ویژگی های فرزند اول، برای درک بهتر فرزند اول این مقاله را بخوانید

ویژگی های فرزند اول، برای درک بهتر فرزند اول این مقاله را بخوانید


منبع: آرگا

86

1400/5/9

16:12


خصوصیات و ویژگی های فرزند اول از اهمیت بالایی برخوردار بوده که پس از به دنیا آمدن دومین فرزند در خانواده شرایط جدیدی تجربه می شود. که در این زمان پدر و مادر تفاوت تربیت فرزند اول با دیگر فرزندان را متوجه خواهند شد و آن را تغییر می دهند.

ویژگی های شخصیتی فرزند اول یکی از مبحث های مهم و حائز اهمیتی است که جایگاه کودک را در خانواده با توجه به تربیت آن در آینده اش رقم می زند. والدین با اولین تجربه خود داشتن فرزند که بیشترین عشق را به کودک خود می دهند با محبت زیاد پدر و مادر کودک هم از لذت بیشتری بهره مند می شود. کودکان در این صورت با اعتماد به نفس زیادی از که از والدین خود جذب می کنند باعث می شود که او مسئولیت پذیر رفتار کند. در این صورت اغلب رهبران و مدیران و رییسان شرکت های زیادی فرزند اول خانواده بوده اند و به درستی کارشان را انجام داده اند.

خصوصیات و ویژگی های فرزند اول

ویژگی های فرزند اول نسبت به فرزند دوم

خصوصیات فرزند اول از توجه خاصی بهره می گیرد چون با آمدن اولین فرزند به خانواده جریان خانه متفاوت تر خواهد شد. به طرز طبیعی رفتار والدین تک فرزندی با خانواده هایی که چند فرزند دارند متفاوت است. پدر و مادر از همان ابتدا متوجه می شوند که فرزندانشان نسبت به یکدیگر خصوصیات و رفتار های مختلفی از خود نشان می دهند. در حقیقت بچه اول بعد از متولد شدن بچه دوم جایگاه خود را به عنوان حکم فرما از دست داده و با یکی دیگر سهیم می شوند. همین دلیلی است که نقش والدین در تربیت کودک بیشتر از قبل اهمیت پیدا کند. پدر و مادر با شرایطی که در خانواده آماده می کنند که از ایجاد تنش و مشکلاتی در فضای خانه کم شود. در این میان باید روابط صمیمی بین فرزندان شکل بگیرد که در ادامه موضوع به آن می پردازیم.

ویژگی های فرزند اول چیست؟

فرزندان اول و نقش آن ها در خانواده

با به دنیا آمدن فرزند اول خانواده یک تجربه جدیدی را دنبال می کند که امکان دارد در تربیت او بسیار سخت گیر باشند. طبق قوانین به خاطر ذوق و شوقی که برای تولد فرزندشان دارند بسیار آسان بگیرند و از اصول تربیتی خوبی اجرا نکنند که در نتیجه با مشکلات تربیت فرزند مواجه خواهند شد. بعد از به دنیا آمدن بچه دوم خانواده پدر و مادر به خاطر تجربه ای که از قبل داشتند روش خود را تغییر می دهند. در این جا به شکل دیگری به تربیت فرزند دوم خود می پردازند که اگر در فرزند اول نابلد و بی تجربگی را تحمل کردند حالا از اشتباهات شان درس می گیرند.

بارزترین ویژگی های فرزند اول

اعتدال در تربیت کودکان اول خانواده

فرزندان اول در کانون و نقطه اوج توجه والدین قرار می گیرند که بیشتر خواسته هایشان توسط پدر و مادر برآورده می شود. حش باارزشی زیادی در این کودکان ایجاد می شود که اگر زیاده روی و افراط شود تبدیل به انسان های خودخواه، کم تحمل و قدرت طلبی می شوند که تحمل هیچ گونه بی توجهی را ندارند. بعد متولد شدن دومین فرزند توجه والدین نسبت به فرزند اول کمتر خواهد شد. که او بچه دوم را عامل این بی توجهی نسبت به خود می داند سپس مسئله حسادت در این زمان به وجود می آید که یکی از خصوصیات این فرزندان در موقع به دنیا آمدن فرزند دوم است.

شخصیت نخستین کودکان

اغلب بچه های اول جایگاه خود را در خانواده نگه می دارند ولی فرزندان حساس و زودرنج آسیب بیشتری می بینند. این رفتار بستگی به کودک دارد که چگونه با آن کنار بیاید و رفتار والدین نسبت به فرزند پروری چگونه باشد. هنگامی که پدر و مادر تمام توجه خود را تقدیم بچه دوم می کنندفرزند اول احساس طردشدگی به خود دارد. که این عمل بعد ها با خالی کردن خود به سر خواهر یا برادر کوچک خود منتقل می کنند. ولی با درست رفتار کردن والدین بچه ها می توانند دوستان صمیمی در کنار همدیگر باشند که بچه اول هم نسبت به دومی حس مسئولیت و رهبری داشته باشد.

نخستین فرزند خانواده

خصوصیات نخستین فرزند در رابطه با رهبری

بعد از متولد شدن فرزندان دیگر بچه اول مسئولیت دارد که از خواهر یا برادر کوچک تر خود نگهداری کند. او در این موضوع از پدر و مادر خود تقلید کرده و الگو برمیدارد که به مراقبت از آن ها بپردازد. همینطور با بزرگ شدن او احساس رهبری در بازی و فعالیت های دسته جمعی به فرزندان کوچک تر آموزش می دهد. همینطور با این خصوصیات اخلاقی بزرگ می شود به شکلی که در بزرگسالی به رهبری کردن علاقه مند می شود. این ویزگی او که دوست دارد دیگران را تحت سلطه خود قرار دهند به خوبی از عهده انجام این کار بر می آید که به میزان زیادی مسئولیت پذیری در او بیشتر خواهد شد.

اصلی ترین ویژگی های فرزند اول

ویژگی های اصلی فرزند اول

از دیگر خصوصیات ارزشمند بچه های اول می توان گفت اغلب به آینده بدبین هستند و نسبت به گذشته گرایش دارند. که سایر فرزندان دیگر در ارتقای این ویژگی های مثبت نسبت به بچه اول می توانند تاثیر بگذارند. این رابطه دو طرفه بوده و بین فرزندان وجود دارد که با نقش موثر والدین در رشد و پیشرفت کودک خود بگذارند. ویژگی اصلی این کودکان به شرح زیر است:

  • مسئولیت پذیر
  • محافظه کار
  • وظیفه شناس
  • دقیق بودن
  • علاقه به قدرت
  • باوجدان بودن
  • منظم بودن
  • سازمان دهنده خوب

خصوصیات تربیتی فرزند اول

توضیحات تکمیلی روانشناسی

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد می توان گفت که موضوع ویژگی های فرزند اول از اهمیت ویژه ای در این باره برخوردار است. که والدین با توجه به میزان تربیت کودک نقش مهمی دارند که این مسئله وقتی یک یا چند فرزند داشته باشید بیشتر خود را نشان می دهد. برای تربیت کردن کودکتان به بهترین شکل تعادل لازم است میان فرزندان برقرار شود. حتی نیاز است برای کمک به یک مشاور کودک در زمینه خانوادگی در ارتباط باشید، که این مشاور با استفاده از تجریبات و اصول خود می تواند حرفه ای را در اختیار شما بگذارد. که بین فرزندان خود شرایطی را فراهم کنید و اگر با تنش در خانواده اگر روبرو شدید با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی، فردی هر خانواده راه کاری را در اختیارتان بگذارد که زندگی کودک تان با آرامش و اعتماد به نفس سپری شود. فرزندان هدیه خداوند هستند و نباید هیچ تفاوتی بین آن ها بگذارید و هر کدام از آن ها می توانند جایگاه مختص به خود را داشته باشند.

با مجله آرگا همراه باشید و در رابطه با حس مالکیت در کودکان و آن چه والدین باید بدانند و دلیل نق زدن کودکان روی لینک کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو