شناخت علائم و روش های طبیعی درمان سوء هاضمه

شناخت علائم و روش های طبیعی درمان سوء هاضمه


منبع: آرگا

103

1400/3/16

09:12


از انواع بیماری های دستگاه گوارش مشکل سوء هاضمه است. این بیماری با درد و احساس فشار در ناحیه شکم همراه است. برای درمان این بیماری روش های دارویی و خانگی مختلفی وجود دارد که با بکار بستن آن به بهبود بیماری کمک می شود.

سوء هاضمه یکی از بیماری های مربوط به دستگاه گوارش است که سبب درد شدید و احساس سنگینی در شکم می گردد. که این موضوع باعث اختلال در دستگاه گوارش خواهد شد. از جمله علائم این مشکل مواردی چون آروغ زدن و نفخ می باشد. در ادامه مطلب با درمان سوء هاضمه و علت بروز این مشکل آشنا می شویم.

روش های درمان سوء هاضمه

سوء هاضه از جمله مشکلات و بیماری مربوط به جهاز هاضمه است که از نشانه های آن درد و ناراحتی هایی در قسمت بالای شکمی، نزدیک به دنده ها و همچنین حس سیری و پر بودن شکم است، همچنین عده ای از افراد دچار این مشکل ممکن است علائمی مثل استفراغ و کاهش اشتها و کم شدن وزن رنج ببرند. در صورتی که فرد بیمار استفراغ خونی داشته باشد و همچنین با کاهش سریع وزن رو به رو شود و یا اینکه در ادرار خود خون مشاهده کند باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و درمان شود.

علاج بیماری سوء هاضمه

علت بیماری سوء هاضمه

این بیماری به خاطر مسائل مختلفی در فرد بیمار ایجاد شود که مورد بررسی قرار می دهیم:

  • مشکل در اعصاب و دستگاه گوارش:

فرایند خوردن و هضم غذا با توجه به مجموعه ای از حرکات منظم و متوالی عضله های دستگاه گوارش و اعصاب جداره های آن انجام می پذیرد. اگر این قسمت دچار مشکل شود ممکن است سبب تهوع و بالا آوردن، نفخ، پر شدن سریع معده و احساس سیری و تاخیر در تخلیه معده شود.

  • درد در ناحیه معده و حساس شدن فرد:

در حالت کلی و طبیعی معده انسان بعد از خورد غذا کمی کشیده می گردد تا حجم و اندازه کافی از غذا را در خود نگه دارد. بعضی از اشخاص به این موضوع حساسیت پیدا کرده و احساس درد می کنند البته علت دقیق این درد کاملا مشخص نشده است، ولی وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری ممکن است در معده ایجاد التهاب و زخم کرده که یک عامل عفونی است. بین این باکتری و سوء هاضمه ارتباطاتی وجود دارد اما وجود هلیکوباکتر دلیل بر بودن سوء هاضمه نیست. و کسانی که دچار این باکتری هستند ممکن است اصلا سوء هاضمه نداشته باشند.

معالجه سوء هاضمه

نحوه تشخیص سوء هاضمه

می توان با توجه به موارد زیر سوء هاضمه را تشخیص داد و بعد بهبود این بیماری اقدام کرد.

  • اگر احساس درد و ناراحتی معده هنگام گرسنگی داشته باشید.
  • زمانیکه با فشار دادن برخی از نقاط شکم درد بیشتر می شود.
  • در صورت داشتن سابقه زخم معده و استفاده طولانی از مسکن.
  • داشتن مشکل سوزش سر دل.
  • داشتن درد روده در ناحیه وسط و راست شکم که ممکن است به قسمت پشت و شانه ها نیز برسد که همراه با تهوع، تورم و احساس خستگی است.
  • ایجاد تغیرات در روده مثل اسهال یا یبوست.
  • کم کردن سریع وزن و احساس تهوع دائم و همچنین قورت دادن و خوردن سخت غذا.

در اکثر افراد بالای ۵۵ سال با داشتن نشانه های بالا پزشک برای بیمار اندوسکوپی انجام می دهد تا بتواند بهتر معده و قسمت های بالایی روده را بررسی نماید.

روش های معالجه بیماری سوء هاضمه

روش های درمانی

درمانهای که برای بیماری سوء هاضمه توسط پزشک ارائه می شود عبارتند از:

  • در برخی موارد بیمار ممکن است بنا به دلایلی مثل افسردگی، مشکلات اعصاب و روان و توهم احساس سوء هاضمه داشته باشد که با استفاده از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب مشکل او قابل حل شدن است.
  • در مواردی دیگر برای درمان این مشکل توصیه های غذایی کمک زیادی به فرد بیمار می کند. به عنوان مثال پزشک به بیمار توصیه می کند تا از غذاهای چرب و پر ادویه پرهیز کرده و وعده های غذایی بیشتر با حجم کمتری را داشته باشد.
  • یک از بهترین روش های بهبود سوء هاضمه استفاده از داروهای کاهنده اسید معده است. از جمله داروهای مهار کننده پمپ پروتن می توان به امپرازول، لانسوپرازول، پنتوپرازول و رابپرازول اشاره کرد. همچنین برخی از داروهای گیرنده هیستامین مثل رانیتیدین، فاموتیدین و سایمتیدین می تواند در بعضی از بیماران مفید باشد. ولی بعضی از داروها مثل شربت منیزیم هیدروکسید و شربت آلومینیوم ام جی اس برای بهبود سوء هاضمه مفید نبوده و تجویز نمی شوند.

علاج مشکل سوء هاضمه

  • با توجه به تست های انجام شده توسط پزشک درمان باکتری هلیکوباکتر پیلوری نیز ممکن است توسط پزشک انجام پذیرد.
  • همچنین برای کاهش درد داروهای ضد افسردگی تجویز می شوند هر چند که فرد دچار افسردگی نباشد. از جمله این داروها، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای هستند. در مورد روش اثر گذاری این داروها هنوز نظر قطعی داده نشده ولی مصرف آن در مقادیر پایین برای درمان درد این بیماران موثر است.

علاوه بر درمانهای گفته شده استفاده از برخی مسکن ها که به نسخه پزشک نیاز ندارند مثل ایبوپروفن و ناپروکسن برای بهبود درد بیمار موثر هستند. اما ممکن است ایجاد زخم و همچنین بدتر شدن زخم های گوارشی را به همراه داشته باشند.

درمان بیماری سوء هاضمه

روش های درمان خانگی

رفع و بهبود سوء هاضمه با کمک روش های خانگی نیز امکان پذیر است که در ادامه با آن آشنا می شویم:

  • خوردن آب:

یکی از روش های رفع سوء هاضمه هیدراته کردن بدن است. بدن انسان در هر صورت نیاز به آب داشته و برای عملکرد بهتر باید در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. برای بهبود سوء هاضمه باید نیم ساعت قبل از غذا به اندازه دو یا سه لیوان آب نوشیده شود.

  • چای انیس:

استفاده از چای انیس برای درمان برونشیت پیشنهاد می شود ولی این چای برای سیستم گوارش و عصب هم مفید بوده و می تواند خیلی از مشکلات گوارشی را برطرف نماید. برای نتیجه گرفتن روزانه سه لیوان چای انیس را به مدت دو هفته مصرف نمایید.

  • چای بادرنجبویه یا ملیسا:

این چای خاصیت ضد اسپاسم و ضد عفونی کنندگی دارد. با نوشیدن این چای ترشحات معده افزایش یافته و گاز معده از بین می رود. این گیاه و برگ های آن روغن فرار و موادی مثل لینالول، گرانیول داشته که در بهبود بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. نوشیدن دو فنجان چای ملیسا در صبح و بعداز ظهر تا دو هفته نتایج خوبی در بهبود سوء هاضمه بهمراه خواهد داشت.

روش علاج سوء هاضمه

  • مرکبات:

مصرف برخی از مرکبات از جمله گریپ فروت و پرتقال برای بهبود سوء هاضمه مفید است. همچنین مرکبات به دلیل داشتن ویتامین c و آنتی اکسیدان ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. علاوه بر این خواص آنتی بیوتیک نیز دارند.

  • بابونه:

بابونه دارای خواص درمانی زیادی است که برای بهبود بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از خواص بابونه کمک به بهبود سوء هاضمه است. بابونه باعث بهبود بیماری های گوارشی مثل نفخ و سندرم روده تحریک پذیر می شود. برای بهبود این بیماری باید روزانه دو فنجان چای بابونه را به مدت دو هفته مصرف نمایید. توجه داشته باشید که بابونه در دوران بارداری و شیر دهی ممنوعیت مصرف دارد.

  • پوست لیمو:

پوست لیمو به دلیل داشتن د-لیمونین سبب کاهش نشانه ها و درد سوء هاضمه می شود. برای حل مشکل سوء هاضمه باید پوست لیمو به مدت دو هفته مصرف شود.

  • پوست گریپ فروت:

پوست گریپ فروت به دلیل تنظیم PH شکم مفید است. برای استفاده از آن باید در ابتدا پوست گریپ فروت را در زیر نور آفتاب خشک کرده و آسیاب نمایید. یک قاشق از این پودر را با آب مخلوط کرده و قبل از غذا بخورید.

روش های درمان سوء هاضمه

  • میخک:

گیاه میخک بسیار پر خاصیت بوده و علاوه بر مصارف غذایی در بهبود بیماری ها نیز مفید است. میخک سرشار از ویتامین K، ویتامین C، ویتامین B6 و B1 و آنتی اکسیدان است و خواص ضد التهابی آن برای بهبود سوء هاضمه مفید می باشد.

  • آب آناناس:

مصرف آب آناناس برای دستگاه گوارش مفید و لازم است. برای جلوگیری از بیماری های گوارشی باید بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب آناناس نوشیده شود.

  • نمک سیاه:

یکی دیگر از درمانهای خانگی سوء هاضمه نمک سیاه است. این نوع از نمک مثل یک محرک طبیعی عمل می کند و باعث کاهش رفلاکس و سوزش معده می شود. همچنین نمک سیاه سرشار از سولفات، کلرید سدیم، منگنز و آهن است. برای مصرف نمک سیاه مقداری از آن را به آبلیمو اضافه کرده و بعد از غذا و قبل خواب میل نمایید. همچنین می توان نمک سیاه را به ماست یا سالاد اضافه کرد.

درمان و علاج سوء هاضمه

علاوه بر موارد گفته شده سبک زندگی سالم و انجام یوگا نیز در بهبود سوء هاضمه مفید است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو