لیست تهرانگردی نوروزانه! – قسمت دوم

منبع: فوت و فن

82

1400/8/10

13:55


لیست تهرانگردی نوروزانه! – قسمت دوم

تهران به اندازه موهای سرمان دیدنی دارد که شاید ما خیلی از آنها را نشناسیم و آنهایی را هم که می‌دانیم ندیده باشیم! اگر می‌خواهید امسال جاذبه‌های تهران را حرفه‌ای بگردید، با ما همراه باشید!

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه یکی دیگر از بناهای تاریخی دوره قاجار است که از پنج عمارت بزرگ تشکیل شده است. این عمارت همچنان که خصوصیات باغ‌های ایرانی را دارد با فاکتورها و المان‌هایی از معماری فرنگی هم تزئین شده است. از میان برخی از تزیینات به کار رفته در ساخت بنا می‌توان به گچ بری، کاشی کاری، خطاطی، نقاشی دیواری وغیره اشاره کرد. این عمارت در میدان بهارستان قرار گرفته، یعنی در قلب تهران قدیم! از بناهای داخل عمارت می‌توان به عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت، عمارت سر در پیاده ‌رو، عمارت سر در کالسکه ‌رو، باغ دیوان‌ خانه و بناهای جدید اشاره کرد.

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان باغی خوش آب و هوا در محله بهارستان تهران قرار دارد. در درون بنای باغ یک موزه دایر است. این باغ قاجاری هم به دستور فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۲۲ ساخته شد و تفریحگاه تابستانی این شاه بود. سرسره معروف فتحعلی شاه قاجار در این باغ بوده. این بنا به سبک کلاه فرنگی ساخته شده و دارای دو ساختمان است. یکی از حقایق تاریخی تلخ درباره این باغ آن است که محل کشته شدن قائم مقام فراهانی بوده و ایشان در حوضخانه همین باغ خفه شد. در این باغ از موزه مکتب کمال‌الملک، موزه‌های دیگر، بناهایی که در آنها گالری و نمایشگاه‌های هنری برگزار می‌شود دیدن کنید و در فضای سرسبز آن قدم بزنید و اگر گرسنه بودید هم به کافه باصفایش سری بزنید.

موزه موسیقی ایران

این موزه باشکوه در محله خوش آب و هوای تجریش قرار دارد. در این موزه گنجینه گرانقدری از سازهای ایرانی و خارجی از گذشته تا کنون در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‌گیرد. در نتیجه می‌تواند برای علاقه‌مندان به هنر و افراد خوش ذوق مکانی جذاب باشد. موزه موسیقی ایران، با مساحت تقریبی ۳۶۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۴۰۰ مترمربع، با هدف حفظ میراث موسیقیایی ملی و همچنین معرفی آثار و تولیدات گذشتگان و تکریم اساتید و پیشکسوتان دنیای موسیقی کشورمان، در سال ۱۳۸۹ در تجریش، راه‌اندازی شد.

موزه آبگینه و سفالینه

این موزه بی‌نظیر در یکی از خانه‌های قاجاری برپا شده است. با رفتن به خیابان سی تیر به این موزه تخصصی سفال و شیشه می‌رسید. این موزه که شاید برای خیلی از ما ناشناخته است در واقع یکی از پربازدیدترین موزه‌های تهران است و جالب آنکه بیشتر بازدید کنندگان آن را افراد خارجی تشکیل می‌دهند. این موزه در سال ۲ میلیون بازدید کننده دارد. این بنا در سال ۱۳۵۵ توسط دفتر فرح پهلوی خریداری شد و طرح نوسازی و مرمت آن برای تبدیل شدن به موزه توسط مهندسان ایرانی و اتریشی شروع شد. در نوسازی این موزه از آثار تاریخی ایران از جمله کاخ تچر، کعبه زرتشت، قوس‌های صفوی و ستون‌های تخت جمشید الهام گرفته شده است. در این موزه انواع آثار شیشه‌ای، سفالی، ظروف و میزی مزین به تصویر چهره‌های شاهنامه است. این موزه زیبا یک فروشگاه کوچک هم دارد که می‌توانید از آن کارتپستال و اقلام دیگری را خریداری کنید.

بوستان باغ ایرانی

این باغ متعلق به دوران پهلوی بوده و در سال ۱۳۱۰ بنا شده‌ است. باغ در واقع باغ ییلاقی شخصی همسر یکی از سپهبدان زمان شاه بوده‌ است. این باغ همیشه به شکل کنونی‌اش نبوده و قبلا در اختیار خانه سینما بوده ‌است. اما بعد ها تغییر کاربری داد و با مرمت و بازسازی که در آن صورت گرفت در سال ۱۳۸۶ به عنوان باغ موزه فعالیت خود را آغاز کرد. مساحت باغ حدود ۱ هکتار است. ماکت‌های بتونی بناهای باستانی ایران، آثار هنری و حجمی، تابلو‌های نقاشی، کافه گالری، کارگاه آموزشی، فروشگاه‌های صنایع دستی و سنتی و … بخشی از دیدنی‌های این باغ موزه زیبا هستند. این ماکت‌ها برای برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی به هنرمندان ایتالیایی سفارش داده شده بودند. البته بعضی از آثار هنری این پارک، مانند ماکت برج میلاد، جدیدتر هستند. با گردش در کنار این آثار هنری که با ظرافت و دقت ساخت‌شان به چیزی بیشتر از یک ماکت بدل شده‌اند، انگار قدم به اعصار تاریخی گذاشته‌اید و درون تونل زمان راه می‌روید!

موزه زمان

ساعت‌های عتیقه، ساعت آفتابی ۳۰۰۰ ساله متعلق به تمدن‌های مصری، ساعت‌های اهدایی بازیگران و دانشمندان و … اینها همه در تماشاگه زمان انتظار شما را می‌کشند! بنای «تماشاگه زمان» یا همان موزه زمان در واقع خانه‌ای قاجاری است. این بنا در سال ۱۳۴۲ توسط آقای حسین خدا داد خریداری و بازسازی شد و در سال ۱۳۷۸ به عنوان موزه زمان افتتاح گردید. ساختمان موزه دو طبقه دارد. در داخل ساختمان سیر تکامل انواع ساعت‌های مکانیکی در معرض نمایش قرار داده شده است. در طبقه اول ساعت‌های ساخت کشورهای مختلف (اکثرا اروپایی) قرار دارند. بسیاری از ساعت‌های این طبقه به سفارش ایران و برای سیاستمداران آن زمان ساخته شده بوده است. در همین طبقه اول اتاقی هم به نام اتاق اصفهانی ها وجود دارد که سبک و سیاقی متفاوت از بقیه عمارت دارد. این اتاق به دستور آخرین صاحب این خانه آقای حسین خداداد ساخته شد که معماری و تزئیناتی مانند عمارت عالی قاپو و چهل ستون اصفهان دارد. در درون اتاق اصفهانی‌ها ساعت ۳۰۰۰ ساله آفتابی مصری‌ها را خواهید دید.

مدرسه دارالفنون ناصر خسرو

مدرسه دارالفنون توسط میرزا تقی ‌خان امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار تاسیس شد و یکی دیگر از خدمات این مرد بزرگ به ایران بود. این مدرسه در خیابان ناصرخسرو در مرکز تهران قرار دارد. این مدرسه هفت شعبه داشت و در آن اصول مهندسی، پزشکی و علمی به آموزش داده می‌شد. جالب است که بدانید یکی از دلایلی که باعث تاسیس این مدرسه شد شکست ایران در جنگ ایران و روسیه به خاطر دانش کم سربازان ایرانی بود. به همین دلیل میرزا تقی خان امیرکبیر به فکر تاسیس مدرسه‌ای افتاد تا جوانان ایران از علوم و دانش روز بی‌بهره نمانند. ساختمان مدرسه ۵۰ اتاق داشت که قسمتی از دیوارهای آن به گچ‌بری، نقش‌ها و تذهیبات آراسته بوده است. برای تدریس به شاگرادان از استادان خارجی استفاده شد. مدرسه در سال ۱۲۳۰ افتتاح شد و به مدت ۸۰ سال فعالیت کرد اما سرانجام در سال ۱۳۰۸ تخریب شد و معماری روسی ساختمان امروزی مدرسه را ساخت. البته در بازدید از این مدرسه زیبا اجازه بازدید از داخل بنا به شما داده نمی‌شود اما قرار است به زودی در این مکان موزه گنجینه آموزش و پرورش برپا شود.

موزه فرش

موزه فرش هم یکی از آن موزه‌هایی است که در حقش کم لطفی شده و آن طور که باید و شاید شناخته شده نیست. این موزه به دستور فرح پهلوی ساخته شد و در سال ۱۳۵۶به وسیله او گشوده شد. این موزه در ضلع شمالی پارک لاله واقع شده‌ است. در این موزه فرش‌های بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور می‌باشد به نمایش گذاشته شده ‌اند. در موزه فرش ایران، بسیاری از آثار خاص فرش و گلیم ایرانی برای نمایش عموم آماده شده‌ است. این موزه دارای یک کتابخانه تخصصی هم می‌باشد و اطلاعات مفیدی راجع به هنر قالی و فرش ایرانی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. ساختمان موزه معماری شکیل و چشمگیری دارد که آذین‌های بیرونی آن شبیه به دار قالی هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو