آناتومی حنجره و عملکرد تارهای صوتی

آناتومی حنجره و عملکرد تارهای صوتی


منبع: آرگا

161

1400/4/9

00:11


حنجره نیز مانند سایر اعضای بدن وظایفی را بر عهده دارد که در این مقاله سعی داریم تا شما را با برخی از وظایف رایج و همچنین آناتومی حنجره آشنا نماییم.

همانطور که می دانید حنجره اندام تولید کننده صوت در بدن محسوب می شود و گذرگاهی هوایی بوده که مابین بخش تحتانی حلق و تراشه واقع شده است و همچنین آناتومی حنجره به عنوان بخشی از بدن دارای ساختمان بسیار پیچیده ای است که هر کدام عملکرد های خاص را دارند.

آشنایی با آناتومی حنجره

به طور کلی در آناتومی حنجره همه افراد برای پیشبرد اهداف و بالا بردن آگاهی و سرعت بخشیدن به فرآیند آموزش ها بدان نیاز دارند. به صورت خلاصه حنجره شامل ساختاری است که در بالای نای قرار گرفته و حاوی تارهای صوتی الاستیک می باشد که منبع تولید صدا هستند و به همین خاطر بدان جعبه صدا نیز گفته می شود. به صورت دقیق و کامل تر عضوی لوله ای شکل است که در قسمت جلوی گردن و در مقابل مهره های سوم، چهارم، پنجم و ششم گردنی قرار دارد.

همچنین در آناتومی حنجره یکی از قسمت های مهم لوله تنفسی است که از سمت بالا با خلق و از سمت پایین با نای مرتبط خواهد بود. توجه داشته باشید برای تشخیص جایگاه حنجره می توان خط وسط جلوی گردن را از بالا به پایین لمس کرد تا به یک برجستگی نسبتا مشخصی رسید. این برجستگی ها که سیب آدم نام دارند جزء ساختار یکی از غضروف های حنجره بوده و معمولا در مردان مشخص تر و کمی پایین تر از زنان و کودکان می باشد.

عمدتا ابعاد حنجره بر اساس سن و جنس در افراد متغیر است و اسلکت آن از چندین غضروف تشکیل شده که این غضروف ها توسط رشته های عضلانی به یکدیگر متصل هستند و با حرکت خود اعمال حنجره را به درستی انجام می دهند. البته که به جزء غضروف ها و عضلات این عضو بدن از قسمت های دیگری مانند اعصاب مغزی و رگ های خونی نیز تشکیل شده که این قسمت ها به همراه عضلات و غضروف ها در نهایت ساختار اصلی حنجره را که لوله ای شکل است تشکیل می دهد. به صراحت می توان گفت که تار های صوتی مهم ترین ساختار حنجره هستند زیرا نقطه شروع تولید صدا خواهد بود.

خصوصیات آناتومی حنجره

غضروف های حنجره:

در واقع حنجره شامل سه غضروف منفرد و سه غضروف زوج است که یکی از این غضروف های منفرد حنجره تیروئید نام دارد و بزرگ ترین غضروف حنجره به شمار می آید. همچنین غضروفی به شکل یک کتاب نیمه باز است که در قسمت جلو در مردان در حالت عادی یک زاویه ۹۰ درجه و در زمان بلوغ یک زاویه ۱۲۰ درجه را تشکیل می دهد و برجستگی ناشی از این زاویه ها با عنوان سیب آدم شناخته می شود.

غضروف انگشتری نیز یکی دیگر از غضروف های منفرد است که در قسمت عقب وسیع تر از قسمت جلو است و به همین خاطر مشابه یک حلق انگشتر می ماند. طول و عرض این غضروف ۲ سانتی متر و ضخامت آن تقریبا ۳ میلی متر است و در قسمت پایینی غضروف تیروئید قرار دارد.

به طور کلی از دسته غضروف های زوج حنجره نیز می توان به غضروف هرمی اشاره کرد که شکلی مشابه هرم داشته و روی غضروف انگشتری متصل می شود. سایر غضروف های حنجره به نام های اپی گلوت، میخی و قرنی هستند.

آشنایی با غضروف های حنجره

عضلات حنجره:

بهتر است بدانید که عضلات حنجره را می توان به دو دسته کاملا مجزا یعنی عضلات درونی و عضلات بیرونی تقسیم کرد که در ادامه سعی داریم به بیان هر کدام به صورت کامل بپردازیم:

  • عضلات درونی:

عمدتا عضلات درونی به عضلاتی گفته می شود که غضروف های حنجره را به هم وصل می کند و مسئول حرکت غضروف ها در ارتباط با یکدیگر هستند. حرکات این عضلات باعث ایجاد صوت شده و در موقع بلع غذا نیز مانع ورود غذا به داخل ریه ها می شوند و در نتیجه از ایجاد مشکلات تنفسی جلوگیری می کند.

  • عضلات بیرونی:

عضلات بیرونی به عضلاتی نازک و روبانی گفته می شود که بخش های مختلفی حنجره را به استخوان های مجاور مانند جناغ سینه می چسبانند. همچنین این نوع عضلات مسئول حرکت حنجره به عنوان یک واحد کلی هستند و بنابراین موقعیت کل حنجره را در گردن تغییر داده و باعث بالا و پایین رفتن حنجره می شود.

عضله های درون حنجره

تار های صوتی در حنجره:

در آناتومی حنجره می توانید تار های صوتی را مشاهده نمایید که شامل دو بخش حقیقی و کاذب می باشد و در ادامه سعی داریم تا به بیان خصوصیات این تارها بپردازیم:

  • تارهای صوتی حقیقی:

که بدان تار های صوتی مولد صدا هم گفته می شود شامل دو نوار باریک عضلانی مخاطی است که از یک سر به هم می چسبند و در نهایت شکلی مشابه ۷ انگلیسی را در داخل حنجره درست می کنند.

  • تارهای صوتی کاذب:

علاوه بر تارهای صوتی حقیقی نوع دیگری با نام تارهای صوتی کاذب هم وجود دارد که برعکس تارهای صوتی حقیقی در هنگام تولید صدا در آرامش کامل به سر می برند و هیچ نقشی در تولید یا کلفت شدن صدا ندارند. همچنین در اعمالی مانند بستن راه هوا و جلوگیری از ورود مواد خارجی به حنجره کمک می کنند.

آشنایی با انواع تارهای صوتی

وظایف مهم حنجره:

حنجره دارای وظایف متعددی است که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • کمک به بلع غذا
  • تنظیم جریان هوا
  • تولید صدا
  • کمک به انجام فعالیت های سنگین

وظایف مهم حنجره

کمک به بلع غذا:

یکی از وظایف حنجره جلوگیری از ورود غذا به داخل نای و ریه ها است. وقتی که غذا میل می کنید مواد خوراکی از راه دهان به حلق می رسد که در اینجا دو راه وجود دارد یکی مسیر لوله ای حنجره که به ریه ها منتهی می شود و یکی مسیر لوله ای مری که در نهایت به معده منتهی می گردد. با ورود غذا به درون حلق حنجره با بستن دهانه خود عمل هدایت غذا به داخل مری را انجام می دهد و مانع خفگی انسان می شود. این عمل را می توان مهم ترین عمل حنجره دانست چون نقش حیاتی در انسان دارد.

تولید صدا:

بهتر است بدانید که تولید صدا در حنجره معمولا با کمک تار های صوتی انجام می شود و روندی بسیار دشوار را طی خواهد کرد.

تنظیم جریان هوا:

این وظیفه حنجره معمولا به وسیله دور و نزدیک شدن تار های صوتی به یک انجام می شود به این صورت که هنگام نفس کشیدن عمیق تارهای صوتی کمی از هم دور شده و اجازه ورود هوای بیشتری را به ریه ها می دهند. همچنین به هنگام بیرون دادن هوا از ریه ها تارهای صوتی کمی به نزدیک شده و در خروج هوا موثر خواهند بود.

چگونگی عملکرد حنجره

کمک به انجام فعالیت های سنگین:

توجه داشته باشید که یکی دیگر از وظایف رایج در آناتومی حنجره ایجاد توانایی لازم برای بالا رفتن و پایین آمدن از ارتفاعات و وارد کردن نیرو در هنگام انجام کارهای سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین می باشد. در چنین مواقعی پس از یک نفس عمیق تارهای صوتی حنجره بسته شده که در نتیجه راه عبور هوا به صورت کلی مسدود می شود و این عمل فشار داخل قفسه سینه را افزایش خواهد داد. این فشار به همراه فشار عضلات شکم و دیافراگم فرد را قادر به انجام فعالیت های سنگین می کند.

در پایان این مطلب جهت آشنایی با ساختار دیگر بخش های بدن نظیر آناتومی ستون فقرات و آناتومی چشم می توانید از این مطالب دیدن فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو