آشنایی با مهم‌ترین خواص گندم خراسان

منبع: آسان طب

110

1398/3/1

17:32


گندم خراسان یکی از باستانی‌ترین انواع غلات است که با نام کاموت نیز شناخته می‌شود. اعتقاد بر این است که این گندم برای اولین بار در خراسان (ایران و افغانستان امروزی) کاشت می‌شده است. این گونه اندازه‌ای دو برابر دیگر گندم‌ها دارد و طعم آن نیز بسیار بهتر می‌باشد. گندم خراسان در سال 1949 به آمریکا صادر شد اما چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما 28 سال بعد، دو کشاورز تحقیقات گسترده‌ای بر روی خواص و عوارض جانبی این گونه انجام دادند و به همین دلیل، گندم خراسان در آمریکا بسیار رایج شد. ما در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با برخی از مهم‌ترین خواص و فواید درمانی این گندم بیشتر آشنا کنیم.

گندم خراسان

خواص گندم خراسان

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف این گندم می‌تواند بر روی بسیاری از ویژگی‌های سلامتی تأثیر بگذارد. در گندم خراسان ترکیبات معدنی و طبیعی بسیاری وجود دارند که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به مواردی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین A، ویتامین E و فیبرهای رژیمی اشاره کرد. در کمتر ماده‌ای می‌توانید چنین ترکیبات و عناصری با ارزشی را پیدا کنید. علاوه بر این، جالب است بدانید که گندم خراسان به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 به شمار می‌رود. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر سرانه مصرف این غله 4 برابر شده است.

کاهش کلسترول

یکی از مهم‌ترین خواصی که به استفاده از این گیاه نسبت داده‌اند، کاهش کلسترول می‌باشد. جالب است بدانید که در بدن دو نوع کلسترول خوب HDL و بد LDL وجود دارد. مصرف این غله به دلیل داشتن منابع سرشار فیبرهای رژیمی می‌تواند سطح کلسترول بد یا LDL را کاهش بدهد. اگر میزان این کلسترول در بدن بالا برود، مشکلات متعددی به وجود می‌آید که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به حملات قلبی و سکته مغری اشاره کرد. پس اگر شما هم به سلامت دستگاه قلبی و عروقی خود اهمیت می‌دهید، بهتر است از این غله بیشتر استفاده کنید.

بهبود دستگاه گوارش

در سال 2015 آمار نگرانکننده‌ای توسط موسسه بهداشت و سلامت ایالات متحده آمریکا منتشر شد. این آمار نشان می‌داد که بیش از 35 درصد آمریکایی‌ها دچار مشکلات گوارشی هستند. این بدان معنی است که در طول سال بیش از 500 میلیون دلار خرج درمان چنین بیماری‌هایی می‌شود. یکی از مهم‌ترین موادی که می‌تواند سلامت دستگاه گوارشی شما را تضمین کند، فیبرهای رژیمی است. مصرف این فیبرها نه تنها با مرطوب کردن لوله‌های گوارشی به عبور مواد غذایی و مدفوع کمک می‌کند، بلکه قادر هستند احتمال ابتلا به مشکلات خطرناک‌تری مانند کولون را کاهش بدهند.

کاهش وزن

گندم خراسان

این موضوع نیز دوباره ریشه در فیبرهای رژیمی دارد. بسیاری از دانشمندان باور دارند که بهترین غذاها برای کاهش وزن موادی هستند که در خود فیبرهای رژیمی دارند. جالب است بدانید که فیبرها به شدت دیر هضم هستند. این بدان معنی است که وقتی شما از آنها استفاده می‌کنید، تا ساعت‌ها احساس گرسنگی نمی‌کنید. این موضوع باعث می‌شود تا کمتر غذا بخورید. مشاهدات حاکی از این است که مصرف 100 گرم گندم خراسان می‌تواند شما را تا 12 ساعت سیر نگه دارد. علاوه بر این، آهن موجود در این گندم نیز می‌تواند سرعت متابولیسم در شما را بهبود ببخشد.

بهبود گردش خون

از جمله عناصر برجسته‌ای که در این گندم وجود دارد، می‌توان به آهن و روی اشاره کرد. جالب است بدانید که این دو ماده جزو مهم‌ترین بخش‌ها در ساخت سلول‌های قرمز بدن به شمار می‌روند. شایع‌ترین نقشی که سلول‌های قرمز بدن دارند، انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سراسر بدن از طریق خون می‌باشد. پس مصرف آهن و روی می‌توانند تعداد این سلول‌های قرمز را افزایش بدهند. این موضوع منجر به درمان بیماری‌هایی مانند کم خونی یا آنمی، بهبود متابولیسم و افزایش انرژی در بدن می‌شود. مصرف گندم خراسان زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانید بیش از 25 درصد مردم دنیا از کمبود آهن یا کم خونی رنج می‌برند.

تنظیم سطح هورمون‌ها

بدون شک مهم‌ترین فایده استفاده از این غله، تنظیم سطح هورمون‌ها می‌باشد. بسیاری از مردم برای این موضوع از داروهای مختلف استفاده می‌کنند که دارای عوارض جانبی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که در این گندم سلنیوم و منگنز وجود دارد. سلنیوم یک عنصر کلیدی در تولید هورمون‌های تیروئیدی می‌باشد و منگنز نیز سطح ترشح هورمون‌های جنسی را تنظیم می‌کند. اگر شما از مشکلات جنسی خفیف رنج می‌برید، این غله می‌تواند روشی کم هزینه برای برطرف کردن آنها باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو