خواص ماهی کپور و ارزش غذای این ماهی برای بدن

خواص ماهی کپور و ارزش غذای این ماهی برای بدن


منبع: آرگا

122

1400/4/22

09:10


ماهی کپور یکی از ماهی های پرطرفدار در ایران است که در ۴ نوع مختلف وجود دارد. این ماهی دار خواص مختلفی برای سلامت بدن می باشد. برخی از خواص ماهی کپور شامل کاهش دهنده کلسترول، افزایش قد، افزایش سیستم ایمنی بدن، کمک به سلامت قلب و مغز، تقویت عملکرد دستگاه گوارش، بهبود خواب و … می شود.

ماهی کپور یکی از ماهی های کاملا شناخته شده می باشد که در کشور ما صید خوب و طرفداران زیادی دارد. ماهی کپور دارای خواص بسیاری است، شکل زیبایی داشته و از قیمت مناسبی برخوردار است. ماهی کپور به آسانی پرورش داده می شود و طعم و مزه ای محبوب دارد.

ماهی کپور و خواص آن

خواص ماهی کپور و فواید مصرف آن

ماهی کپور گونه ای از تیره کپور ماهیان می باشد. نوع معمولی این ماهی دارای فلس هایی درشت و باله پشتی ممتد می باشد. با توجه به قرار گیری فلس های روی بدن ماهی های کپور به ۴ دسته تقسیم می شوند. کپور فلس دار که بدنش کاملا از فلس پوشیده شده است و کپور آینه ای که فلس های آینه ای بسیار نامرتب دارد.

کپور فلس یک ردیفی دارای یک ردیف فلس در امتداد خط جانبی می باشد که همه آن ها به یک اندازه هستند و بالاخره کپور چرمی یا برهنه که فاقد فلس بوده و یا تعداد خیلی کمی فلس دارد. ماهی کپور از جمله آبزیان پرطرفدار در ایران می باشد که دارای خواص و فوائد بسیار زیادی برای سلامت بدن است.

خاصیت هایی برای ماهی کپور

این ماهی دارای یک ماده مفید و پرخاصیت به نام امگا ۳ می باشد. امگا ۳ بسیار مفید برای قلب و عروق قلبی می باشد. امگا ۳ سبب می شود تا ضربان قلب به شکل طبیعی باشد و عروق بسته شده توسط چربی ها باز شوند. با مصرف دو بار در هفته از این ماهی می توانید میزان مرگ و میر ناشی از بیماری ها و نارسایی های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهید.

کاهش دهنده فشار خون بالا

یکی از مهمترین دلایل به وجود آورنده فشار خون بالا مصرف انواع چربی های بد مثل چربی اشباع و ترانس می باشد که باعث به وجود آمدن کلسترول خواهد شد. این ماهی دارای مقدار کمی چربی یعنی حدود ۲ گرم می باشد، از این رو با مصرف این ماهی در این مورد هیج نگرانی نداشته باشید. همچنین روغن ماهی یا همان امگا ۳ بسیار مهم در کنترل کلسترول می باشد. امگا ۳ ماده اصلی در ماهی می باشد که باعث پیشگیری از ورود چربی های بد به بدن می شود.

ماهی کپور و معرفی خاصیت های آن

کمک به سلامت چشم ها

داشتن چشمانی سالم موضوعی مهم و قابل توجه برای همه می باشد. غشاء چشمی برای رشد سالم به چربی های غیر اشباع نیاز خواهد داشت. یکی از انواع چربی های غیر اشباع DHA می باشد که در ماهی کپور وجود دارد. از دیگر خاصیت های این ماهی و روغن موجود در آن توانایی مبارزه با تباهی لکه زرد، سندروم خشکی چشم و آب سیاه می باشد.

کنترل کننده وزن

یکی دیگر از انواع خواص ماهی کپور مفید بودن آن در کنترل وزن می باشد. روغنی که در این ماهی وجود دارد در کاهش تجمع چربی های مضر کمک خواهد نمود. همچنین این ماهی به خاطر اینکه کالری پایینی دارد می توانید بدون نگرانی در رژیم های غذایی خود از آن مصرف کنید.

خاصیت های ماهی کپور برای بدن

کمک به رشد مغز

دیگر خواص ماهی کپور مفید برای رشد مغز است. در حال حاضر مکمل های ماهی بسیاری وجود دارند که ادعای باهوش نمودن کودکان را نسبت به قبل دارند. مهمترین ماده موجود در این مکمل ها و روغن ماهی می باشد. ماده مغذی DHA یا دوکوزاهگزانوئیک اسید که زنجیره بلندی از امگا ۳ در روغن ماهی می باشد، برای رشد مغز مغز کودکان بسیار مفید می باشد و سبب افزایش هوش در کودکان خواهد شد.

DHA باعث افزایش حافظه می شود و تمایل کودکان به یادگیری را افزایش خواهد داد. در اغلب کشورهای پیشرفته مانند آمریکا استفاده از این ماده مغذی را به تمام افراد به خصوص کودکان توصیه می نمایند.

خواص بسیار ماهی کپور

افزایش دهنده قد

همانطور که می دانیم امگا ۳ یکی از مهمترین مواد مغذی در ماهی می باشد. امگا ۳ باعث کمک به رشد بدن خواهد شد. این ماده می تواند رشد سلول ها را سریعتر کند و در افزایش قد به ویژه قد کودکان مفید است.

پیشگیری کننده از سرطان

یکی از مهمترین بیماری های کشنده در خانم ها بیماری سرطان سینه می باشد. با توجه به مطالعات انجام شده در این مورد، مصرف ماهی باعث می شود تا از رشد سلول های سرطانی به خصوص سرطان سینه پیشگیری شود. همچنین برخی دیگر از بیماری ها و سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و پروستات با مصرف ماهی کاهش خواهند یافت.

بعضی از خواص ماهی کپور

 

کاهش دهنده خطر ابتلا به آرتریت

همانطور که گفته شد ماهی کپور دارای خواص بسیاری برای بدن می باشد، این ماهی علاوه بر پیشگیری از سرطان باعث کاهش خطر ابتلا به آرتریت می شود. این موضوع به این خاطر است که روغن موجود در ماهی باعث کاهش التهاب و تورم خواهد شد. از این رو آرتریت با مصرف ماهی و روغن ماهی مهار خواهد شد.

مفید بودن برای سلامت ذهن

با مصرف متعادل ماهی استرس و افسردگی را کاهش داده و از خود دور کنید. موادی که در ماهی و روغن آن وجود دارند باعث کنترل فشار خون بالا شده و احساسات بد را سرکوب می نماید و باعث می شود تا احساس مثبت در فرد ایجاد شود. از این رو می توان فهمید که مصرف ماهی نقش زیادی در سلامت ذهن افراد ایفا خواهد کرد.

 

ماهی کپور و برخی خاصیت های آن

حفظ جوانی و کمک به آن

یکی دیگر از خواص ماهی کپور کمک به حفظ جوانی می باشد. جوانی و جوان ماندم چیزی است که همه به دنبالش هستند و خواهان آن می باشند. با مصرف ماهی کپور می توانید تا حدی پیر شدن را به تاخیر بیندازید. روغن ماهی باعث می شود تا فرآیند پیری به تعویق افتاده و چین و چروک ها محدود شوند.

امروزه در برخی از کرم ها و ماسک های پوستی که برای سنین بالای ۳۵ تا ۴۰ سال تولید می شوند، از روغن ماهی استفاده می گردد. همچنین به منظور سلامتی و پیشگیری از پیری زودرس در کنار ماهی می توانید هر روز صبح ۴ لیوان آب بنوشید.

معرفی خاصیت های ماهی کپور

کنترل کننده کلسترول

کنترل کلسترول از دیگر خواص ماهی کپور می باشد. چربی ای که در ماهی کپور وجود دارد با عنوان کنترل کننده کلسترول محسوب می شود. این چربی می تواند کلسترول خوب یا همان HDL را تولید نماید. مصرف ماهی به ویژ در دنیای امروز که مصرف فست فودها رو به افزایش است، باعث می شود تا خطرات چربی بالا و کلسترول بد کاهش یابد.

 

کاهش دهنده خطر مسدود شدن عروق مغزی

ماده مغذی DHA در ماهی کپور علاوه بر بهبود عملکرد مغز و بیشتر شدن هوش، باعث کمک به کاهش خطر مسدود شدن عروق مغزی نیز خواهد شد. این ماده همانطور که گفته شد یک اسید چرب غیر اشباع می باشد که نقش بالایی در فعالیت های مغزی ایفا می نماید. زیرا حدود ۶۰ درصد از اسیدهای چرب موجود در مغز DHA می باشند.

بررسی خواص ماهی کپور

کاهش دهنده خطر تصلب شرایین

در تحقیقات انجام شده بر روی ماهی کپور مشخص شد که این ماهی دارای ایکوزاپنتانوییک اسید می باشد. اگر این ماده مهم و مغذی با DHA ترکیب گردد به امگا کمپلکس تبدیل خواهد شد که باعث کاهش ترکیباتی مانند کلسترول، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین خواهد شد. بودن این اسید چرب غیر اشباع در بدن باعث کاهش خطر بروز تصلب شرایین خواهد شد.

 

خاصیت های ضد التهابی

همواره پزشکان برای کسانی که دچار درد مفاصل هستند مصرف ماهی را پیشنهاد می دهند. با افزایش مصرف ماهی می توان تا حدی از درد مفاصل کم نمود. اسیدهای چرب امگا ۳ نه تنها برای قلب مفید می باشند، بلکه برای التهاب های مختلف در بدن مفید می باشند. بین مصرف امگا ۳ و پیشگیری از پوکی استخوان ارتباطات زیادی وجود دارد و در این مورد نیز مفید می باشند. در کل ماهی کپور دارای خواص ضد التهابی می باشد که برای درد مفاصل مفید هستند.

از خواص ماهی کپور

تقویت سیستم ایمنی بدن

روی یکی از مواد معدنی مهم و حیاتی در بدن است که باید در رژیم های غذایی گنجانده شود. ای موضوع تا حدی مورد غفلت قرار گرفته است و افراد زیادی از کمبود روی رنج می برند. کمبود روی و علائم آن به وضوح کمبود آهن و کلسیم در بدن نمی باشد ولی می تواند شدیدا به سیستم ایمنی بدن لطمه وارد کند. روی نقش بالایی در سیستم ایمنی بدن دارد و باعث تقویت آن می شود. ماهی کپور سرشار از روی می باشد و مصرف یک وعده ماهی حدود ۱۰ درصد از مصرف روزانه بدن را تامین می کند.

تقویت عملکرد دستگاه گوارش

مشکلاتی مانند التهاب و دستگاه گوارشی بسیار شایع هستند که می توانند باعث بروز ناراحتی ها و مشکلاتی بیشتر مانند کولیت زخمی و بیماری کرون شوند. در صورتی که به دنبال تقویت دستگاه گوارش خود هستید و می خواهید کارایی آن را تقویت نمایید ماهی کپور را رژیم غذایی خود قرار دهید. با مصرف این ماهی علائم مانند نفخ، یبوست، هموروئید و در حالت کلی ناراحتی های معده کاهش خواهند یافت. وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به سندروم التهاب روده مرتبط می باشد.

انواع خاصیت های ماهی کپور

کمک به کنترل بیماری های مزمن

اغلب ویتامین ها و مواد معدنی اصلی که در ماهی کپور وجود دارند بیشتر از یک عملکرد و کاربرد دارند. این مواد مغذی در برخی موارد مثل یک آنتی اکسیدان عمل می نمایند. ویتامین A که در این ماهی وجود دارد با عنوان یک آنتی اکسیدان پرقدرت عمل می کند که در اشکال مختلفی از بتا کاروتن وجود دارد، این ماده باعث می شود تا از اثرات منفی رادیکال های آزاد بر بدن ممانعت شود.

رادیکال های آزاد باعث می شوند تا سلول های سالم جهش یافته و سبب بروز بیماری های مزمن و سرطان ها در بدن شوند. مصرف ماهی کپور به خاطر داشتن مواد آنتی اکسیدانی خطر بروز بیماری های مزمن را کاهش خواهد داد.

خاصیت های مختلف ماهی کپور

کمک به خوابی بهتر

وجود سطح منیزیم متوسط در ماهی کپور سبب می شود تا این ماهی، به غذایی مهم برای افرادی تبدیل شود که با خوابیدن مشکل داشته و مشکل خواب دارند. منیزیم ماده ای است که سبب ترشح انتقال دهنده های عصبی خاصی می گردد که سیستم عصبی فرد را آرام می کنند و باعث می شوند تا فرد خوابی راحت و آرام داشته باشد. از این رو توصیه می شود تا کسانی که مشکل بی خوابی دارند و شب بیداری های مداوم را تجربه می کنند، ماهی کپور را به وعده های غذایی خود اضافه کرده و در طول هفته دو مرتبه این ماهی را مصرف کنند.

بهینه سازی سطح هورمون ها

بالا بودن سطح ویتامین B در ماهی کپور به این معنی می باشد که این ماهی برای بهینه کردن متابولیسم و تعادل سطوح هورمونی مفید می باشد. محتوای ید موجود در ماهی کپور به منظور حفظ تعادل عملکرد غده ی تیروئید و دیگر هورمون های بدن بسیار مفید می باشد. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ماهی کپور باعث می شود تا فرآیندهای شیمیایی بدن عملکردی عادی و نرمال داشته باشند.

خاصیت هایی برای ماهی کپور

تحریک عملکرد شناختی

مواد مغذی موجود در ماهی کپور یعنی امگا ۳، آنتی اکسیدان ها، روی و سلنیوم با اثرات شناختی در انسان ها مرتبط هستند. این مواد در واقع می توانند باعث تحریک مسیرهای عصبی جدید شوند و به پیشگیری از استرس اکسیداتیو در مویرگ ها و رگ های خونی مغز کمک می کنند. این موضوع باعث بهبود سطح تمرکز در افراد خواهد شد و عملکرد شناختی را تحریک می کند.

ارزش غذایی کپور

مواد مغذی و مهم موجود در این ماهی شامل پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین ها می شوند که در ادامه آورده شده است.

  • ۱۶ گرم پروتئین
  • ۸۶ گرم کالری
  • ۲ گرم چربی
  • ۲۰ میلی گرم کلسیم
  • ۱۲۰ میلی گرم فسفر
  • ۲ میلی گرم آهن
  • ۰/۰۵ میلی گرم ویتامین B1

ماهی کپور و خاصیت های این ماهی

پس از شناخت فواید بی نظیر کپور و ارزش غذایی آن می توانید آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید و به شیوه های مختلف طبخ و میل نمایید. به منظور آگاهی از خواص روغن ماهی و ماهی سفید می توانید بر روی لینک هر یک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو