شهر باستانی خاتوشا ، پایتخت تمدن هیتی ها در ترکیه | Hattusa

شهر باستانی خاتوشا ، پایتخت تمدن هیتی ها در ترکیه | Hattusa


منبع: تاپ تراول

441

1400/2/21

10:02


لیدوما تریپ

شهر باستانی خاتوشا

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با شهر باستانی خاتوشا در ترکیه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شهر باستانی خاتوشا که در عصر حکومت هیتیان پایتخت این امپراطوری بوده ، سالانه میزبان شماری از میلیون ها گردشگری است که به ترکیه سفر کرده اند.این شهر پایتخت هیتیت در دوران عهد حجر می باشد. این شهر در نزدیکی بوقازکاله (Bogazkale) قرار دارد و در 82 کیلومتری جنوب منطقه چوروم مستقر است. این شهر باستانی پایتخت امپراطوری هیتیت از 17 تا 13 قرن قبل از میلاد بوده است.

خاتوشا در سال 1986 جزء فهرست یونسکو قرار گرفت.خائوشا (هاتوسا ، هاتوشا)  منطقه ی بسیار گسترده از لحاظ فرهنگی است و فرهنگ های گوناگونی از قبیل هتی ، فریجیه ، غلاطی ، رومی و برومی در این منطقه پیدا شده است.


   تبلیغات    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


این ناحیه شامل پایین شهر ، بالاشهر و قلعه پادشاه می باشد قسمت شمالی خاتوشا پایین شهر و قسمت جنوبی خاتوشا بالا شهر نامیده شده است. این منطقه در ابتدا توسط باستان شناس فرانسوی charles texier کشف شد ، بعد از حفاری در سال 1893 تا 1894 مشخص شد که در حدود 1600 سال پیش این منطقه هیتیت بوده است.

شهر باستانی خاتوشا

شهر باستانی خاتوشا

امپراطوری هیتی ها و پایتخت زیبای آن

هیتیان مردمانی باستانی بودند که کشوری پادشاهی در آناتولی (ترکیه امروزی) و میان رودان شمالی و سوریه تاسیس کردند. پایتخت این کشور شهر خاتوشا (هاتوسا) نام داشت که امروزه بقایای این شهر باستانی در استان چوروم ترکیه واقع شده است که در نزدیکی بوقازکاله ی مدرن و در حلقه ی بزرگ رودخانه ی کیزیلیرماک (Kızılırmak) قرار دارد.

جالب است بدانید تا قرن بیستم هیچ مدرکی برای اثبات وجود این امپراطوری وجود نداشت به طوری که برخی وجود این امپراطوری باستانی در ترکیه را شایعه ای بیش نمی دانستند! اما طی حفاری ها و اکتشافات انجام گرفته در شهر خاتوشا در ترکیه و پیدا شدن آثار باستانی، اکثر باستان شناسان وجود این امپراطوری تاریخی در ترکیه را تایید کرده اند. ازجمله مهم ترین آثار باستانی این شهر، کتیبه ی معاهده ی صلح بین هیتی ها و مصریان باستان است که پس از جنگ کادش و در قرن 13 قبل از میلاد به امضا رسیده است.

شهر باستانی خاتوشا

شهر باستانی خاتوشا

از نکات قابل توجه در تاریخ هیتی ها، معاصر بودن آنان با مصری های باستان است که برخی منابع تاریخی آنها را عینا شبیه به مصریان می دانند. در کتاب مقدس نیز چندین باز از امپراطوری هیتی ها به عنوان یک امپراطوری قدرتمند یاد شده است. تاریخ نیز گواه این سخن است زیرا در قرن 13 قبل از میلاد نبرد بزرگی بین آنها و مصری ها اتفاق افتاد که نبرد کادش نام دارد. این نبرد قدیمی ترین نبرد تاریخ بشر است که اطلاعات نیروها و آرایش آنها در تاریخ ثبت شده است.

در این جنگ هیتی ها توانستند فرعون رامسس بزرگ را از پای در بیاورند و مصری ها را مجبور به عقب نشینی تا مصر کنند. سال ها بعد این دو کشور معاهده ی صلح بین یکدیگر امضا کردند که این پیمان ، قدیمی ترین معاهده در جهان نام گرفت. نکته ی جالب توجه ازدواج راسس با یکی از شاهزادگان هیتی بود که به عنوان تضمین صلح از طرف مصری ها انجام گرفت!

شهر باستانی خاتوشا

شهر باستانی خاتوشا

بناها و ساختمان های زیبا 

هرچند امروزه فقط خرابه هایی از شهر باستانی خاتوشا باقی مانده است ، اما دیدن آثار به جای مانده و مطالعه بر روی این بناها ی تاریخی و باستانی ما را از وجود معماری زیبا و منحصر بفردی که این شهر در زمان حیات خود داشته است آگاه می کند. این شهر دارای دو بخش بیرونی و درونی است که دیوار های مستحکم و بلندی هر دو بخش شهر را محصور می کند. دیوار خارجی ،که آثار این دیوار هنوز هم قابل مشاهده است، حدود هشت کیلومتر می باشد که به منظور محافظت از تمام شهر در برابر تهاجمات دشمنان ایجاد شده است.

شهر بیرونی درقسمت جنوبی شهر خاتوشا در ترکیه واقع شده است که حدود یک کیلومتر مربع امتداد یافته است. از قسمت های دیدنی و جذاب شهر بیرونی، دروازه هایی با تزئینات و حجاری های فوق العاده زیبا است که منقش به سربازان جنگجو، شیر ها و مجسمه ی ابولهول می باشد. می توان گفت بزرگ ترین بنای شهر باستانی خاتوشا، قلعه ی بلندی است که در مرکز شهر قرار داشته است و دارای ساختمان های اداری بزرگ و چندین معبد بوده است.

شهر باستانی خاتوشا

شهر باستانی خاتوشا

علاوه بر این ، چهار معبد دیگر نیز در این شهر قرار داشته که هر کدام در حیاتی ایوان دار ساخته شده بود. ساختمان های مسکونی و سکولار نیز در کنار این معبد ها وجود داشته اند . همچنین ساختمان هایی که برای اقامت خانواده ی سلطنتی بودند معمولا در مناطق بلند و مرتفع بنا شده بودند. در خارج از دیوار های شهر خاتوشا ، گورستان این شهر واقع است که هیتی ها مردگان را ابتدا سوزانده و در این مکان دفن می کردند. در گذشته اطراف شهر خاتوشا را زمین های حاصلخیز، تپه ها و جنگل های سرسبز دربر میگرفت و مردم این شهر از آنها برای کشاورزی، چرای دام و تامین چوب مورد نیاز برای ساخت و نگهداری شهر خود استفاده می کردند.

با پایان یافتن حکومت هیتی ها در قرن 20 قبل از میلاد ، شهر باستانی خاتوشا نیز ویران شد و ازبین رفت. بررسی های انجام شده توسط باستان شناسان نشان می دهد که این شهر در یک آتش سوزی به طور کامل سوخته است. از آنجایی که تاکنون اسناد مهم زیادی از این شهر قدیمی پیدا نشده است ، این احتمال داده می شود که ساکنین شهر قبل از ویران شدن ، آنجا را ترک کرده و اسناد و اشیای مهم را با خود برده اند. برخی از مردم ترکیه می گویند شهر خاتوشا قبل از کشف شدن ، بیشتر به یک شهر ارواح شبیه بوده است.

 



   تبلیغات    

                 تور کیش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو