مستندی درباره نقاش ایرانی مقیم فرانسه | روایتی از دنیای شاعرانه نقاشی‌های ریشه‌دار فرهنگ ایران در «حالا و اینجا»

54

1400/7/30

10:23


امیرحسین بیک از تولید فیلمی مستند درباره یک نقاش ایرانی مقیم فرانسه خبر داد.

مستندی درباره نقاش ایرانی مقیم فرانسه | روایتی از دنیای شاعرانه نقاشی‌های ریشه‌دار فرهنگ ایران در «حالا و اینجا»

گروه سینمایی هنرآنلاین: امیرحسین بیک کارگردان سینما درباره آخرین فعالیت‌های خود به هنرآنلاین گفت: به تازگی مستند کوتاه «حالا و اینجا» را به پایان رساندم که با سرمایه‌گذاری مدرسه سینمایی فمیس و وزارت امور خارجه فرانسه تولید و اکنون آماده حضور در جشنواره‌های بین‌المللی و داخلی شده است.

وی افزود: «حالا و اینجا» به دنیای هنری داوود قنبری نقاش ایرانی مقیم فرانسه قدم گذاشته و سعی کرده تا همراه او نقاشی‌ها و معنای هنر را زندگی دوباره ببخشد. این فیلم روز ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) در پاریس در سالن ژان رنوار فمیس برای اولین بار در حضور مخاطبین اکران شد و با واکنش‌های مثبتی رو به رو بود که جای خوشحالی بسیار داشت.

بیک همچنین درباره چگونگی علاقمند شدن به این موضوع و ساخت این فیلم توضیح داد: در واقع این یک فرصت مطالعاتی ـ کاری بود که در انتها سرمایه و تجهیزات لازم در اختیارمان قرار گرفت تا یک فیلم کوتاه مستند برای وزارت خارجه فرانسه و فمیس بسازیم.

وی ادامه داد: به صورت اتفاقی استاد داوود قنبری را در پاریس پیدا کردم و با ایشان به مدت طولانی هم‌صحبت شدم. در این روند متوجه شدم که مستندی که می‌خواهم در پاریس بسازم باید از ایشان و دنیای ایشان باشد. چراکه بسیار دنیای شاعرانه و زیبایی داشتند که مرا تحت تاثیر قرار می‌داد.

این کارگردان در ادامه بیان کرد: به مدت سه روز با ایشان مصاحبه و فیلمبرداری داشتیم که ماحصل آن یک فیلم کوتاه مستند از زندگی و کار استاد داوود قنبری است.

بیک افزود: در این اثر دنیای یک نقاش ایرانی که در کارشان خیلی زیاد از المان‌های ایرانی استفاده می‌کنند تصویر شده است. در واقع هدف ما این بود که مخاطب خارجی و ایرانی هردو از این نقاشی‌های ریشه‌دار در فرهنگ ایران لذت ببرند و با یک هنرمند ایرانی آشنا شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: گرچه فیلم محصول فرانسه بود و هر دو ما به زبان فرانسه تسلط داشتیم اما زبان فارسی را برای فیلم انتخاب کردم تا روح و شیرینی زبان فارسی در کلام ایشان منعکس شود.

این کارگردان در پایان بیان کرد: باتوجه به تولید فیلم در فرانسه، اکثر عوامل این فیلم خارجی هستند و شخصا دوست دارم که آنها را معرفی کنم. به این ترتیب آناییس لونکو و کنستانس گرونیه (تهیه‌کنندگان)، اوکسانا پارافنیوک (فیلمبردار)، مانوئل بارازا کپدا (صدابردار)، امانوئل مانزانو، ایزیدور بتل (تیم تدوین) و محمد رسول بیگ (طراح پوستر) در این فیلم با من همکاری کردند.

مستند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو