با اصول صحیح‌ تغذیه در تابستان‌ آشنا شوید

108

1400/4/6

15:47


با اصول صحیح مصرف تغذیه در فصل تابستان آشنا شوید‌.

با اصول صحیح‌ تغذیه در تابستان‌ آشنا شوید

به گزارش بهداشت نیوز، عنایت الله کلیج‌ مدیر گروه تغذیه و بهبود جامعه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در فصل تابستان باید از مصرف غذاهای سنگین مثل آبگوشت، کله‌پاچه‌، حلیم، فسنجان‌ و کباب ها پرهیز کرد‌.

وی افزود: مصرف کاهو کاهنده حرارت و تعدیل کننده خشکی بدن است و موجب کاهش تشنگی و التهاب ناشی از گرمای‌ هوا می‌شود‌؛ مصرف آن به همراه سکنجبین‌ نعنا یکی از بهترین راه‌های‌ غلبه بر تشنگی در روزهای‌ گرم‌ است‌.

کلیج‌ اضافه کرد: در مصرف ادویه‌‌های تند مثل فلفل، زنجبیل‌، دارچین، زعفران و یا سس های تند، سبزیجات تند مثل سیر و پیاز در فصل تابستان باید جوانب و احتیاط را رعایت کرد‌.

وی اظهار داشت: مصرف گوشت قرمز در فصل تابستان در سبد غذایی خانوارها باید کمتر شود و به جای آن ماهی و مرغ با داشتن مزاج سرد و به شرط آنکه با ادویه های شور و تند ترکیب نشده باشد‌ توصیه می‌شود.

کلیج تصریح کرد: مغزهای آجیلی شور، به علت گرم‌ بودن توصیه نمی‌شود‌ و در این گروه مصرف بادام و فندوق در حد مایین‌ توصیه می شود‌.

وی گفت: در این فصل، از مصرف فسنجان به علت دارا بودن گردو و همچنین حلوا ارده‌ به علت دارا بودن کنجد‌ که طبع بسیار گرمی‌ دارد باید اجتناب شود‌.

کلیج‌ بیان‌ کرد: آبدوغ‌ خیار‌، ماست‌ و خیار، نان‌ و پنیر و خیار و ماست و اسفناج‌ از جمله بهترین‌ غذاهای حاضری مورد استفاده در فصل تابستان است‌.

وی افزود: اگرچه مصرف نوشیدنی های سرد بسیار لذت بخش است‌ اما این عمل باعث توقف هضم و کند کردن سوخت و ساز بدن و تشکیل سموم‌ داخلی در بدن‌ می‌ شود‌.

کلیج‌ اضافه کرد: میوه های تابستانی مثل هندوانه، طالبی، گرمک، هلو، آلبالو، گوجه، خیار و انبه موجب کاهش حرارت بدن در فصل تابستان می شود‌ و مصرف آن توصیه می‌شود‌.

وی اظهار داشت: همچنین عرق بیدمشک‌ و کاسنی به علت دارا بودن طبع سرد موجب خنک‌ شدن بدن می‌شود‌.

کلیج‌ ادامه داد: در فصل تابستان مصرف میوه و سبزیجات توصیه و کشمش، انواع شکلات و خشکبار و شیرینی موجب افزایش حرارت بدن و تشنگی می‌شود‌.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو