آشنایی با فواید مفید روغن تخم هویج

منبع: آسان طب

149

1398/3/2

06:58


هویج گیاه دو ساله و خوراکی است که به خانواده چتریان تعلق دارد. گیاه شناسان قویاً باور دارند که آسیای میانه به عنوان زیستگاه بومی این گیاه شناخته می‌شود. همان طور که می دانید غده این گیاه خوراکی است و از آن در تهیه بسیاری از غذاهای گوناگون استفاده می‌شود. هویج دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است و به همین دلیل بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند که از آن در وعده‌های غذایی خود استفاده کنیم. یکی از برترین محصولات این گیاه روغن تخم هویج نام دارد که از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. اگر دوست دارید در مورد این روغن اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، ما را در ادامه همراهی کنید.

روغن تخم هویج

خواص روغن تخم هویج

خواص و ویژگی‌هایی موجود در این روغن دست کمی از خود هویج ندارد. تحقیقات دانشمندان بر روی این روغن نشان می‌دهد که شما با مصرف آن می‌توانید از ترکیبات بی نظیری مانند آلفا پینن، بتا پینن، گاما ترپینن، لیمونن، کامفن، سابینن، میرسن، beta bisabolene، کاروتول و استات گرانیل بهره ببرید. اما بدون شک مهم‌ترین چیزی که در روغن تخم هویج وجود دارد، ویتامین A و انواع کاروتن‌ها می‌باشد. وجود همین آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است که باعث می‌شود مصرف این روغن در درمان بسیاری از بیماری‌ها تأثیر مستقیم داشته باشد.

پیشگیری از سرطان

یکی از مهم‌ترین خواصی که به مصرف روغن تخم هویج نسبت می‌دهند، پیشگیری از انواع سرطان می‌باشد. همان طور که اشاره شد در این روغن طیف گسترده‌ای از آنتی اکسیدان‌ها وجود دارد. هر کدام از آنتی اکسیدان‌ها با استفاده از روشی خاصی قادر هستند که فعالیت‌های منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. این موضوع به صورت موثری از جهش‌های سلولی پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، تحقیقات اخیر ثابت کرده که این مواد می‌توانند التهاب را نیز کاهش بدهند. التهاب به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های مزمن شناخته می‌شود.

درمان عفونت

درمان عفونت از دیگر خواص مهم این روغن محسوب می‌شود که شما می‌توانید از آن در بسیاری از موارد استفاده کنید. از جمله برجسته‌ترین بیماری‌های عفونی که مصرف این روغن بر روی آن تأثیر می‌گذارد، کزاز می‌باشد. اگر شما به صورت موضعی از این روغن استفاده کنید، می‌توانید به بهبود عفونت‌های پوستی و محافظت از زخم‌های باز کمک کنید. در سال 2011 عصاره این روغن توسط دانشمندان آمریکایی مورد آزمایش قرار گرفت که بر اساس آن مشخص شد این ماده می‌تواند شما را از شر بیش از 150 گونه مختلف از باکتری‌ها در امان بگذارد. همچنین جالب است بدانید که این روغن برای درمان برونشیت نیز مفید می‌باشد.

سم زدایی بدن

روغن تخم هویج

استفاده از این روغن می‌تواند مانند اندام‌هایی مانند کلیه و کبد به سم زدایی خون، بافت‌ها، عضلات و اندام‌های داخلی کمک کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این روغن قادر است سطح ادرار را افزایش بدهد. ادرار علاوه بر این که آب اضافی بدن را تخلیه می‌کند، در خود حجم بالایی از سموم خطرناک مانند اسید اوریک را دارد. این بدان معنی است که افزایش ادرار می‌تواند به تقویت کلیه و کبد منجر شود. علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌های هویج آسیب‌های وارد شده به سلول‌های کبد و کلیه را به حداقل کاهش می‌دهند.

تقویت بینایی

بیشتر افراد می‌دانند که مصرف هویج می‌تواند به تقویت بینایی آنها کمک کند. این موضوع ریشه در حجم بالای ویتامین A و کاروتن‌های موجود در این ماده دارد. باید بدانید که ویتامین A در بدن نقشی آنتی اکسیدانی دارد که این موضوع بدان معنی می‌باشد که ویتامین A قادر است عمر سلول‌های چشمی را افزایش بدهد. این موضوع باعث تقویت بینایی شما، علی الخصوص در کهنسالی می‌شود. سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن تخم هویج نیز می‌توانند شما را در مقابل بیماری‌هایی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید در امان نگه دارند. اگر به سلامت چشم‌های خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم که استفاده از این روغن را در دستور کار خود قرار دهید.

تقویت دستگاه گوارشی

مشاهدات حاکی از این است که مصرف این روغن می‌تواند به افزایش آنزیم‌های گوارشی منجر شود. این موضوع می‌تواند به شما در مقابله با بسیاری از بیماری‌های رایج گوارشی مانند سو هاضمه، یبوست و نفخ شکم کمک کند. علاوه بر این، ویژگی‌های آنتی اکسیدانی آن نیز قادر هستند شانس ابتلا به مشکلات خطرناکی مانند سرطان روده بزرگ، سرطان معده و سرطان مری را کاهش بدهند. بر اساس تحقیقاتی که توسط موسسه بهداشتی Health For Everybody انجام شده، قرار دادن هویج و سایر محصولات آن در رژیم غذایی می‌تواند یک روش عالی برای افزایش سلامت دستگاه گوارشی باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو