شناخت علائم سینوزیت و آشنایی برای روش های درمان آن

شناخت علائم سینوزیت و آشنایی برای روش های درمان آن


منبع: آرگا

120

1400/2/19

09:20


علائم سینوزیت معمولاً پس از سرماخوردگی طولانی مدت و یا در پی سرد شدن هوا دیده می شوند. سرماخوردگی ها زمانی که به طور کامل درمان نمی شوند، از حالت نرمال خود خارج می گردند و عوارضی را به دنبال دارند. 

اغلب کسانی که دچار سرماخوردگی می شوند، در صورت تشدید و درمان نکردن، باید منتظر علائم جدی تری از سرماخوردگی باشند. شما برای کنترل علائم سینوزیت و سرماخوردگی نیازی به قرص های آنتی بیوتیک ندارید البته در موارد حاد این بیماری بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

بهتر است برای جلوگیری از نشانه های سینوزیت، درمان سرماخوردگی با پیاز را در منزل امتحان کنید. این درمان به سرعت نتیجه لازم را نصیب شما می کند. برای باز کردن مجاری سینوسی می توان از بخور پیاز استفاده کرد.

نشانه های سینوزیت

علائم سینوزیت چیست؟

قبل از آشنایی با نشانه های سینوزیت ابتدا بهتر است با خود کلمه سینوس آشنا شوید. سینوس ها به حفره هایی در صورت گفته می شود که در استخوان ها جای گرفته اند که هوا در آن ها وجود دارد و سطح داخلی آن ها به وسیله غشاهای مخاطی پوشیده شده است.

در واقع سینوس حفرهای خالی درون جمجمه می باشند که از طریق مجرای باریکی به نام اوستیوم در استخوان به راه هوایی بینی راه پیدا می کند و این حفره ها در پیشانی، در پشت فک بالایی، در بین چشم ها و در پشت چشم ها قرار دارند و به ترتیب به آن ها سینوس جلویی، سینوس ماگزیلاری، سینوس اتموئید و سینوس اسفنوئید گفته می شوند.

گاهی این حفره ها به دلایلی دچار ورم و التهاب می گردند. ملتهب شدن سینوس ها، درد، اشکال در تنفس، سردرد، ترشح مایع مخاطی و … را به دنبال دارد. در نمونه های شدید سینوزیت شاهد ورم بیش از اندازه در ناحیه بالای ابرو، پای چشم و اطراف بینی هستیم.

درد سینوس

اطرافیان و خود شما متوجه این تغییر اندازه در صورت می شوید. درد شما در ناحیه صورت و یا سر به شکل نبض دار خواهد بود. علائم سینوزیت پایدار نیستند اما در صورت نادید گرفته شدن قابلیت تشدید دارند و دیگر از مرحله خنثایی خارج می شوند. در این صورت درمان سینوزیت باید به طور جدی انجام شود. آنتی بیوتیک ها وارد عمل می گردند و بیمار موظف است دوره درمانی کاملی را با آنتی بیوتیک ها سپری کند.

آشنایی با بیماری سینوزیت

علل بیماری سینوزیت

سینوزیت ها در پی عملکرد مضاعف ویروس ها ایجاد می شوند. هر چند دلیل شایع و رایج سینوزیت مربوط به سرماخوردگی است اما موارد دیگری نیز می تواند این بیماری را تشدید یا ایجاد کند.

  • عفونت های دندان: در صورتی که دندان دچار التهاب و عفونت در ریشه گردد، ممکن است موجب التهاب سینوس ها شود.
  • مشکلات مربوط به انحراف بینی، پولیپ و ضایعات داخلی بینی در بروز عفونت و تورم سینوس نقش مهمی دارد.
  • عفونت های قارچی
  • باکتری ها
  • آلرژی ها

علائم سینوزیت حاد

  • ترشحات غلیظ بینی و حلق با رنگ سبز یا زرد رنگ
  • گرفتگی راه تنفسی بینی که در این صورت فرد برای نفس کشیدن با مشکلات زیادی مواجه می شود.
  • نواحی ملتهب شده به لامسه بسیار حساس هستند. این التهاب با فشار در نواحی صورت به خصوص گونه، اطراف بینی، چشم و پیشانی احساس می شود.
  • یکی از علائم شایع سینوزیت مربوط به کم شدن حس بویایی و چشایی است. این موضوع به ورم و التهاب سینوس ها بر می گردد.
  • سرفه در هنگام بیدار شدن و یا خوابیدن
  • در ناحیه فک بالا و دندان ها احساس درد دارید. این موضوع نیز از التهاب سینوس ها ناشی می شود و می تواند جزء علایم بیماری سینوزیت باشد.

خلط سبز یا زرد از نشانه های سینوزیت

نشانه های سینوزیت مزمن

  • تب
  • خستگی
  • بوی بد دهان

بوی بد دهان و سینوزیت

  • گلودرد و گرفتگی صدا

گرفتگی صدا و سینوزیت

  • تهوع

علائم سینوزیت

  • تحریک پذیری
  • گوش درد
  • سرگیجه

سرگیجه و سینوزیت

سینوزیت مزمن سینوزیتی است که بعد از ۸ هفته بهبود می یابد و آن گاه دوباره باز می گردد. سینوزیت حاد با علائم آشکاری خود را نشان می دهد. در چنین حالتی عفونت و التهاب سینوس ها بسیار بالاست.

درمان سینوزیت

یکی از روش های موفق در درمان خانگی سینوزیت استراحت کردن است. در مواقعی که شما مبتلا به سرماخوردگی یا سینوزیت هستید، باید استراحت لازم را داشته باشید. در چنین شرایطی بدن شما  در برابر عفونت ها بیشتر و بهتر مقاومت می کند.

استراحت برای درمان سینوزیت

آب و مایعات فراوان بخورید

برای درمان بیشتر عفونت ها به خوردن مایعات توصیه می شود. این موضوع سبب می شود دچار کم آبی بدن نشوید و ترشحات درون بینی غلیظ نباشد. رقیق شدن ترشحات مخاطی سبب تخلیه بهتر آن ها می گردد. مواد کافئین دار موجب التهاب سینوس ها می شوند.

بخور دهید

برای بخور بینی ابتدا حوله ای را بر روی سر قرار دهید. به سمت دستگاه بخور خم شوید. دمای آب باید در حدی باشد که به پوست صورت شما آسیب وارد نکند.

بخور و سینوزیت

دوش آب گرم بگیرید

این موضوع به کاهش ورم سینوس ها کمک می کند. دوش آب گرم مجاری تنفس شما را باز می کند و باعث بهبود تنفس می گردد.

کمپرس آب گرم

برای کاهش التهاب باید کمپرس آب گرم را بر قسمت پیشانی و یا بالای سر قرار دهید. البته این کمپرس می تواند حوله یا پارچه گرم باشد. برای جلوگیری از التهاب سینوس ها در نواحی گونه، اطراف بینی و … از کمپرس گرم استفاده کنید.

کمپرس آب گرم و سینوزیت

شست و شوی بینی

برای رفع گرفتگی بینی روش های متعددی وجود دارد. در این دوران به شست و شوی بینی نیاز دارید. این کار مجاری تنفسی شما را از باکتری پاکسازی می نماید. پزشکان سرم های آب و نمک را برای شست و شوی بینی توصیه می کنند.

درمان سینوزیت

سر خود را بالا بگیرید و بخوابید

شما در زمان بروز نشانه های سینوزیت با مشکل تنفسی رو به رو هستید. این مشکل در هنگام خوابیدن بیشتر می شود. زمانی که سر خود را هنگام خوابیدن بالاتر می گذارید، این موضوع موجب تخلیه محتویات درون سینوس ها می گردد.

نشانه های سینوزیت بر حسب میزان حاد بودن، پزشک را در تشخیص داروی مناسب راهنمایی می کند. نشانه های سینوزیت در مراحل اولیه قابل کنترل و رفع می باشند. به عنوان مثال با توجه به میزان انسداد مجاری بینی، پزشک نوع اسپری های ضد التهاب استروئیدی، نوع آنتی بیوتیک و … را تجویز می کند. پزشک زمانی آنتی بیوتیک را تجویز می کند که از وجود باکتری های مقاوم یا عفونت های باکتریال حاد در بدن شما مطمئن شده باشد. آنتی بیوتیک ها را باید به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز ادامه دهید و روند درمان را تکمیل کنید.

اگر به طور نسبی بهبودی را احساس کردید، دوره درمان را تا موعد مشخص شده طی کنید. چون ممکن است این بار علائم سینوزیت را با باکتری های مقاوم بیابید و بیماری دوباره عود کند.

اسپری شست وشوی بینی

پیشگیری از ابتلا به بیماری سینوزیت

پیشگیری از ابتلا به این بیماری چندان دشوار نمی باشد مهمترین مسئله این است که از عوامل و شرایطی که سبب افزایش احتمالی ابتلا به بیماری سرماخوردگی می شود پرهیز نمایید و به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن باشید.

شستشوی دست ها با آب و صابون پس از اینکه از منزل خارج می شوید و دست شما در تماس با اشیا و دست دیگر افراد است امری ضروری است. همچنین رعایت بهداشت فردی الزامی می باشد تا مانع از انتقال آلودگی های محیطی به بدن خود شوید.

به وسیله دستگاه بخور مجاری تنفسی خود را مرطوب نگه دارید.

از قلیان کشیدن و استعمال سیگار دوری کنید.

افراد مستعد به این بیماری باید هر یک سال واکسن آنفولانزا تزریق نمایند.

در رژیم و برنامه غذایی خود میوه ها و سبزیجات تازه را بگنجانید تا با ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان ها سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

پیشگیری از سینوزیت

نکات مهم درباره بیماری سینوزیت

  • درمان خانگی سینوزیت تاثیر گذار است اما اگر شما سابقه طولانی مدت در این بیماری دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر از درمان خانگی نتیجه نگرفتید یا تب بالای ۳۸ درجه دارید، به پزشک مراجعه داشته باشید.
  • اگر دچار دوبینی، تغییر دید، انقباض گردن، سخت نفس کشیدن، گیجی، سردرد، التهاب در قسمت پیشانی، چشم ها، گونه هستید، به پزشک مراجعه کنید.

تب و سینوزیت

عوارض سینوزیت

  • ممکن است سبب درد در ناحیه گوش، سر و گلو به طور دائم گردد.
  • با تشدید علائم سنوزیت و در صورت درمان نکردن به موقع، فرد ممکن است به عفونت مغز یا مننژیت مبتلا گردد.
  • زمینه بروز آسم را در افراد بیشتر می کند.
  • در سینوزیت مزمن چنانچه عفونت به کاسه چشم برسد احتمال کاهش بینایی و یا حتی نابینایی دائمی وجود دارد. البته از موارد نادر می باشد.
  • در بیماری سینوزیت مزمن در صورت انتشار التهاب سینوس به مایعات اطراف نخاع و مغز و پرده ها ممکن است سبب بروز عفونت شدید پوستی، عفونت در استخوان های مجاور و یا التهاب در مننژیت گردد. این عوارض به ندرت اتفاق می افتد.

 

گوش درد و سینوزیت

امیدواریم مطالب مفیدی در زمینه آشنایی با بیماری سینوزیت و نشانه های آن بیان کرده باشیم. برای درمان سینوزیت باید روند درمانی را تکمیل کرد و فرصت گسترش را از آن گرفت. فراموش نکنید که سینوزیت در عین درمان پذیر بودن می تواند خطرناک باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو