سفرنامه – سفر زمینی به شهر وان در ترکیه – قسمت دوم!

منبع: فوت و فن

155

1400/8/3

08:00

سفرنامه – سفر زمینی به شهر وان در ترکیه – قسمت دوم!

با هر اندازه بودجه مالی که برای یک سفر خوب کنار گذاشته‌اید می‌توانید به این شهر زیبا و نزدیک سفر کنید! تنها کافی است بلیتی برای تبریز دست و پا کنید!

سفرنامه – سفر زمینی به شهر وان در ترکیه – قسمت اول

روز دوم

امروز قرار بود که به دریاچه وان و “جزیره آکدامار” برویم. “کلیسای آکدامار” هم در همین جزیره قرار دارد. بعد از صرف صبحانه در یکی از کافه‌های شیک شهر (با وجود اینکه وان شهر کوچکی است کافه‌های زیبا و مدرنی دارد) به سمت ترمینال راه افتادیم تا با اتوبوس به اسکله آکدامار یا ” akdamar iskelesi ” برویم. این مسیر را با ون‌ها هم می‌توان طی کرد. بهتر است بدانید جزیره از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ باز است پس برای رفتن به آن از صبح اقدام کنید.

جلوی اسکله از اتوبوس پیاده شدیم و به سمت کشتی‌ها حرکت کردیم. کرایه رفت و برگشت به جزیره نفری ۱۵ لیر بود. سوار کشتی شدیم. عبور از میان آب‌های آبی و تمیز، نور درخشان خورشید و باد ملایمی که به صورت می‌خورد آرامشی غیر قابل وصف دارد! حدود ۱۵ دقیقه بعد به جزیره رسیدیم. ورودی جزیره ۱۰ لیر است که باید در ابتدای ورود پرداخت کنید. در جلوی اسکله و بالای تپه مقابل ما کلیسای آکدامار پر قدرت و سنگی ایستاده بود! این کلیسا که به آن کلیسای صلیب مقدس هم می‌گویند، یکی از کلیساهای مهم کاتولیک‌ها است که در سال‌ ۹۰۰ میلادی ساخته شده. درون ساختمان کلیسا نقاشی‌های مذهبی عجیبی به چشم می‌خورد.

نکته بسیار خوبی که درباره این جزیره وجود دارد این است که می توان در آب آن شنا کرد! پس بعد از بازدید از کلیسا تنی هم به آب بزنید! در کنار ساحل جزیره رختکن هم تعبیه شده است. ساحل سنگی و آب آرام و آرامش بخش شما را به خود می‌خوانند!  وقتی برای شنا وارد آب شدیم متوجه شدیم آب حالتی روغنی یا لزج دارد که البته اذیت کننده نیست.

در سمت دیگری از جزیره رستورانی وجود دارد که نوشیدنی‌های خوشمزه و قهوه ترک‌های محشری سرو می‌کند! بعد از آبتنی و گشت و گذار در جزیره فنجانی قهوه داغ راستی که می‌چسبد!

این جزیره حالت کوه و صخره‌ای دارد. پس در صورتی که به کوهنوردی هم علاقه مندید جزیره آکدامار برایتان لذتی دو چندان دارد! البته مواظب باشید زیاد بالا نروید چون ممکن است با مارها رو به رو شوید!

در هنگام گشت و گذار در جزیره حواستان به ساعت هم باشد چون آخرین کشتی ساعت ۶ عصر به ساحل برمی‌گردد.

ما حدود ساعت ۴ از جزیره برگشتیم. برای برگشت به شهر در آن طرف خیابان ایستادیم و منتظر ون‌های عبوری که به شهر می‌رفتند شدیم. بعد از مدت زمان کوتاهی ماشینی برایمان توقف کرد و بدون گرفتن کرایه ما را به شهر ‌برد. اهالی شهر وان مردمانی خونگرم هستند که مسافران و به خصوص ایرانی‌ها را دوست داشتند.

بعد از رسیدن به شهر و مدتی گشتن برای پیدا کردن رستورانی مناسب سر انجام در یکی از رستوران‌های محلی نشستیم و اسکندر کباب سفارش دادیم.

غذاهای ترکی مواد و روش طبخی مانند غذاهای ایرانی دارند و به ذائقه ما بسیار نزدیک هستند. به خصوص کباب‌هایشان!

یکی از چیزهایی که درهنگام سفر به وان نباید فراموش کنید خوردن دسر خوشمزه “کونفه” است! بستنی‌های وان هم از دیگر خوراکی‌های غیر قابل چشم پوشی است!

به طور کل به هر شهر یا کشور جدیدی که سفر می‌کنید سعی کنید بیشتر از خوراکی‌ها و غذاهای محلی آنجا بخورید. به این ترتیب هم تجربه دو چندانی به دست آورده اید و لذت سفرتان بیشتر می‌شود!

روز سوم

امروز تصمیم گرفتیم به خانه گربه‌های وان ” van kedisi evi ” سری بزنیم. این خانه برای دوستداران حیوانات لطف دیگری دارد!

گربه‌های وان یکی دیگر از جاذبه‌های منحصر به فرد این شهر هستند. این گربه‌ها سفید یک دست اند و چشم‌هایی به رنگ آبی یا کهربایی و در بعضی از آنها یک چشم به رنگ آبی و یک چشم به رنگ کهربایی است. این گربه‌ها کمیاب هستند و به همین دلیل در این مکان نگهداری می‌شوند تا نسلشان حفظ شود.

برای رفتن به خانه گربه‌ها از شهر سوار تاکسی‌ها، ون یا اتوبوس‌هایی شوید که به خیابان ” Eris Yolu ” بروند و سپس از ماشین پیاده شده و اندکی از مسیر را پیاده بپیمایید.

برای دیدن شهر زیبای وان ۳ روز کافی است شما می‌توانید تمام دیدنی‌های شهر را ببینید.

اطلاعات تکمیلی

– هزینه برای هر نفر

هتل: شبی از ۳۰ لیر

غذا: روزی از ۱۵ لیر

– کرایه‌ حمل و نقل عمومی

ون: ۱٫۵ لیر

اتوبوس: ۱٫۵ لیر

تاکسی: از ۱۰ لیر

در کل اگر اندکی اهل صرفه جویی باشید با روزی ۸۰ لیر می‌توانید در وان سفر خوبی داشته باشید یعنی برای ۳ روز حدود ۲۴۰ لیر نیاز دارید (۲۹۰ هزارتومان).

سفری پر از هیجان و ماجراجویی برایتان آرزومندم!