قبل از کاشت کدو آجیلی این راهنما را بخوانید

قبل از کاشت کدو آجیلی این راهنما را بخوانید


منبع: آرگا

145

1400/2/13

14:10


توجه داشته باشید که کاشت کدو آجیلی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کشت و پرورش این گیاه آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی کدو آجیلی همانطور که از اسمش پیداست به خاطر دانه های آن و برای مصرف به عنوان آجیل مورد کاشت قرار می گیرد و همچنین که خود کدو نیز به عنوان غذای گرم دام استفاده می شود. فرم این کدوها معمولا کشیده و بلند مانند خربزه و زرد رنگ و گاهی اوقات سبز و برخی اوقات کمی گرد می باشد.

آشنایی با نحوه کاشت کدو آجیلی

بهتر است بدانید که در کشور ایران این کدو همراه با تخم آفتابگردان در برخی از شهر ها مانند اهر کشت می شود و بر اساس گفته مدیر جهاد کشاورزی در سال ۹۵ در اهر برداشت محصول تخم کدوی آجیلی از ۱۳۵ هکتار انجام شده است. توجه داشته باشید که بذر تخمه کدو گوشتی شهرستان خوی به دلیل آنکه خود تخمه کدو شهرستان تخمه آجیل محسوب می شود و مصرف زیادی هم در کشور و بحث خشکبار دارد بسیاری از کشاورزان به دلیل فروش راحت تر و کشش بالا و اینکه در مواقع برداشت به آسانی می توانند قسمت محصول را برآورد کنند و به بالاترین قسمت تخمه کدو بفروشند از بذر تخمه کدو آجیلی در زمین های کشاورزی خود استفاده می کنند. این کدو دارای ظاهری گرد و کروی شکل است که در سایز متوسط رشد می کند و پوست سفت و سختی هم دارد. می توانید بر روی پوسته آن خطوط عمودی شکلی را مشاهده کنید و همچنین قسمت گوشتی آن به رنگ نارنجی است که مرکزی تو خالی دارد و تنها تعدادی زیادی تخمه در آن یافت می شوند که تخمه ها مصرف خوراکی دارند و بسیار هم گوشتی هستند. این گیاه در گذشته های دور به صورت وحشی کشت می شده اما امروزه آن را به صورت اهلی مورد کشت قرار می دهند. گرده افشانی این گیاه معمولا توسط حشرات مختلفی انجام می شود و همچنین گلهای زرد رنگ بزرگ و شیپوری دارند که این گل ها پس از گذشت مدت زمانی به میوه کدو تبدیل می شوند. از خواص کدو آجیلی می توان گفت که این میوه سرشار از منابع معدنی مانند روی، آهن، مس، فسفر، منیزیم و پروتئین می باشد که به دلیل داشتن مقدار زیادی آهن به افراد کم خون توصیه می شود. همچنین روی موجود در آن باعث تقویت مو و ناخن و همچنین جلوگیری از شکنندگی ناخن ها خواهد شد. معمولا تخم کدو برای مردانی که به بیماری پروستات مانند سرطان خوش خیم مبتلا شده اند توصیه می شود با تکثیر سلول های خطرناک سلامتی را متوقف می سازد. توجه داشته باشید از آنجایی که کدو پس از کاشت بوته های فراوانی می دهد همین موضوع باعث می شود برای پرورش این محصول فضای بزرگتری در نظر گرفته شود. همچنین این گیاه را نباید در معرض رطوبت قرار دهید زیرا ریشه های آن به سرعت پوسیده می شوند.

نحوه کاشت کدو آجیلی

دستورالعمل کاشت:

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت کدو آجیلی بعد از رفع سرمای بهاره است و همچنین دمای مناسب برای بسار کشت بایستی حداقل ۱۵ درجه سانتی گراد باشد که البته تا دمای ۲۵ درجه نیز قابل قبول خواهد بود. در مناطق سردسیر و معتدل اوایل بهار و در مناطق گرمسیری در اواخر شهریور اقدام به کاشت می کنند.

توصیه می شود که فرآیند کاشت بذور کدو را از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت انجام دهید که پس از شخم زدن و آبیاری زمین بذر کدو گوشتی را بعد از حدود ۱۵ ساعت خیساندن در آب در عمق تقریبا ۲ سانتی متری زمین به فاصله طولی و عرضی ۴۰ سانتی متر از یکدیگر کشت می شوند.

بهتر است تا در هر چاله دو عدد بذر کدو بریزید و در صورت رویش هر دو بذر بوته ضعیف را به سرعت قطع نمایید. همچنین بذر کدو گوشتی را می توان در خزانه نیز پرورش داده و پس از مشاهده اولین جوانه برای کاشت به زمین اصلی انتقال دهید.

چنانچه پس از کاشت بذر کدو آجیلی کود، سموم و آبیاری را به صورت مرتب و به موقع انجام دهید قطعا محصول خوبی هم از لحاظ کیفیت و هم از وزن خواهید داشت. دقت داشته باشید که بهترین کود حیوانی برای این گیاه کود مرغی است زیرا می تواند گیاهتان را به خوبی تغذیه و در روند رویش آن تاثیری دو چندان داشته باشد.

روش های پرورش کدو آجیلی

شرایط مورد نیاز برای پرورش کدو آجیلی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منطور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت کدو آجیلی پرداخته ایم:

خاک:

در گام اول باید خاکی ایده آل را برای بستر گیاهتان انتخاب کنید. خاک کدو باید سبک و غنی باشد زیرا این گیاه برای ریشه زایی نیاز به خاکی سبک یا نیمه سبک دارد. پیش از کاشت بذور ابتدا مقداری کود حیوانی بر روی زمین بپاشید و خاک را به عمق ۲۵ الی ۵۰ سانتی متر شخم بزنید و تمامی سنگ و کلوخ ها را از بستر جدا نمایید. توجه داشته باشید اگر خاک بستر غنی نیست می توانید مقداری کود حیوانی یا خاک برگ اضافه نمایید و زمین را بیل بزنید تا خاک به خوبی زیر و رو شود. توصیه می شود که پیش از کاشت محل مورد نظر را به عمق نیم متر با کود حیوانی یا کمپوست مخلوط و نرم کنید و همچنین که بستر کشت باید حتما آفتاب گیر باشد.

شرایط لازم برای بستر کدو اجیلی

هوا و دما:

کدو تخم آجیلی معمولا برای رشد نیاز به محیطی گرم و پرنور دارد و البته که در برابر سرما بسیار حساس است. می توانید این گیاه را در مناطق ییلاقی به خوبی کشت نمایید و همچنین که بذر آن معمولا اوایل بهار و بعد از اتمام قطعی سرما به صورت مستقیم در زمین اصلی کشت می شوند. در مورد دمای مورد نیاز بستر کشت نیز می توان گفت که جوانه زنی بذر کدو اغلب در دمای بالای ۱۵ درجه سانتی گراد به راحتی انحام می شود اما بوته ها برای رشد نیاز به دمای بالای ۲۵ درجه دارند و در نهایت با شروع سرما و در دمای کمتر از ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتی گراد رشدشان به سرعت متوقف خواهد شد.

آبیاری:

بهتر است بدانید که آبیاری کدو آجیلی باید منطم و عمیق صورت بگیرد تا تنشی به گیاه وارد نشود. همچنین بهتر است همیشه پای بوته کمی مرطوب باشد اما غرق آبی نشود. برای جلوگیری از بروز برخی بیماری ها و همچنین جلوگیری از پوسیدگی ریشه اجازه ندهید هنگام آبیاری آب بر روی برگ ها باقی بماند.

اصول آبیاری بستر کدو آجیلی

همچنین در اددامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت کدو حلوایی و همچنین مطلب کاشت کدو تنبل نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو