برای جلوگیری از ریزش مو چه باید بکنیم؟

88

1400/2/11

11:24


برای جلوگیری از ریزش مو چه باید بکنیم؟

سلامت نیوز : ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و بیشتر آنها به دنبال راهی برای کاهش آن هستند. شاید بتوان افزایش سن و همچنین ژنتیک را از مهم‌ترین دلایل این اتفاق دانست. اما اگر به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستید، باید ابتدا بدانید که ریشه این مشکل کجاست تا بتوانید بهترین راه حل را برای آن انتخاب کنید.

این مقاله چندین نکته برای جلوگیری از ریزش مو و روش‌های رشد مجدد مو را با شما در میان می‌گذاریم تا بتوانید از ریزش موهای خود جلوگیری کنید.

خوردن پروتئین بیشتر

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که بسیاری از افراد که در این مطالعه شرکت کرده بودند و به ریزش مو مبتلا بودند، مصرف پروتئین و آمینو اسید کمی داشتند. همین موضوع باعث شد تا محققان بسیاری این مورد را برای بررسی بیشتر انتخاب کنند و به نتیجه قطعی برسند که آیا ریزش مو مصرف پروتئین ارتباط مستقیمی با هم دارند یا خیر.

مراقبت از مو و پوست سر

مراقبت مناسب از مو و پوست سر می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. همچنین ممکن است رشد مو را نیز بهبود بخشد. تمیز نگه داشتن پوست سر و مو با انتخاب شامپو مناسب همچنین ممکن است از آسیب و ریزش مو جلوگیری کند.

طبق یک بررسی در سال 2015، برخی از شامپوها و نرم کننده‌های دارویی می‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند. به همین خاطر تاثیر شامپو بر ریزش مو و درمان آن با این تحقیقات ثابت شده است و یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای جلوگیری از این مشکل باید انجام دهید این است که سراغ محصولات مراقبت مو خوب بروید. شامپو های ضد ریزش کامان یکی از شامپو های خوب در بازار به شمار می‌آیند که عاری از سولفات هستند و به این ترتیب از موهای شما در برابر ریزش محافظت می‌کنند و درمان را بر روی پوست سر شما انجام می‌دهند.

مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین

مطالعات با قدمت چندین ساله نشان می‌دهد که انواع ویتامین می‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند. بررسی و تحقیقی در Dermatology and Therapy نشان داده است که، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف در جلوگیری از ریزش مو می‌توانند نقش داشته باشند. ممکن است برای تأیید این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری باشد، اما با این حال، کمبود ویتامین ممکن است یک عامل مهم در ریزش مو باشد. برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی که می‌توانند به شما کمک کنند تا این مشکل را برطرف کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سلنیوم
  • ویتامین B
  • روی
  • ویتامین دی
  • آهن
  • ویتامین A
  • ویتامین سی
  • ویتامین E

اگر قصد مصرف مکمل‌های ویتامین هستید و مولتی ویتامین می‌خواهید بخرید، ابتدا در مورد آنها با پزشک خود مشورت کنید و بعد اقدام به خرید و مصرف کنید. پزشکان در مورد مصرف روزانه ویتامین‌ها و مواد معدنی یک دوز را توصیه می‌کنند و بیشتر از آن را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنند.

پیروی از رژیم مدیترانه‌ای

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید بکنیم؟

یک مطالعه در سال 2017 در Archives of Dermatological Research ارتباط بین گیاهان و سبزیجات در رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کاهش خطر آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی در مردان را نشان داده است. به همین خاطر می‌توانید با مصرف خوراکی‌های سالم‌تر از ریزش موهای خود جلوگیری کنید و حتی اگر ریزش مو را تجربه کردید، آن را با این خوراکی‌ها و رژیم درمان کنید.

ماساژ پوست سر را امتحان کنید

یک مطالعه کوچک روی 9 مرد سالم نشان داده است که هر روز 4 دقیقه ماساژ پوست سر باعث تحریک رشد مو می‌شود. این یافته‌ها امیدوار کننده هستند و می‌توانند برای بسیاری از افراد نوید رویش دوباره مو را بدهند. اما با این حال، محققان باید سراغ نمونه‌های بزرگتری از تحقیقات بروند تا مشخص کنند ماساژ پوست سر برای ریزش مو مفید است یا خیر.

استفاده از روغن نارگیل برای موهای آسیب دیده

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که روغن نارگیل ممکن است به جلوگیری از ریزش مو به دلیل آسیب نور ماوراء بنفش یا عاداتی که در رسیدگی و بهداشت مو داریم، کمک کند. با این حال، برای تأیید این موضوع، تحقیقات بیشتری لازم است.

ماساژ دادن روغن نارگیل به پوست سر می‌تواند باعث تقویت مو و جلوگیری از آسیب دیدن آن شود.

مصرف داروی ریزش مو

چندین داروی موضعی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد. با توجه به بررسی که در سال 2019 انجام شد، ماینوکسیدیل یک درمان اصلی برای آلوپسی آندروژنتیک در مردان و زنان است. ماینوکسیدیل به عنوان یکی از داروهای درمان ریزش مو در ایران شناخته می‌شود که دکترها نیز برای بیماران آن را تجویز می‌کنند. البته امکان خرید این دارو بدون نسخه پزشک هم وجود دارد و داروخانه آن را به مراجعه کنندگان می‌دهند.

بررسی بالا نشان داده است که برخی از پزشکان این دارو را برای بیمارانی که شیمی درمانی داشته‌اند نیز تجویز می‌کردند و ریزش موهای آنها به دلیل شیمی درمانی را درمان می‌کردند.

فیناستراید نیز یکی دیگر از داروهای ریزش موی سر است. یک مطالعه در مجله‌ای در هند، نشان داد که فیناستراید برای رشد مجدد موهای سر موثر است. با این حال، فیناستراید باعث رشد مجدد مو در سایر مناطق بدن نمی‌شود و این خاصیت را ماینوکسیدیل دارد. البته در مورد تمام این داورها بهتر و واجب است که از پزشک مشورت بگیرید و بدون آگاهی اقدام به مصرف آنها نکنید.

نور درمانی در مقیاس کم

طبق یک مطالعه در سال 2014، نور درمانی با مقیاس اشعه بسیار پایین لیزر (LLLT) می‌تواند تراکم مو را افزایش دهد. این امر در مورد افرادی که شیمی درمانی داشتند یا ریزش موی ژنتیکی دارند، اعمال می‌شود.

برای تعیین طول موج مناسب و مدت زمان درمان، تحقیقات بیشتر لازم است و البته که این مورد نیز باید با مشورت پزشک انجام شود.

استفاده از آب پیاز روی پوست سر

آب پیاز ممکن است تأثیر مثبتی در ریزش مو داشته باشد. در یک مطالعه کوچک و قدیمی، محققان دریافتند که استفاده از آب پیاز بر روی پوست سر به رشد مجدد مو در مردان و زنان مبتلا به آلوپسی تکه‌ای کمک می‌کند. در این بررسی، حدود 80٪ از شرکت کنندگان با استفاده از آب پیاز پس از 6 هفته بهبود یافته بودند.

چرا موی سر می‌ریزد؟

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید بکنیم؟

این چرخه طبیعی بدن افراد است که در طول روز موهای سر او بریزد و در نهایت دوباره رویش داشته باشد. شما می‌توانید این ریزش را روی برس مو، بالش، یا در حمام و هنگام شستن موها مشاهده کنید.

اکثر مردم متوجه ریزش طبیعی موهای خود به صورت روزانه نمی‌شوند. ضخامت و میزان تراکم موها به اندازه‌ای است که معمولا شما به هیچ عنوان کم شدن آنها روی سر خود را حس نمی‌کنید.

افراد بیشتر متوجه ریزش بیش از حد موی خود می‌شوند. در این زمان است که باید برای رفع و در میان آن اقدام کنند، چرا که ممکن است به بیماری و مشکل درونی بدن ارتباط داشته باشد. علائم ریزش بیش از حد مو شامل موارد زیر است:

  • ریزش ناگهانی مو
  • از دست دادن تکه‌ای از موهای خود در سر
  • نازک شدن بیش از حد موها

دلایل بسیاری برای ریزش مو وجود دارد که هر کدام می‌تواند روش درمانی خاص خود را داشته باشند.

یکی از علل شایع آن مربوط به ژنتیک است. طبق یک بررسی در سال 2019، طاسی در 50 درصد مردان و زنان به صورت ژنتیکی رخ می‌دهد.

محصولات بسیاری هستند که می‌توانند ریزش موهای شما را متوقف کنند. یکی از نمونه‌های این محصولات کامان است.

طاسی در افراد با افزایش سن به آرامی اتفاق می‌افتد. برخی از دلایل این اتفاق می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • تغییرات هورمونی، مانند مشکلات تیروئید یا یائسگی
  • استرس عاطفی یا جسمی
  • بستن به شکل سفت مانند دم اسبی به صورت مداوم
  • داروهای فشار خون یا سرطان

نتیجه گیری

ریزش مو یک اتفاق معمول است و ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد. افرادی که به دنبال درمانی برای کمک به جلوگیری از ریزش مو یا رشد مجدد مو هستند، چندین گزینه دارو وجود دارد. اثربخشی هر گزینه در افراد مختلف متفاوت خواهد بود، به همین دلیل باید ابتدا به دنبال دلیل این پدیده گشت. قبل از شروع درمان جدید ریزش مو یا استفاده از مکمل‌ها، حتما با پزشک خود مشورت باید داشته باشید. اما روتین مراقبتی و خرید شامپوی مناسب برای خود را نیز فراموش نکنید و همیشه به یاد داشته باشید که بهترین برندها را مناسب با موهای خود خریداری کنید.

منبع: وب سایت لوکس ایرانا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو