علائم فشار سینوسی و روش های خانگی درمان آن

علائم فشار سینوسی و روش های خانگی درمان آن


منبع: آرگا

3

1402/2/30

10:37


فشار سینوسی یکی از بیماری های رایج در دنیا می باشد که نواحی از صورت از جمله بالای چشم ها، اطراف بینی و گونه ها را درگیر می کند. بیماری مذکور از التهاب سینوس ها به وجود می آید. در این مطلب به علائم فشار سینوسی و درمان خانگی آن می پردازیم.

افراد زیادی فشار سینوسی را در اثر مواردی از جمله سرماخوردگی معمولی یا آلرژی فصلی تجربه می کنند. این عارضه در اثر مسدود شدن مجاری بینی ایجاد می شود. وقتی سینوس ها امکان تخلیه پیدا نکنند التهاب و درد را در سر، بینی و صورت تجربه می کنید. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با علائم فشار سینوسی و روش های خانگی درمان آن آشنا نماییم.

علت و علائم فشار سینوسی و درمان خانگی آن

فشار سینوسی که با عنوان سینوزیت نیز شناخته می شود یکی از بیماری های رایج در دنیا محسوب می شود که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری از التهاب سینوس به بینی آغاز می شود. این حفره های خالی تورم یافته، عفونی بوده و یا هنگام داشتن سینوس چرکی می شوند.

به طور کلی فشار سینوسی در بالای چشم ها، اطراف بینی و گونه ها حس می شود. این التهاب می تواند شامل التهاب سینوس های بینی و پیشانی باشد. بیشتر افراد این بیماری را در اثر آلرژی های فصلی یا یک سرماخوردگی معمولی تجربه می کنند. وقتی سینوس ها نتوانند تخلیه شوند، ممکن است التهاب و درد را در سر، بینی و صورت حس کنید.

علت فشار سینوسی

عفونت های تنفسی نظیر سرماخوردگی و آلرژی های فصلی می توانند منجر به تحریک یا التهاب غشای مخاطی گردند که درون بینی را پوشانده است. در ادامه سیستم دفاعی بدن برای دفع محرک های احتمالی بیش از حد فعال شده و این سبب افزایش ترشح مخاط می شود. تورم مخاط در نهایت منجر به انسداد بینی و افزایش فشار سینوسی می گردد.

قابل ذکر است زندگی در محیط آلوده نیز احتمال بروز سینوس را ایجاد می کند. به این معنی که اگر محل زندگی شما دارای شرایط زیر است خطر ابتلا به سینوزیت بیشتر از سایرین است:

  • رطوبت
  • برخی بیماری ها
  • بوهای تند
  • خاک، دود، خاک اره و دیگر ضایعات صنعتی بیش از اندازه
  • ورم لوزه
  • تورم غشا مخاط بینی
  • سوء مصرف آنتی بیوتیک ها

نشانه های فشار سینوسی

در این بخش به علائم فشار سینوسی می پردازیم. با تجمع مخاط در حفره سینوسی و تداوم التهاب، فشار سینوسی در اطراف بینی، گونه ها و بالای چشم ها حس می شود. بعلاوه این نواحی صورت ممکن است دردناک یا حساس هم شوند. حتی ممکن است روی دندان ها درد احساس شود.

درد ضربان دار مربوط با فشار سینوسی هنگام صبح در بدترین حالتش قرار دارد. وقتی به پایین نگاه کرده یا خم شوید این درد شدیدتر می شود. از دیگر علائم فشار سینوسی عبارت است از:

  • تب
  • احساس درد بین ابرو، گونه و فک
  • تکرار درد
  • شدت یافتن درد هنگام سینوس
  • سردرد
  • خارش داخل بینی
  • عطسه های مداوم
  • گرفتگی بینی در یک یا هر دو سمت بینی
  • آبریزش بینی
  • تنفس دشوار
  • خستگی
  • سختی تنفس در شب
  • از دست رفتن حس بویایی
  • سرفه هنگام خواب
  • گلو درد
  • گوش درد

در صورتی که علائم زیر در مورد فشار سینوسی را مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

  • تورم بافت صورت
  • پلک های متورم
  • التهاب کاسه چشم
  • به سختی باز شدن چشم ها
  • تغییر خصوصیات بیماری
  • عدم قدرت باز کردن یا بستن چشم ها

درمان خانگی فشار سینوسی

حال که با علت و علائم فشار سینوسی آشنا شدید در ادامه به برخی  روش های درمان خانگی آن اشاره می شود.

بخور گرم

هوای خشک و خشکی سینوس ها می تواند باعث افزایش فشار سینوسی شده و موجب سردرد و درد ضربانی گردد. بخار به هوا رطوبت اضافه می کند و موجب مرطوب شدن مجرای سینوسی می شود. همچنین مخاطی که ممکن است در طی زمان غلیظ شده باشد را رقیق می نماید.

برای کاهش فشار، دوش آب گرم گرفته و بخار گرم را تنفس کنید. همچنین می توانید از مرطوب کننده جهت تسکین طولانی مدت استفاده کنید. ضمنا می توانید از یک دستگاه بخور کمک بگیرید. همچنین بهتر است برای تقویت بیشتر، روغن اکالیپتوس را به بخور اضافه تا بهبودی را تسریع بخشید.

اکالیپتوس دارای سینئول بوده که به تسریع بهبود سینوزیت حاد کمک می کند. این روغن همچنین می تواند گرفتگی بینی را کاهش و مسیرهای تنفسی را پاکسازی نماید.

شستشوی نمکی

یک درمان مرسوم برای کاهش فشار و احتقان سینوسی، شستشو با نمک است. اسپری سالین دارای نمک بوده که به افزایش رطوبت بینی و کاستن فشار سینوسی کمک می کند. می توانید اسپری سالین را از داروخانه تهیه کنید یا می توانید با جوش شیرین، آب مقطر و نمک فاقد ید این ترکیب را درست کنید.

وضعیت خوابیدن مناسب

همانطور که خواب به بهبود بیماری کمک می کند. نحوه خوابیدن هم می تواند علائم فشار سینوسی را کاهش دهد. صاف دراز کشیدن تجمع مخاط را در مجرای بینی افزایش می دهد و باعث بیشتر شدن فشار سینوسی و مختل شدن چرخه خواب گردد. به این ترتیب هنگام خواب سر را با بالش بالا نگه دارید تا سر بالاتر از قلب باشد.

این وضعیت خوابیدن مناسب از ایجاد فشار سینوسی پیشگیری و کمک می کند بهتر تنفس داشته باشید.

آبرسانی

کم آبی بدن می تواند مجاری سینوسی را خشک و فشار سینوسی را افزایش دهد. اگر حس می کنید در شرایط جوی خشکی قرار دارید مصرف آب را طی روز بیشتر کنید. مایعات انسداد سینوس ها را کاهش می دهند. اگرچه نوشیدن آب ممکن است اولین انتخاب برای آبرسانی بدن باشد ولی می توانید از سایر غذاهای آبکی مانند سوپ و آبگوشت و نوشیدنی ها  مانند چای هم کمک بگیرید.

چای گیاهی برای از بین بردن مخاط مفید است و به هیدراته کردن بدن نیز کمک می کند. نوشیدن مکرر مایعات برای بیماران نیز بسیار مفید است. البته به خاطر داشته باشید نوشیدنی هایی مانند آب میوه های صنعتی و قهوه رفع مخاط را دشوار می کنند. قهوه می تواند مخاط بینی را غلیظ و از بین بردن آن را دشوار نماید.

در مورد آب میوه ها نیز به علت شکر و برخی ترکیبات دیگر مخاط بینی متراکم می شود. همچنین نوشیدنی های گازدار تنفس را دشوار می کند. این نوشیدنی ها می تواند رفلاکس معده به مری را تحریک و تنفس را سخت نمایند. ناگفته نماند نوشیدنی های سرد گلو و بینی را تحریک می کنند.

به علت اختلاف دمای بین نوشیدنی و بدن موقع نوشیدن مایعات سرد بیماران سرفه می کنند. قابل ذکر است برای بیماران سینوسی نوشیدن شیر نیز مناسب نیست. بهتر است از شیر و محصولات لبنی در این باره استفاده نکنید. وگرنه مخاط بینی متراکم شده و فشار سینوسی در گوش، سر و صورت افزایش می یابد.

سرکه سیب

برای کاهش علائم فشار سینوسی می توانید از سرکه سیب کمک بگیرید. به این ترتیب یک قاشق چای خوری سرکه سیب را سه بار در روز استفاده کنید. برای رقیق نمودن مخاط بینی یک فنجان آب داغ را با سه قاشق سرکه سیب مخلوط و به مقدار دلخواه لیمو یا عسل اضافه و این مخلوط را سه مرتبه در روز میل کنید.

ترکیب سرکه و عسل یک ترکیب کامل برای بهبود فشار سینوسی محسوب می شود و این روش یک درمان خانگی موثر به شمار می رود. به این ترتیب می توانید ۲۰ میلی لیتر سرکه سیب + ۱۰ میلی لیتر عسل+ ۱۵۰ میلی لیتر آب ولرم را مخلوط و هر روز بنوشید.

آب گوجه فرنگی و کرفس

گوجه فرنگی و کرفس را خوب شسته و به قطعات کوچک تقسیم کنید. بعد آن ها را درون مخلوط کن ریخته و کمی آب اضافه کنید. می توانید برای طعم بهتر لیمو هم اضافه کنید که ضد عفونی کنندگی این نوشیدنی را نیز بالا می برد. این محلول را هر روز میل کنید.

خوردن سوپ

تحقیقات علمی نشان می دهد خوردن سوپ سبب کاهش تراکم بینی می گردد و علائم فشار سینوسی را برطرف می کند. می توانید از انواع سوپ گوشت یا سبزیجات استفاده کنید.

روغن نارگیل

برای کاهش فشار سینوسی دو تا ۴ قطره روغن نارگیل را داخل بینی بریزید. سپس بینی را مالش داده تا اطمینان یابید که جذب شود. این روش در مدت کوتاهی فشار سینوسی را کاهش می دهد.

زنجبیل

۵۰ گرم زنجبیل تازه را پوست گرفته و خرد کرده و درون ظرفی پر از آب بجوشانید. بعد از یک ربع عصاره زنجبیل آماده است. صبر کنید تا خنک شده و حوله را درون این عصاره قرار دهید. سپس صورت تان را با این حوله بپوشانید. بعد از یک دقیقه ای آن را بردارید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

یک روش دیگر این است که زنجبیل و پیاز پوست گرفته شده را با هم مخلوط نمایید. بعد این مخلوط را روی دستمالی قرار داده و فشار دهید تا عصاره آن خارج شود. از عصاره زنجبیل و پیاز به عنوان قطره بینی استفاده کنید. و دو تا سه بار در روز آن را درون بینی بریزید.

مصرف سیر

برای از بین بردن فشار سینوسی می توانید از سیر به روش های مختلفی کمک بگیرید. یک روش استفاده از عصاره سیر است. ابتدا بینی را با مخلوط نمک و آب مقطر شستشو دهید بعد سیر پوست کنده را در خرد کن ریخته تا عصاره اش خارج شود. کمی آب به آن اضافه (در اولین بار آب بیشتر اضافه کنید) و تکه پنبه ای را به این عصاره آغشته کنید. سپس روی سوراخ های بینی قرار داده و مخاط بینی را خارج کنید.

روش دیگر استفاده از بخور سیر است. مقدار مناسبی آب را جوشانده تا بخار آن خارج شود. در این حالت سه حبه سیر را اضافه کنید. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و بعد از چند دقیقه سر را به سمت آب گرم برده و حوله ای برای پوشاندن سر استفاده کنید. مراقب باشید خیلی نزدیک نشوید زیرا بخار ممکن است سبب سوختگی صورت شود. بخار را به آرامی تنفس کرده و بی حرکت بمانید. این کار را روزی دو بار برای کسب نتیجه مطلوب تکرار کنید.

می توانید بخور سیر را پیش از خواب انجام داده تا بهتر بخوابید.

روغن پونه کوهی

چند قطره روغن پونه کوهی را با آب گرم مخلوط کنید. بعد از نوشیدن آن حس بهتری ایجاد می شود. همچنین می توانید در ظرف حاوی آب جوش چند قطره روغن پونه کوهی ریخته و با آن بخور بگیرید.

زردچوبه

زردچوبه نیز یکی از درمان های خانگی موثر برای کاهش فشار سینوسی می باشد. به این ترتیب پوست زردچوبه تازه را گرفته و تمیز کنید. بعد برای خارج شدن عصاره آن زردچوبه را فشار دهید. عصاره خارج شده را داخل بینی بریزید. روش دیگر این است که زردچوبه تازه پوست گرفته شده را رنده و به نسبت مساوی عسل اضافه کنید. ترکیب را خوب همزده و دو قاشق چایخوری از آن را در گلو استفاده کنید.

لیمو

در این روش چند قطره عصاره لیمو را با کمی آب رقیق و به بینی بریزید تا مخاط بینی خشک شده از بین برود.

نعناع

یک فنجان آب و ۱/۴ فنجان شکر را مخلوط و روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود. بعد چای را به همراه چند برگ نعناع به آن اضافه کنید و اجازه دهید نیم ساعت دم بکشد. این نوشیدنی را داغ نوشیده و بوی آن را استشمام کنید. در روز دو بار از این نوشیدنی مصرف کنید تا نتایج آن را شاهد باشید.

عسل و آب گرم

نوشیدن یک فنجان آب گرم که با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب شده است. بعد از بیدار شدن صبح و قبل از رفتن به رختخواب می تواند در کاهش فشار سینوسی کمک کننده باشد.

حمام داغ

یکی از روش هایی که می تواند با ایجاد هوای داغ و مرطوب فشار سینوسی را در سر، صورت، گوش و بینی کاهش دهد استفاده ز حمام داغ می باشد. گرما به کاهش فشار سینوسی کمک کرده و رقیق شدن مخاط بینی را بیشتر می کند.

مرطوب کننده

استفاده از یک مرطوب کننده کمک می کند غلظت مخاط و فشار بینی کاهش یابد و فشار سینوسی سر، صورت، گوش نیز تسکین یابد. یک مرطوب کننده که از راه بینی به راحتی عبور کند التهاب را از بین می برد. به این ترتیب استفاده از یک کاسه آب داغ که بخار نماید می تواند بسیار کمک کننده باشد. البته دقت کنید ظرف آب داغ در جایی قرار بدهید که آسیبی به فرد وارد نشود.

در این مطلب با علائم فشار سینوسی و درمان خانگی آن آشنا شدید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با درمان خانگی گلو درد چرکی و درمان خانگی سینوزیت روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو