خواص مامیران کبیر در درمان میخچه، یرقان و دیگر بیماری ها

خواص مامیران کبیر در درمان میخچه، یرقان و دیگر بیماری ها


منبع: آرگا

110

1400/5/5

09:09


خواص مامیران به عنوان درمان بسیاری از بیماری ها از گذشته تا اکنون مورد استفاده قرار گرفته است. در طب سنتی از گیاه به عنوان صفرا بر، قاعده آور و خواب آور استفاده می شود.

بخش دارویی مامیران قسمت هوایی آن است که به هنگام گل  دادن آن را جمع آوری می کنند. از این گیاه هم به صورت موضعی  و هم به صورت خوراکی استفاده می شود. آلکالوئیدهای مختلفی در مامیران وجود دارد که در صنعت دارو سازی از آن ها استفاده می کنند.  علاو بر آلوکالوئید ها این گیاه دارای نمک های منیزیوم، کلسیم و آلومینیوم، موسیلاژ و مواد رزینی نیز می باشد. در ادامه این بخش با خواص مامیران کبیر آشنا خواهید شد.

مامیران گیاهی پپر از خواص درمانی

خواص مامیران کبیر در درمان بیماری ها

گیاه مامیران کبیر در نواحی آسیا و اروپا رشد می کند. این گیاه چند ساله علفی از دسته گیاهان خشخاش می باشد. مامیران ها حدود ۴۰ تا ۸۰ سانتی متر ارتفاع دارند. شکل برگ های این گیاه دندانه ای است و چند قسمتی می باشد. رنگ گل های مامیران کبیر زرد رنگ و شکل آن ها به صورت یک چتر جمع شده است. این گیاه در فصل تابستان گل می دهد. میوه های باریک و دراز مامیران هنگامی که می رسند، ترک برداشته و دانه های آن دیده می شود. شکل دانه های سیاه رنگ این گیاه مثل دانه کنجد می باشد. داخل دانه مامیران شیره ای به رنگ زرد وجود دارد که در از بین بردن میخچه تاثیر گذار است. اگر این شیره به پوست برخورد کند، پوست را می سوزاند. خواص مامیران در درمان بسیاری از بیماری ها نقش  مهمی دارد.

به طور کلی تمام قسمت گیاه مامیران از شیره تا ریشه خواص درمانی و مصرف دارویی دارد ولی ریشه های آن در امر درمان قوی تر واقع می شوند.

سلامت قلب

اگر ریشه آن را  به صورت جوشانده مصرف کنید، باعث درمان و کنترل فشار خون می شود و از سکته مغزی جلو گیری خواهد کرد.

بیماری های کلیوی

برای از بین بردن عفونت های کلیه، مثانه و مجاری ادرار جوشانده مامیران کبیر معجزه می کند. هم چنین این گیاه در دفع سموم بدن و افزایش حجم ادرار نقش بسزایی داشته و به صورت یک محرک کلیه عمل می کند.

مشکلات پوستی

برای رفع زخم ها، زوائد گوشتی و و زگیل از عصاره ی مامیران استفاده می کنند.

خواص مامیران در زخم های پوستی

اختلالات عصبی

این دارو نقش چشم گیری در درمان بیماری های عصبی دارد.  ریشه مامیران کبیر یک مسکن برای درد های عصبی است. این گیاه به صورت یک داروی آرام بخش عمل کرده و یک خواب آور طبیعی می باشد.

مشکلات چشمی

مامیران در درمان عفونت های چشم بسیار موثر است. هم چنین برای درمان ورم و درد چشم از عرق این گیاه استفاده می کنند. این گیاه با تحریک کردن غدد اشکی و چربی چشم باعث تقویت بینایی می شود.

دیگر فواید مامیران

  • یک داروی طبیعی برای پایین آمدن فشار خون است.
  • برای افرادی که آسم دارند استفاده از گیاه توصیه می شود.
  • گیاه مامیران برطرف کننده تشنج ها می باشد.
  • این گیاه تصلب شرائین را برطرف می کند.
  • در درمان سرطان معده جوشانده و یا دم کرده مامیران تاثیر گذار است.
  • درد های ناشی از سرطان را تسکین می دهد.
  • مامیران کبیر دارویی بسیار مفیدی برای رفع بیمار های کبدی می باشد.
  • در زخم هایی که چرکی شده است از ریشه ی له شده این گیاه استفاده می کنند و آن را به صورت پماد در محل آسیب دیده  قرار می دهند.
  • مامیران یک ماده موثر در خرد کردن و از بین بردن سنگ های کلیه می باشد.
  • در درمان نقرس از ابن گیاه استفاده می شود.
  • در درمان آب آوردن بدن مامیران نقش بسزایی دارد.
  • در درمان بواسیر از عصاره این گیاه استفاده می کنند.
  • مامیران در درمان و معالجه یرقان کمک کننده است.

خواص مامیران در درمان قلب و عروق

مامیران یک مسکن طبیعی برای درد دندان است. عصاره ی آن را با آب بجوشانید و از آن در تسکین درد استفاده کنید.

در درمان سینوزیت از مامیران کبیر استفاده می کنند. برای رفع سینوزیت کافی است از بخور آن استفاده کنید.  هم چنین می توانید، مقداری عسل را داخل جوشانده ی این گیاه بریزید و با آن بینی را شست و شو دهید.

طریقه مصرف مامیران

این گیاه را می توانید به صورت دم کرده، شیره، تنتور و جوشانده استفاده کنید. طریقه ی استفاده هر کدام را به صورت مجزا برای شما بیان می کنیم.

دم کرده مامیران کبیر:

برای استفاده این گیاه به این روش ابتدا باید ۳۰ گرم  برگ خشک مامیران را تهیه کنید. سپس آن را در ظرفی بریزد و ا لیتر آب جوش به آن اضافه کنید. منتظر بمانید تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و از دم نوش این گیاه استفاده کنید.

جوشانده گیاه مامیران:

برای تهیه ی جوشانده کافی است ۲۰ گرم برگ خشک را در ا لیتر آب حل کرده و از آن روزانه سه بار به اندازه یک فنجان استفاده کنید. هم چنین می توانید به جای برگ خشک از ریشه این گیاه برای جوشانده استفاده کنید.

خاصیت درمانی مامیران

شیره مامیران کبیر:

برای بهره مندی از خواص شیره مامیران می توانید شیره این گیاه را با مقداری عسل ترکیب کنید و در درمان بیماری خود از آن استفاده کنید.

تنتور  گیاه مامیران:

برای تهیه تنتور این گیاه باید ۱۰۰ گرم برگ خشک را در ۵۰۰ گرم الکل سفید بریزید و بگذارید به مدت ۱۴ روز در الکل خیسانده شود. ظرف تنتور را هر روز تکان بدهید. دو هفته که گذشت آن را صاف کنید و داخل ظرف شیشه ای مناسب قرار دهید و درب آن را محکم ببندید. می توانید آن را سه بار در روز به مدت  ۱۰ تا ۱۵ قطره استفاده کنید.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه مامیران، مسمویت را به دنبال دارد. هم چنین استفاده زیاد آن در درمان بیماری های پوستی خطر ساز خواهد بود، زیرا از طریق پوست در بدن نفوذ کرده و جذب آن می شود. این گیاه سمی را اگر زیاد استفاده کنید باعث تشنج و حتی مرگ خواهد شد. زنان باردار به هیچ وجه نباید از این گیاه استفاده کنند.

خاصیت مامیران در درمان بیماری ها

پس از شناخت تمامی فواید مصرف گیاه مامیران کبیر در صورت تمایل می توانید اطلاعات لازم در زمینه خاصیت دیگر گیاهان دارویی همچون گیاه ماریانا و تاجریزی می توانید با کلیک بر روی لینک آن ها بدست آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو