو های راه رفتن است که کودک به جای این که پاشنه پایش زمین را لمس کند ، روی پنجه یا انگشتان پا راه می رود. هنوز هم محققان نتوانسته اند دلیل اصلی این عمل را پیدا کنند.

 

راه رفتن کودک روی پنجه کاملا عادی است!

برای کودکان زیر دو سال این گونه راه رفتن بسیار عادی است و جای هیچ نگرانی ای ندارد. اما اگر این روند تا بعد از دو سالگی نیز ادامه داشت کمی جای نگرانی وجود دارد.

راه رفتن کودک روی پنجه پا یک عمر طبیعی برای نوپایان است خصوصا اگر روی سطوح سرامیکی و سرد راه می روند. با بزرگ تر شدن و رفته رفته سبک راه رفتن استاندارد می شود.

 

دلیل راه رفتن کودک روی پنجه پا, راه رفتن کودک روی پنجه پا, علت سرپا راه رفتن کودک

علت راه رفتن کودک روی انگشتان پا

 

دلیل راه رفتن کودک روی پنجه پا چیست؟

همانطور که گفتیم ، محققان هنوز هم نتوانسته اند دلیل اصلی این عمل را پیدا کنند. این گونه راه رفتن را ایدیوپاتیک می نامند.

این کودکان قادر به راه رفتن روی پاشنه پا هستند ، اما بنا بر هر دلیلی ترجیح می دهند روی پنجه پا حرکت کنند. با این حال پزشکان بیماری و عارضه هایی را یافته اند که باعث می شود کودک روی پنجه پا حرکت کند.

 

همان طور که پیش تر نیز گفته شد، به این نکته توجه داشته باشید که بیماری های زیر برای کودکانی است که راه رفتن روی پنجه پا برای آن ها بیش از دو سال طول کشیده و برای کودکان زیر دوسال این عمر کاملا طبیعی است.

 

• منقبض بودن عضلات

برخی از بیماری ها باعث می شوند که عضلات به صورت منقبض درآیند و فرد نتواند با خواست خود آن عضلات را به صورت کامل منبسط و یا شل کند. به همین دلیل برخی افراد به دلیل این که نمی توانند عضلات پشت پای خود را کاملا شل کنند نمی توانند روی کف پای خود راه بروند.

 

 کوچک و یا سفت بودن تاندون پا

تاندون ها رشته هایی هستند که عضلات را به استخوان ها وصل می کنند و به نوعی واسط انتقال نیرو از عضلات به استخوان ها هستند. اگر تاندون پشت پا فردی کوچک و یا سفت باشد ، در نتیجه پا جمع می شود و فرد نمی تواند روی کف پاهای خود راه برود.

 

در عکس زیر نمونه ای از تاندون کوتاه و عضلات منقبض را می بیند:

 

راه رفتن روی نوک پنجه پا در کودکان, روی پنجه راه رفتن کودکان, راه رفتن کودک روی انگشتان پا

 تاندون کوتاه و عضلات منقبض 

 

• دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی نوعی بیماری ژنتیکی است که باعث ضعف و تحلیل رفتن عضلات می شود. یکی از عوارض جانبی این بیماری ، راه رفتن روی پنجه پا است.

اگر کودک شما قبلا به طور معمولی و طبیعی راه می رفته و یک باره شروع به حرکت روی پنجه پا کرده است ، شاید به بیماری دیستروفی عضلانی مبتلاست.

 

• ناهنجاری های نخاعی

برخی از ناهنجاری های نخاعی ، می توانند باعث ایجاد عارضه راه رفتن کودک روی پنجه پا شود.

 

• فلج مغزی

فلج مغزی بر تراکم عضلات ، هماهنگی بین عضلات و در کل روی وضعیت بدن تاثیر می گذارد. راه رفتن های ناپایدار مانند راه رفتن کودک روی پنجه پا و این که عضلات همیشه منقبض هستند، از جلمه علائم فلج مغزی است.

 

• اوتیسم

میزان بسیار زیادی از راه رفتن روی پنجه پا در کسانی که دارای اختلال اوتیسم هستند ، مشاهده شده است. زیرا اختلال اوتیسم بر روی ارتباطات ، مهارت های اجتماعی و رفتار های دیگر این اشخاص تاثیر می گذارد. هنوز هم پزشکان نتوانسته اند دلیل اصلی راه رفتن روی پنجه پا در افراد دچار اوتیسم را دریابند.

 

برخی از دلایلی که می توان برای راه رفتن کودک روی پنجه پا حدس زد ، نگرانی های حسی افراد اوتیسم است. جایی که کودک اوتیسم حس می کند برخورد پاشنه پا بر زمین حس خوشایندی برای او ندارد و یا اختلالات مربوط به تعادل و بینایی در این افراد نیز می تواند عاملی برای راه رفتن روی پنجه پا در این کودکان باشد.

 

به یاد داشته باشید که اگر کودک شما روی پنجه پا حرکت می کند ، این به تنهایی نشانه ای برای هیچ کدام از بیماری های بالا نیست!

 

راه رفتن کودک روی پنجه پا, علت سرپا راه رفتن کودک, جلوگیری از راه رفتن کودک روی پنجه پا

راه رفتن روی پنجه حالت غیر طبیعی

 

تشخیص دادن راه رفتن کودک روی پنجه پا چگونه است؟

اگر شما یا فرزندتان به راه رفتن روی پنجه پا ادامه دادید ، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک نخست از بررسی علل احتمالی شروع می کند و این کار را با گرفتن شرح حال پزشکی شما شروع می کند.

 

در قسمت پایین ، نمونه ای از سوالات احتمالی پزشک از شما و یا فرزندتان آمده است:

آیا فرزندتان به موقع به دنیا آمده است و یا زود تر از موعد؟

آیا مادر عوارض بارداری داشته است؟

آیا کودک به نقاط عطف رشد یعنی نشستن و راه رفتن رسیده است(یاد گرفته و می تواند)؟

فرد با هردو پا روی پنجه پا راه می رود و یا فقط روی یک پا؟

سابقه خانوادگی در مورد راه رفتن روی پنجه پا در خانواده شما وجود داشته است؟

آیا اگر از فرد بخواهید ، می تواند به حالت عادی راه برود؟

علائم دیگری مثل درد در قسمت پا و یا ضعف در قسمت پا دارید؟

 

همچنین پزشک به معاینات بدنی می پردازد. معمولا درخواست می کند که راه رفتن کودک شما را ببیند.

پزشک همچنین پاها و نحوه و اندازه رشد و دامنه حرکتی پا ها رانیز بررسی میکند.

سایر معاینات بدنی نیز شامل موارد مربوط به عملکرد عصبی و قدرت عضلانی می شود. اگر پزشک در سابقه کودک شما دلیل و بیماری برای راه رفتن روی انگشتان پا پیدا نکند ، آن را ایدیوپاتیک می نامد زیرا علت مشخصی ندارد.

 

 علت راه رفتن کودک روی انگشتان پا, دلیل راه رفتن کودک روی پنجه پا, راه رفتن کودک روی پنجه پا

تشخیص راه رفتن روی انگشتان پا در کودکان

 

راه رفتن روی پنجه پا در بزرگسالان

در حالی که اکثرا راه رفتن روی پنجه پا در کودکان مشاهده می شود اما ممکن است این وضعیت گاهی اوقات برای بزرگسالان نیز پیش بیاید و فرد بزرگسال برای همیشه روی پنجه پای خود راه برود و حتی اقدامات و حرکات اصلاحی نیز کارساز نباشد.

ایدیوپاتیک در بزرگسالان نیز اتفاق می افتد و گاهی اوقات بزرگسالان به طور ناگهانی شروع به راه رفتن روی پنجه پا می کنند.

این کار می تواند به دلایل مختلفی انجام گیرد:

پینه

میخچه

نوروپاتی و یا از دست دادن حس در پا

اگر راه رفتن روی پنجه پا برای شما به تازگی شروع شده و در کودکی دچار آن نبوده اید ، حتما به پزشک مراجعه کنید و علت آن را جویا باشید.

 

علت سرپا راه رفتن کودک, جلوگیری از راه رفتن کودک روی پنجه پا, عوارض راه رفتن روی پنجه

راه رفتن روی پنجه بزرگسالان

 

چگونه می توان راه رفتن کودک روی پنجه پا را متوقف کرد؟

اگر راه رفتن روی پنجه پا تا پنج سالگی ادامه پیدا کند، فرد در باقی عمر خود با راه رفتن روی پاشنه پا مشکل پیدا خواهد کرد. اگرچه خوش بختانه اکثر افراد مبتلا به ایدیوپاتیک به حالت عادی باز خواهند گشت.

 

افرادی که روی پنجه پای خود راه می روند، ممکن است در پوشیدن کفش راحت و انجام دادن دیگر تفریحات و ورزش ها مشکل داشته باشند. همچنین این افراد راحت تر زمین می خورند.

 

1. درمان بدون جراحی

درمان بدون جراحی برای کودکان زیر پنج سال توصیه می شود. راحت ترین درمان ، تشویق کردن و جایزه دادن برای راه رفتن عادی است. شما باید دائما به کودک خود یاد آوری کنید که روی پاشنه پای خود راه برود.

 

همچنین برای درمان راه رفتن کودک روی پنجه پا می توانید از راه های زیر استفاده کنید:

استفاده از قالب های طبی مخصوص که در صورت سفت بودن عضلات و تاندون های پا به کشش و شل کردن آن ها کمک می کند.

تزریق بوتاکس در پاها می تواند باعث تضعیف عضلات منقبض شده پا شود و فرد بتواند روی پاشنه خود راه برود.

فراموش نکنید که برای پیدا کردن بهترین درمان و گرفتن بهترین نتیجه باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

2. درمان با جراحی

اگر فردی بعد از عبور از پنج سالگی هنوز هم روی پنجه خود راه می رفت ، و به هیچ وجه نمی توانست روی پاشنه پای خود راه برود، برای درمان می تواند با عمل جراحی، مشکل خود را رفع کند. اگر در این شرایط مشکل از تاندون فرد باشد ، پزشک معمولا جراحی را توصیه می کند. در این جراحی، طول بخشی از تاندون آشیل را افزایش می دهند.

 

این روش یک جراحی سرپایی است که بیماران معمولا فقط یک روز در بیمارستان بستری می شوند. پس از جراحی به مدت چهار تا شش هفته باید از قالب های طبی مخصوص استفاده کنید. همچنین برای این که الگوی استاندارد راه رفتن را بازیابی کنید باید دوره ای فیزیوتراپی را بگذرانید.

گاهی اوقات ممکن است افرادی که روی پنجه پا ره می رفتند ، مدتی پس از درمان نیز به این کار ادامه دهند. این نیز کاملا طبیعی است زیرا این گونه راه رفتن برای ان ها تبدیل به عادت شده. با گذر زمان این عادت نیز از یاد می رود و می توانند به صورت عادی راه بروند.

 

در نهایت

باز هم یادآوری می کنم که راه رفتن کودک روی پنجه پا در افراد زیر دوسال کاملا طبیعی است و بخشی از تکامل و تجربه های آنان است و نباید نگرانی ای نسبت به آن داشت. اگر این رفتار تا بعد از دوسالگی نیز ادامه یافت شما نخست باید به یک پزشک مراجعه کنید و علت دقیق این عارضه را پیدا کنید و سپس راه های درمان مختلفی وجود دارد که می توانید این عارضه را درمان کنید.

 

گردآوری : بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو