با والدین بد اخلاق چگونه رفتار کنیم که از دستمان ناراحت نشوند ؟

منبع: دلگرم

105

1400/4/9

14:08


با والدین بد اخلاق چگونه رفتار کنیم که از دستمان ناراحت نشوند ؟

با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم؟

به گزارش دلگرم : بسیاری از افراد هنگام مراجعه به روانشناس از مشکلات ارتباطی خود با والدینشان شکایت دارند و به دلایل گوناگون اظهار می‌کنند که روابط مناسبی با پدر و مادر خود ندارند.

رایج بودن سبک‌های فرزند پروری غلط در میان والدین، دچار بودن آن‌ها به مشکلات رفتاری نظیر پرخاشگری و نداشتن مهارت‌های ارتباطی کافی از جمله عللی هستند که باعث می‌شود افراد، والدین خود را بد رفتار ببینند و نتوانند تعامل مثبتی با آن‌ها برقرار کنند. اگر شما هم با این مسئله درگیر هستید و نمی‌دانید برای رفع آن باید چه کاری انجام دهید، مطالعه این مقاله از دلگرم می‌تواند برای شما سودمند باشد پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

رفتار درست فرزندان با پدر و مادر بد اخلاق

دست از راضی کردن بردارید. طبیعی است که خواهان تایید والدین‌تان باشید، اما راضی کردن والدین بد اخلاق تقریباً غیر ممکن است. و مهم‌تر از آن، این زندگی شماست و شما سزاوار این هستید که تصمیمات خود را بگیرید و کارهایی که باعث رضایت‌تان می‌شوند، انجام دهید.

زندگی طبق ارزش‌ها و اهداف دیگران منجر به حس ناراحتی و نارضایتی مزمن می‌شود. و اگر به گونه‌ای زندگی کنید که والدین خود را راضی نگه دارید، زندانی و اسیر آنها خواهید شد. وقتی چنین قدرتی به آنها می‌دهید، به والدین‌تان اجازه می‌دهید تا ارزش درونی‌تان را مشخص کنند تا بگویند شما باهوش و موفق هستید یا نه.

حد و حدود را مشخص کنید. حد و مرز مشخص کردن کمک می‌کند تا انتظارات واقع ‌بینانه‌ای داشته باشیم و چگونگی رفتار دیگران با ما را محدود می‌کند. حد و مرز، نوعی فضای احساسی و جسمانی بین شما و والدین‌تان به وجود می‌آورد.این فضا احتمالاً چیزی است که در کودکی تجربه نکرده‌اید، بنابراین مشخص کردن حد و مرز در سنین بالاتر کمی سخت خواهد بود.

با والدین بد اخلاق چگونه رفتار کنیم

چگونگی رفتار با پدر و مادر بد اخلاق را بیاموزید

1. در رفتار با پدر و مادر بد اخلاق رو راست باشید.

2. آرامش خود را حفظ کنید.

3. مستقیماً سخنان خود را بر زبان بیاورید و انتظار شنیدن پاسخ های معقول و موجه را نیز نداشته باشید.

4. چرا که کنترل پاسخ هایی که می شنوید، از عهده شما خارج است.

5. شما تنها باید احساسات و افکار خود را مستقیماً و بدون هیچ گونه واهمه ای بر زبان بیاورید.

به عنوان مثال به راحتی بگیرید، “زمانی که بر سرم فریاد می کشید، ترس تمام وجودم را فرا می گیرد”اما به یاد داشته باشید که ویژگی بارز والدین بد اخلاق، همدردی و مهربانی آنها نیست، بلکه آنها در پاسخ به شما، از عبارات آزار دهنده استفاده می کنند. به همین دلیل باید آرامش خود را حفظ کنید و بدون آنکه به پاسخ های آنها واکنشی نشان دهید، سخنان خود را بر زبان بیاورید.

6. باید با خودتان روراست باشید و احساسات خود را پنهان نکنید.

7. به آینده امیدوار باشید

8. زمانی که والدین بداخلاق، شما را مورد انتقاد و توبیخ قرار می دهند، احساس ترس و وحشت را در شما بر می انگیزند. ایستادگی و مقاومت چندان سودی نخواهد داشت. بلکه باید آرامش خود را حفظ کنید و واکنشی از خود بروز ندهید.در چنین مواقعی به اتاق خود بروید و با مراقبه و مدیتیشن آرامش خود را به دست بیاورید.این اقدامات شما را از دام احساسات عذاب آور و ناراحت کننده رها می کند.

9. برخلاف هر آنچه می شنوید، شما می توانید انسان موفق و قدرتمندی باشید.

10. به تصاویر ذهنی خود قدرت بدهید.

11. از ارتباط با کسانی که روحیاتی مشابه والدین شما دارند، اجتناب کنید.

12. صرف نظر از اتفاقی که در محیط خانواده برای شما روی داده است و صرف نظر از تمام رفتار های تلخ و ناخوشایند که طی سال ها تجربه کرده اید، به یاد داشته باشید، شما انسان متفاوتی هستند.

13. زندگی خود را آنگونه که در سر می پرورانید، سپری کنید.

14. خودتان را باور کنید شما انسان بدی نیستید.

15. صرف نظر از هر آنچه که از زبان والدین خود می شنوید، به یاد داشته باشید که مشکل از شما نیست.

16. این شما نیستید که زندگی را به کام والدین خود تلخ کرده اید، بلکه ماجرا کاملاً به گونه دیگری است.

17. فهرستی از توانمندی ها و ناتوانی های خود تهیه کنید. به یاد داشته باشید که همه ما مرتکب اشتباه می شویم.

18. نباید رفتار والدین خود را با خودتان تکرار کنید.

19. خودتان را بابت اشتباهاتی که مرتکب می شوید، توبیخ نکنید با خودتان مهربان تر باشید.

20. به یاد بیاورید که شما هم یک انسان هستید و از اشتباهات، خود نکته ای ارزشمند خواهید آموخت.

 رفتار درست با پدر و مادر بد اخلاق

با فرد مورد اعتمادی درد و دل کنید

زندگی با یک والدین بداخلاق که مدام در حال آزار و اذیت فرزند خود هستند، بسیار عذاب آور است. ممکن است که تنها فرزند خانواده باشید و این شرایط را به مراقبت برای شما دشوار تر می کند. چرا که هیچ کس را برای همدردی و صحبت کردن در نزدیکی خود نمی یابید.در این حالت از کمک یک دوست واقعی استفاده کنید. ناراحتی های خود را با او در میان بگذارید.

در صورتی که در سنین نوجوانی قرار دارید، به یکی از معلمان و مربیان محل تحصیل خود مراجعه کنید و مسئله را با او در میان بگذارید.از این گذشته می توانید، مسئله را با یکی از بزرگان فامیل نیز در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که در بسیاری از موارد دیگران نیز متوجه رفتار های ناپسند والدین شما شده اند. آنها شما را مقصر نمی دانند و نحوه رفتار با پدر و مادر بداخلاق را به شما می آموزند.

مراقب خودتان باشید

زمانی که به اندازه کافی از خودتان مراقبت نمی کنید، زندگی از آنچه هست نیز به مراتب وحشتناک تر نیز جلوه می کند.به همین دلیل باید از خودتان مراقبت کنید.به اندازه کافی غذا بخورید.ورزش را بر برنامه روزانه خود بگنجانید.شب ها به خوبی استراحت کنید.

تمام این اقدامات شما را به انسان قوی تر و سالم تری تبدیل می کند که توانایی مقابله با مشکلات را خواهد داشت.زمانی که به شدت تحت فشار هستید، اقدامات بخش خصوصی برای آرامش خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال به دوش طولانی، تا حد زیادی بر میزان آرامش شما می افزاید.

شاید شما از جمله افرادی باشید که با مطالعه کتاب، به سفر های دور و دراز می روید.در این حالت بهتر است کتاب محبوب خود را در دست بگیرید و ساعتی را صرف مطالعه کنید. شاید کمی پیاده روی تمام آن چیزی باشد که برای سلامت روح و روان خود به آن نیاز دارید. برای رفتار با پدر و مادر بد اخلاق به سلامت جسم و روح و روان نیاز دارید.

مراقب خودتان باشید.رفتارهایی که از والدین خود انتظار دارید را در قبال خود داشته باشید.شما باید به اندازه کافی با خودتان مهربان باشید. هرگز خود را سرزنش نکنید و به اندازه کافی استراحت کنید.تصور کنید که از یک رابطه نامناسب خارج می شود .والدین، از آن دسته آدم هایی نیستند که به سادگی از زندگی شما حذف شوند.

اما در صورتی که هیچ راه دیگر در پیش رو نداشته باشید و والدین شما همچنان به آزار و اذیت شما ادامه دهند، باید رابطه با والدین خود را برای همیشه به دست فراموشی بسپارید.

در برخی از موارد که والدین ذاتاً و از پایه و اساس قادر به درک آسیبی که به شما وارد می کنند نیستند، این راه حل شاید بهترین راهکار موجود باشد. ارتباط عاطفی میان والدین و فرزندان بسیار عمیق و تنگاتنگ است.

اما در صورتی که والدین تنها موجب استرس وحشت، ناامیدی و نگرانی شما می شوند، گزینه دیگری جزء قطع امید از آنها در اختیار نخواهید داشت.شاید آنها روزی به اشتباهات خود پی ببرید، شاید هم هرگز متوجه اشتباهات خود نشوند، شما نباید در این مرداب به زیستن ادامه دهید.

شما با والدین خود تفاوت دارید

در صورتی که این ترس وجود شما را فرا گرفته است که روزگاری ممکن است شما هم به والدین بد اخلاقی مانند والدین خود تبدیل شوید؛ باید بدانید که این نیز ادامه ترس ها و ناامیدی های شما از رابطه ای است که با والدین خود داشته اید.

شما انسان متفاوتی هستید با انتخاب ها و باورهای متفاوت که دنیایی متفاوت را به وجود می آورد.شما بر خلاف پدر و مادر خود از همان ابتدای تولد، نوزاد خود را از عشق و محبتی سرشار بهره مند می کنید. فراموش نکنید که فرزندان انسان های متفاوتی هستند و جهت زیستن در دنیایی مخصوص به خود پا به عرصه حضور گذاشته اند.

شما به دنیا نیامده اید که یک اشتباه را ادامه دهید و تجلی رفتار های پسندیده یا ناپسند والدین خود باشید. شما یک انسان متفاوت و منحصر به فرد هستید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو