آیا مشاهده جوش در مقعد نشانه کیست مویی است؟

منبع: فوت و فن

126

1400/7/19

10:25


اخیرا ایجاد عوامل ناراحت کننده در ناحیه نشیمنگاهی تبدیل به یکی از معضلات زنان و مردان در سنین مختلف شده است. کیست مویی و جوش مقعدی نیز از همین دسته عارضه های پوستی هستند که ممکن است با همدیگر اشتباه گرفته شوند. طبیعی است که افراد در تمام سنین دارای جوش یا آکنه هایی در اقسا نقاط بدن شوند ولی کیست مویی یک بیماری کاملا متفاوت است.

کیست مویی از این رو ممکن است با جوش در مقعد اشتباه گرفته شود که در مرحله ابتدایی بسیار کوچک بوده و مانند یک برآمدگی در ابتدا شکاف باسن می ماند. در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع می پردازیم.

کیست مویی چیست؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که تصمیم دارید بدانید کیست مویی چیست و چگونه تشکیل می شود؛ لازم است بدانید که کیست پیلونیدال یک توده عمیق و دردناک در پوست است که معمولاً در بالای شکاف باسن ایجاد می شود. کیست زمانی شکل می گیرد که موی بدن برگشته و به داخل پوست رشد می کند که در نتیجه باعث تحریک پوست، درد و تجمع چرک می شود.

اگر کیست عفونی شود، آبسه ای ایجاد می شود می تواند بسیار دردناک باشد و انجام کارهای روزمره را بسیار سخت کند.

این بیماری با نام های کیست مویی، سینوس پیلونیدال، سینوس مویی و مو برشتگی بالا کمر شناخته می شود.

جوش مقعدی چیست؟

جوش مقعدی که با نام آبسه آنال یا مقعد هم هم شناخته می شود، از نوع برآمدگی های پوستی است که میتواند سطحی یا عمیق باشد. این عارضه در پی بسته شدن غدد چربی روی پوست اتفاق می افتد. آنها ممکن است به شکل کورک هم در بیایند. نوع سطحی آن معمولا پس از یک الی دو هفته از بین می رود ولی جوش های عمیق می توانند باعث عفونت و درد زیادی شوند.

تفاوت سینوس پیلونیدال با جوش مقعد

به سادگی می توان با توجه به تعریف جداگانه هر بیماری تفاوت آنها با یکدیگر را تشخیص داد اما به طور کلی اگر بخواهیم تفاوت کیست مویی با جوش مقعدی را بررسی کنیم، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کیست مویی فقط در ابتدا شکاف باسن ایجاد میشود در صورتی که جوش مقعدی ممکن است هر جا به وجود بیاید.
  2. سینوس پیلونیدال فقط به دلیل برگشت مو اتفاق می افتد در صورتی که جوش می تواند به هر دلیلی ایجاد شود.
  3. جوش ها به مرور زمان ممکن است از بین بروند ولی کیست مویی با گذشت زمان بدتر شده و بزرگ می شود.
  4. ممکن است جوش ها با دارو و روشهای خانگی درمان شوند. اما کیست مویی اینطور نیست و حتما باید فرد برای درمان آن به یک متخصص مراجعه کند.

علت به وجود آمدن کیست مویی چیست؟

کارشناسان تا به حال علت دقیقی را برای ایجاد شدن این توده اعلام نکردند ولی مواردی وجود دارند که احتمال ابتلا را بالا می برند. این علت های احتمالی عبارتند از:

  • تغییر هورمون ها بعد از بلوغ
  • رشد مو و اصطکاک ناشی از لباس
  • طولانی مدت نشستن
  • چاقی مفرط
  • عدم رعایت بهداشت
  • ژنتیک بدنی

علائم مو برگشتی

نشانه های شیوع و ایجاد این بیماری شامل موارد زیر هستند:

  • درد یا حساسیت
  • تورم
  • قرمزی پوست
  • تخلیه چرک یا خون (گاهی همراه با بوی بد)

بعضی اوقات این سینوس سریعا شروع به پیشرفت کرده و از زیر پوست فولیکول های دیگر را هم درگیر می کند. اقدام به درمان سینوس مویی به محض مشاهده علائم ضروری است.

تشخیص

پزشکان اغلب می توانند با مشاهده پوست طی اولین معاینه، کیست پیلونیدال را تشخیص دهند. اگر در کنار استخوان دنبالچه احساس درد یا سوزش دیگری دارید، پزشک با دقت چین خوردگی باسن شما را بررسی می کند. کیست پیلونیدال می تواند به عنوان یک جوش کوچک یا کیست همراه با ترشح ظاهر شود.

پزشک همچنین می تواند MRI یا سی تی اسکن را برای بررسی دقیق از پیشرفت کیست در زیر پوست شما تجویز کند.

چه افرادی دچار سینوس پیلونیدال می شوند؟

برخی از عوامل که می توانند شما بیشتر از بقیه را در معرض ابتلا به کیست های پیلونیدال قرار دهند ، عبارتند از:

  • چاقی مزمن
  • افزایش ابتلا مردان نسبت به زنان
  • ابتلا به مشکلات هورمونی
  • محدوده سنی جوانان (کیست های پیلونیدال بیشتر در افراد ۲۰ ساله به وجود می آیند)
  • سبک زندگی بدون تحرک و ورزش نکردن
  • مشاغلی که نیاز به نشستن طولانی مدت دارند
  • موهای سفت یا درشت زائد در بدن

روش های درمانی و دارویی کیست پیلونیدال

اگر فردی چه در ابتدا بیماری و چه در دوران وخامت به دکتر مراجعه کند، متوجه می شود که این عارضه روش های درمانی گیاهی یا دارویی ندارد و این ها فقط می توانند به گونه ای از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

عمل جراحی

جراحی به منظور برداشتن کامل کیست بیماران لازم است. که به دو روش عمل باز و عمل بسته انجام می شود. این روش را سیستکتومی پیلونیدال هم می نامند.

پس از جراحی، پزشک ممکن است زخم را باز بگذارد و آن را با پانسمان بپوشاند تا از تخلیه پوست جلوگیری شود. یا ممکن است بیمار به لوله تخلیه موقت نیاز داشته باشد. این روش زمان بهبود طولانی تری دارد، اما احتمال بازگشت عفونت کمتر از بستن زخم با بخیه است.

اگر لازم باشد که لوله تخلیه گذاشته شود، پزشک به طور کامل توضیحات را به بیمار می دهد.

درمان کیست مویی با لیزر

لیزر کیست مویی یا پیلونیدوتومی یک تکنیک جدید است که در آن برداشتن سینوس با استفاده از فیبر لیزری شعاعی انجام می شود. طی این عمل حداکثر دو یا سه برش یک سانتی ایجاد می شود که چرک و عفونت را کاملا تخلیه می کند. سریع و بهترین روش برای درمان سینوس پیلونیدال لیزر تراپی است که فرد بیهوش نمی شود و به صورت سرپایی عمل می شود.

درمان دارویی یا گیاهی در خانه

علاوه بر روشهای جراحی، ممکن است به منظور جلوگیری از گسترش عفونت پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. با توجه به این نکته ضروری است در حالی که درمان با آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی می تواند به طور موقت درد را کاهش دهد، این داروها کیست را از بین نمی برند، و از ایجاد عفونت جلوگیری می کنند. برای خارج کردن موهای برگشتی جراحی لازم است.

عوارض کیست مویی

عوارض کیست پیلونیدال در صورتی که درمان نشود یا پس از عمل از ریشه در نیامده باشد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشکیل آبسه
  • عود کیست پیلونیدال
  • عفونت سیستمیک (عفونتی که در سراسر بدن پخش می شود)
  • به ندرت، سرطان سلول سنگفرشی (ایجاد نوعی سرطان پوست در داخل کیست)

توجه کنید که اگر بیماری خود را درمان نکنید، این عارضه رفته رفته وخیم تر شده و در کوچکترین کارهای روزمره مانند نشستن، رانندگی یا کار کردن هم اختلال ایجاد می کند. از آن بدتر ممکن است این عفونت وارد خون شود و برای زندگی انسان تهدید آمیز باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو