نجات مجسمه ابوالهول

منبع: فوت و فن

121

1400/8/9

11:24


نجات مجسمه ابوالهول

مجسمه ابوالهول بزرگ جیزه، که در سال ۲۰۱۰ به علت باد و رطوبت ترک خورد و بسته شد، به گزارش آرت دیلی، به زودی پس از نزدیک به چهار سال بازسازی دوباره بازگشایی می‌شود. محمد آل داماتی (Mohammed al-Damati)، وزیر آثار باستانی مصر، به خبرگزاری فرانسه گفت "پس از مرمت این اثر تاریخی، حیاط مجسمه ابوالهول نیز برای اولین بار باز خواهد شد. هنگامی که حیاط باز شود، گردشگران می‌توانند در اطراف مجسمه ابوالهول راه بروند و بازدید کنند."

با این حال، هنوز تاریخ خاصی برای بازگشایی تنظیم نشده است. بازسازی طولانی شامل جایگزین کردن برخی از تخته سنگ‌ها در سمت چپ این مجسمه، که در آن ترک ظاهر شده بود، و نوسازی قفسه سینه و گردن از این اثر تاریخی با یک پوشش جدید برای جلوگیری از فرسایش‌های بیشتر ناشی از باران، باد، و آلودگی می‌شود.

مجسمه ابوالهول در حدود ۴۵۰۰ سال پیش توسط فرعون خفرع (Khafre) در یک معدن در خارج از قاهره، در نزدیکی منطقه که در آن هرم بزرگ جیزه ایستاده، ساخته شده است. این بنا در ۲۰ متر ارتفاع، ۵۷ متر طول و ۶ متر عرض، می‌باشد و بدن آن نیمه انسان و نیمه شیر از سنگ آهک یکپارچه ساخته شده که بزرگترین مجسمه تک سنگ در جهان است. باستان شناسان هنوز هم در مورد کارکرد اصلی مجسمه ابوالهول مطمئن نیستند، اگر چه بیشتر بر این باورند که به دلایل مذهبی و نجومی ساخته شده است.

وزیر آثار باستانی مصر به خبرگزاری فرانسه گفت که یک معبد کوچک در کنار مجسمه ابوالهول، توسط فرعون آمنهوتپ دوم (Amenhotep II) ساخته شده، که آن نیز برای اولین بار برای عموم مردم باز می‌شود و هم‌چنین هرم منکورع (Menkaure)، کوچکترین از سه هرم بزرگ جیزه است، که قرار است پس سه سال مرمت، بازگشایی شود.

یاسمن فراهانی فرد
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو