کاشت فلفل دلمه ای و نکاتی برای پرورش این گیاه محبوب در خانه

کاشت فلفل دلمه ای و نکاتی برای پرورش این گیاه محبوب در خانه


منبع: آرگا

237

1400/2/7

14:03


توجه داشته باشید که کاشت فلفل دلمه ای چندان سخت و پیجیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل ها و مراحل پرورش این گیاه آشنا شوید.

به طور کلی کاشت فلفل دلمه ای یکی از لذت بخش ترین کارها در زمینه باغبانی محسوب می شود که شما می توانید آن را از طریق بذر تولید کنید و یا نشاء آن را تهیه نمایید. فلفل دلمه ای به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت فلفل دلمه ای

بهتر است بدانید که فلفل دلمه ای در واقع از دسته گیاهانی است که گرما را دوست دارد پس به همین خاطر باید در مناطقی کشت شود که طول فصل سرما در آن بسیار کم باشد زیرا فلفل نسبت به سرما و یخبندان حساس است و همچنین در استفاده از هزینه سوخت نیز صرفه جویی خواهد شد. فلفل دلمه دارای ۴ رنگ سبز، قرمز، نارنجی و زرد است که در آن هیچ تندی نخواهید یافت زیرا کاپسایسین که مسئول تندی در این فلفل است به مقدار ناچیزی تولید می شود. توجه داشته باشید که بسیاری از تولیدکنندگان این محصول تمایل زیادی به صادرات آن به کشور های همسایه دارند که از این طریق طی سال های گذشته سود خوبی هم کسب کرده اند. به صراحت می توان گفت که شرکت سپید خوشه نقش جهان یکی از تولیدکنندگان فلفل دلمه ای در اصفهان است که اغلب محصولات خود را بعد از سورتینگ و بسته بندی به فروش می رساند.

چگونگی کاشت فلفل دلمه ای

بهترین زمان برای کاشت:

توجه داشته باشید که کاشت فلفل دلمه ای نیز مانند کاشت گوجه فرنگی و کاشت بادمجان در برابر سرما بسیار آسیب پذیر است که به همین خاطر می توان آن را جزء سبزی های فصل گرم دسته بندی نمود. در واقع زمان ایده آل برای کاشت و پرورش فلفل فصل بهار است. همچنین توصیه می شود که مادام آن را در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید زیرا که کمبود نور باعث پژمردگی آن خواهد شد.

زمان مناسب برای کاشت بذر فلفل دلمه

دستورالعمل کشت فلفل دلمه:

برای کاشت این گیاه خوش طعم در ابتدا بایستی بذور آن را به مدت زمان ۳ الی ۱۰ ساعت درون آب ولرم بریزید به طوری که پس از طی این مدت بذرها کامل ته نشین شوند زیرا این کار سرعت جوانه زنی گیاه ناشی از شکسته شدن پوست سخت خارج را افزایش خواهد داد.

توصیه می شود که گلدان مورد نظر را با خاک حاصلخیز و دارای زهکشی بالا که از پیش تهیه کرده اید کامل پر کنید و همچنین که ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت و خاک مخصوص گلدان برای کاشت فلفل دلمه ای بسیار مناسب خواهند بود. یک حفره به عمق یک سانتی متر ایجاد کنید و بذر فلفل دلمه ای را درون آن بگذارید و سپس حفره را با خاک پر نمایید.

حال بایستی با استفاده از آبپاش اقدام به آبیاری دانه های کاشته شده بکنید و ظرف حاوی بذور را به محیطی با دمای حدود ۳۰ درجه سانتی گراد ببرید تا پیش از جوانه زدن از خشک شدن سطح خاک جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که در صورتی نگهداری گلدان در پشت پنچره یا حتی بالکن بایستی اقدام به گرده افشانی کنید که البته برای این کار می توانید از یک گوش پاک کن کمک بگیرید. در ابتدا گوش پاک کن را به آرامی به گرده بساک گل نر مالش دهید و سپس آن را به کلاله گل ماده منتقل نمایید. پس از گرده افشانی به تدریج گل ها تبدیل به فلفل دلمه خواهند شد.

بهتر است بدانید که کاشت فلفل دلمه ای و پرورش آن در منزل و آپارتمان و همچنین در فضای باز به راحتی صورت می گیرد. فقط باید توجه کنید که فلفل دلمه ای را باید در دمای ۲۱ الی ۲۶ درحه سانتی گراد نگهداری نمایید زیرا هوای سرد برای این گیاه اصلا مناسب نخواهد بود.

دستورالعمل کشت فلفل دلمه

شرایط مورد نیاز برای پرورش فلفل دلمه ای:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

آبیاری منظم:

با وجود اینکه گیاه فلفل دلمه برای رشد خشکی را بهتر از سایر صیفی جات ها تحمل می کند اما در بسیاری از موارد همین آبیاری نامناسب باعث تند شدن برخی از اقلام آن ها خواهد شد که به همین خاطر بهتر است بستر گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید.

شرایط لازم برای پرورش فلفل دلمه

نور و دما:

معمولا درجه حرارت پایین تر از ۱۸ درجه و یا بالاتر از ۳۵ درجه می تاند گیاهتان را از تولید میوه باز می دارد. اگر تنها یک سرمای جزئی یا موج گرما باشد پس از گذشت زمان تولید مجددا ادامه خواهد داشت. در نظر داشته باشید که درجه حرارت سرد به ویژه برای سلامتی فلفل ها بسیار بد است به گونه ای که آنهایی که در معرض هوا بسیار سرد هستند ممکن است از آزمایش نجات پیدا نکنند که به همین خاطر توصیه می شود آن ها را درون خانه بیاورید تا درجه حرارت افزایش یابد. همچنین نور نیز در پرورش فلفل دلمه ای بسیار موثر است و بایستی مقدار نور تکمیلی مورد نیاز در روز به مدت ۱۶ ساعت و به میزان ۱۲۵ میکرو مول بر متر مربع بر ثانیه است که در نهایت این شرایط باعث افزایش عملکرد محصول و زودرسی میوه فلفل دلمه خواهد شد.

کوددهی:

این گیاه معمولا با افزودن کود گرانوله با رهاسازی آهسته مانند اسموکون یا واریته های ارگانیگ مانند ماهی خشک و یا یونجه سود بسیاری می برد. با این وجود اگر یک گیاه برگ سبز دارید احتمال باغبان خیلی کم از کود نیتروژن استفاه کند زیرا این ماده شیمیایی برای تولید گیاهان سبز و بی میوه شناخته شده است.

نکات مهم در روند پرورش فلفل

نکات مهم برای پرورش فلفل دلمه:

توصیه می شود در هنگام انتقال نشاء ها به گلدان اصلی مراقب باشید که ریشه های گیاه آسیب نبینند. همچنین گلدان را با خاک مناسب پر کنید و نشاء را به دقت درون خاک قرار دهید. پس انتقال نشاء ها لازم است تا بستر را به صورت مرتب آبیاری نمایید.

دقت داشته باشید که گیاه فلفل دلمه ای برای رشد نیاز به دما و نور کافی دارد پس باید هر چند روز یک مرتبه خاک را به صورت کامل خیس کنید. البته که باید در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر کامل خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید.

توجه کنید که برای برداشت فلفل های دلمه ای از زمان کاشت نشاء تا برداشت میوه حدود ۶ الی ۱۰ هفته طول خواهد کشید و تنها زمانی باید اقدام به برداشت میوه بکنید که حدود ۸۵ درصد میوه به تکامل رسیده باشد و پس از آن می توانید در طول هفته یک الی سه مرتبه محصول خود را برداشت نمایید.

همچنین برای سهولت در روند برداشت فلفل های دلمه ای می توانید با استفاده از یک قیچی و یا چاقوی ضدعفونی شده ساقه های فلفل را برش دهید. از طرفی نیز باید فلفل ها را با ساقه ۲ الی ۵ سانتی متری جدا نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو