خانه موتمن الاطبا سفری به دوره قاجار و پهلوی در تهران

خانه موتمن الاطبا سفری به دوره قاجار و پهلوی در تهران


منبع: آرگا

3

1402/5/15

10:08


خانه موتمن الاطبا که یکی از بناهای تاریخی در تهران بوده متعلق به زمان قاجار است. این بنا شامل معماری برجسته ای بوده و اولین بنای چند طبقه تهرانی می باشد.

اگر از علاقه مندان به دیدنی های اطراف تهران هستید حتما باید از زیبایی های خانه موتمن الاطبا بازدید کنید. این بنا یکی از قدیمی ترین سازه هایی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از بناهای زمان قاجار به شمار می آید.

معماری درونی موتمن الاطبا

معرفی خانه موتمن الاطبا:

این بنا خانه ای شگفت انگیز با جاذبه های دیدنی مختلفی بوده که شما از نزدیک مشاهده می کنید. بخش مهمی از زیبایی های این بنا نیز معماری خاطره انگیزی از زمان قاجاری و پهلوی به خود اختصاص می دهد. این بنا در محله ای به نام عودلاجان قرار داشته که این خانه نیز بخش این آن است. این بنا از بهترین مکان های دیدنی تهران محسوب می شود.

بنای موتمن الاطبا

این بنا دارای سه طبقه بوده و یکی از نادرترین بناها در زمان خود به شمار می آید. این بنا را به عنوان اولین خانه چند طبقه ای در تهران می دانند. این بنا متعلق به یک پزشک با نام میرزا زین العابدین خان دنبلی ضرابی یا ملقب به موتمن الاطبا بوده است. او در زمان خود پزشکی برجسته و توانمند بوده زیر نظر دکتر تولوزان فرانسوی آموزش دیده است.

تاریخچه خانه:

این بنا وقایع تاریخی و سیاسی مختلفی را از سر گذرانده است. در دوران قاجار و پهلوی این نواحی رشد و پیشرفت جالب توجهی داشته اند. درختان چنار بلند و مرتفع در این بنا نیز ویژگی های زیادی داشته که شما از آن بازدید می کنید.

خانه موتمن الاطبا

این بنا را در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسانده اند. این بنا که اهمیت فرهنگی و تاریخی داشته در سال ۱۳۸۳ نیز به وسیله جناب موسوی خریداری شده و امروزه نیز این لوکیشن را در اکثر فیلم های تاریخی و قدیمی را مشاهده می کنید.

معماری بنا:

خانه موتمن الاطبا همچنین دارای معماری برجسته و زیبایی بوده که از ان دیدن می کنید. خانه اصلی که بخش مهم این سازه است دارای معماری قاجاری می باشد. باغچه وسیع که در قسمت شمالی این بنا مشاهده کنید از سوی دیگر جلب توجه می کند. متاسفانه امروزه این بنا نیز با حضور خانه های بلند و مدرن زیبایی خود را کمی از دست داده است.

موتمن الاطبا

جالب است بدانید که این بنا نیز دارای حمام نبوده که شامل اطلاعات دیگری خواهد بود. یکی از موضوعات جالبی که درباره این سازه باید به آن اشاره شود، فیلمبرداری لوکیشن های سریال شهرزاد بوده که شما می توانید نمونه هایی از ان را مشاهده کنید. این بنا امروزه از دیدنی های تهران است.

در اطراف این خانه نیز دیدنی های دیگری وجود داشته که شما از ان لذت می برید. حمام های تاریخی و قدیمی نیز از این دیدنی ها هستند که شاید توجه شما را جلب کند. خانه دبیرالملک نیز یکی از این خانه ها و دیدنی ها بوده که باید از آن دیدن کنید.

سازه موتمن الاطبا

اگر از علاقه مندان به دیدنی های اطراف تهران هستید، می توانید از جاذبه های مختلفی از آن آشنا شوید. طبیعت دیدنی اطراف تهران، جاذبه های تاریخی اطراف تهران و … از مهم ترین دیدنی های تهران بوده که توجه شما را جلب می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو