دیدنی های سوباتان از مناطق ییلاقی زیبای استان گیلان

دیدنی های سوباتان از مناطق ییلاقی زیبای استان گیلان


منبع: آرگا

102

1400/5/5

10:12


سوباتان یک منطقه ییلاقی واقع در استان گیلان است. دیدنی های سوباتان یکی از مهمترین دلایل سفر هرساله تعداد زیادی گردشگر به این منطقه بکر و خوش آب و هوا می باشد. سوباتان در نزدیکی شهرستان تالش واقع شده است.

سوباتان نام یکی از ییلاق های ایران و استان گیلان می باشد که تمامی تن آن را گل ها و چمن زارها پوشانده است، اگر به این مکان تفریحی ییلاقی بروید شاهد چشمه هایی خوشگوار و همچنین حضور و حرکت اسب ها و چهارپایان مختلف با آلونک هایی دارای پنجره چوبی خواهید بود. دیدن این تصاویر قطعا شما را در لحظه ی نخست بر جای میخکوب می کند. برای آشنایی بیشتر با سوباتان و دیدنی های سوباتان همراه آرگا باشید.

یکی از جاذبه های دیدنی و زیبای استان گیلان و کشورمان ایران را می توان منطقه ییلاقی سوباتان دانست که در قسمت شمال غربی شهرستان تالش واقع شده است. جالب است بدانید در این ناحیه طبیعت به معنای واقعی بکر و دست نخورده است زیرا که در آن هیچ دکل برق، آنتن های تلفن و یا آلودگی صدایی وجود ندارد. تمام سرسبزی و زیبایی و تاریخچه ای ارزشمند که می توانید بازدید و مرور کنید. در رابطه با وجه تسمیه اسم سوباتان می توان گفت که دارای ریشه ی ترکی به مفهوم فرو رفتن آب است. همچنین متشکل از دو واژه ی «سو» و «باتان» است که علت نهادن این اسم بر روی آن چشمه ای در این آبادی می باشد که بعد از جوشیدن از داخل خاک، مجددا به داخل زمین باز می گردد.

آشنایی با جاذبه های گردشگری و دیدنی سوباتان

 معرفی دیدنی های سوباتان گیلان

این منطقه ییلاقی که از زیبایی چشم نوازی برخوردار می باشد در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و در فاصله ۳۶ کیلومتری شهرستان تالش و همچنین در فاصله ۲۱ کیلومتری دریاچه نئور قرار گرفته است. همچنین فاصله ی آن تا ییلاقات اردبیل تقریبا ۱۹ کیلومتر می باشد. سوباتان از سمت شرق به جنگل های تالش، از سمت شمال به رودخانه لیسار، از سمت غرب به دریاچه نئور و از سمت جنوب به ییلاقات آسبومار جوکندان ختم می گردد.

خانه های سنتی چوبی

با قدم گذاشتن در سوباتان در لحظه ی نخست جلوه ی منحصر به فرد خانه های چوبی این منطقه که هنوز ساختار سنتی و اصیل خود را حفظ نموده اند، شما را در جای میخکوب می کند. مصالح به کار رفته در ساخت این خانه ها چوب بلوط قهوه ای است که در سقف های شیروانی آن نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. که از جنگل های لیسار تهیه شده اند.

آشنایی با جاذبه های دیدنی سوباتان

دریاچه نئور

این دریاچه در سمت غربی منطقه سوباتان و در بلندی ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده اند. محل قرار گرفتن این ییلاق میان شهرستان خلخال اردبیل و شهرستان تالش گیلان می باشد. از دیگر ویژگی های آن می توان به بلندترین دریاچه یخچالی باقی مانده از زمان قدیم اشاره داشت،

دریاچه نئور یکی از جاذبه های گردشگری سوباتان محسوب می شود که غیر از بازدید از منظره و چشم نواز زیبای آن، می توانید به ماهی گیری از جمله صید ماهی قزل آلای رنگین کمانی بپردازید و در نهایت در پیرامون دریاچه همانند سایر توریست ها کمپینگ کنید.

دیدنی های سوباتان از جمله دریاچه نئور

چشمه های آب طبیعی

وجود چشمه های آب طبیعی مملو از آب سرد و خوشگوار به خصوص در در فصل تابستان جذابیت زیادی دارد که همانند سایر مناطق ییلاقی امتیاز بزرگی برای جذب توریست به شمار می رود. چشمه های ورزان بلاغی، چشمه کلیه سویی، نوندان بلاغی، سید بلاغی، نظیری بلاغی، ساری بلاغی و غیره از چشمه های آب طبیعی این منطقه هستند.

قلعه تاریخی سلسال یا لیسار

این ارگ در قسمت پایینی منطقه سوباتان قرار گرفته است، در رابطه با نامگذاری آن باید گفت که سلسال مفهوم سرد و گوارا را می رساند. و علت آن را جابجایی آب خیلی سرد و گوارا به وسیله ی لوله های سفالین به آب انبار می توان دانست. دژ خشک که سرسبزی فوق العاده ای دارد در خلاف دژ سلسال فاقد چشمه های حوشان واقع شده است.

آشنایی با جاذبه های دیدنی سوباتان

قبرستان قوری دره

قبرهای سنگی بزرگ واقع در ناحیه قوری دره سوباتان دارای تاریخچه ی ۵ – ۷ هزار سال قبل می باشد, همچنین گورستان پایینی در ۳ کیلومتری سمت شرقی این ناحیه یکی دیگر از مواردی است که تاریخچه ی سوباتان را به پیش از اسلام مرتبط می سازد.

بام سوباتان

سبزه زار بیدَه پِشت با وسعتی پهناور، که در بلندایی زیاد واقع شده و چشم انداز زیبا و کاملی از تمامی ناحیه در اختیار شما قرار می دهد. این سبزه زار به گونه ای وسیع است که حتی هواپیماهایی که بزرگ نیستند, در آن می نشینند. همچنین بیده پشت مکان خوبی جهت اجرای جشن های محلی، و مرتعی جهت چریدن دام ها و اسب دوانی به شمار می رود.

آشنایی با دیدنی های سوباتان

آبشار ورزان

این آبشار در فاصله ۴ کیلومتری غربی سوباتان قرار گرفته است. آین آبشار آب خود را از رودخانه ورزان از انشعابات اصلی رودخانه لیسار تامین می کند. به گونه ای که رودخانه ورزان در طی جرکت راهش این آبشار طویل ۳۰ متری را به وجود می آرود.

آشنایی با مکان های توریستی سوباتان

منطقه ییلاقی شکردست

این منطقه ییلاقی تا سوباتان تقریبا دارای ۷ کیلومتر فاصله می باشد که به شکردشت سوباتان نیز شهرت دارد. از جمله دلایل شهرت و محبوبیت این منطقه دشت گل های شقایق آن است. اگر به سوباتان رفتید حتما به این منطقه سر بزنید و زیباترین خاطرات عمر خود را بایگانی کنید.

آشنایی با دیدنی های سوباتان

غار سوباتان

این غار که از جاذبه های گردشگری ییلاق سوباتان به شمار می رود، به غار گنج خانه نیز شناخته می شود. اهالی این ناحیه باور دارند که در داخل این غار گنج بزرگی پنهان می باشد که به علت سحر و طلسم غار، فردی موفق به کشف آن نشده است.

پارک آلچالق

این پارک در واقع یک پارک طبیعی جنگلی است که محل قرارگیری آن در ضلع شرقی منطقه سوباتان می باشد. پارک نامبرده شامل بوته های کوتاه و متراکم درختچه های قره گیله، سیب نارس، آلوچه و همچنین سبزه زاری خرم و بزرگ می باشد.

آشنایی با دیدنی های سوباتان

مکان های دیدنی پیرامون سوباتان

اطراف و پیرامون این منطقه نیز چندین منطقه با طبیعت بکر و زیبا فرا گرفته است که در مسیر حرکت به سوباتان و بازید از دیدنی های آن می توانید از این مناطق نیز دیدن کرد.

  • مِیلَه بلاغی:

این ناحیه مکان زندگی مردمان تخته ای و داوان می باشد. تقریبا ۵۰ خانواده در این منطقه سکونت دارند که این رقم در تابستان افزایش نیز می یابد.

  • دژ بین یوردی:

در این منطقه مردمان دژ بین لیسار سکونت دارند که تقریبا ۷۰ خانواده می باشند. گفتنی است که بیشتر آنها به دامپروری استغال دارند.

آشنایی با جاذبه های توریستی سوباتان

  • روستای کَلَمَر:

واقع در ده پایینی دژ بین یوردی، آبادی کَلَمَر وجود دارد که مردمان آن سکونت قشلاقی داشته و بالغ بر ۲۰ خانواده از دامپروران لیساری می باشد.

غذاهای محلی سوباتان

سوباتان نیز همانند هر منطقه دیگری در ایران و استان گیلان دارای غذاهای محلی خوشمزه ای می باشد که از جمله این غذاها می توان به کباب بره، سوجا دیلَه، پنیر سرخ کرده یا همان پِندیَره ویسوج، قورتماج، سیر جینَه و گوزِلی بریان (بره بریان) اشاره کرد.

آشنایی با دیدنی های سوباتان

مسیر دسترسی

برای دسترسی به سوباتان مشهور به بهشت استان گیلان می توانید از چندین مسیر اقدام نمایید. چنانچه از طرف تهران حرکت نموده اید، لازم است به پایانه آزادی بروید و در اتوبوس های اردبیلی در حال عبور از جاده سرچم سوار گردید. بعد در آبادی بودالالو پیاده گردید. در نهایت با استفاده از وانت های آنجا بخواهید شما را به سوباتان برسانند.

همچنین از جاده لیسار که در فاصله ی ۲۰ کیلومتری سوباتان واقع شده نیز می توانید به این منطقه ییلاقی دسترسی پیدا کنید, ولی به خاطر مشقت راه توصیه نمی گردد. و در آخر اینکه در صورت استفاده از جاده تالش – سوباتان از خودروهای شاسی بلند محلی بهره ببرید.

معرفی جاذبه های دیدنی سوباتان

پس از آشنایی با دیدنی های سوباتان گیلان در صورت تمایل به آشنایی با دیگر مناطق توریست پذیر و گردشگری شهرهای این استان همانند مکان های دیدنی رشت  و دیدنی های داماش کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو