دیدنی های شهر قدس و اماکن تاریخی آن

دیدنی های شهر قدس و اماکن تاریخی آن


منبع: آرگا

41

1401/8/3

10:09


شهر قدس یکی از شهرهای دیدنی در اطراف تهران می باشد. این شهر دارای دیدنی های تاریخی و طبیعی است و شما علاقمندان در این بخش می توانید با جاذبه های این شهر بیشتر آشنا شوید.

قدس شهری زیبا از نواحی تهران است. این شهر در غرب تهران واقع شده و در همسایگی استان البرز قرار دارد. قدمت این شهر به اوایل دوران انقلاب باز می گردد. مرکزیت این شهر در ابتدا روستایی با نام قلعه حسن خان بوده و بعد از انقلاب نام آن به شهرک قدس تغییر یافت. در این بخش نیز می توانید با دیدنی های شهر قدس آشنا شوید.

دیدنی های شهر قدس

معرفی دیدنی های شهر قدس

در زمان قاجاریان و در اوایل دوره سلطنت رضاخان فردی به نام “امیر تومان” که فردی میرشکار در دربار بود، اراضی این منطقه را به تصرف خود درآورده است. در آن دوران این نواحی به عنوان پایتخت شناخته شده و یکی از اولین اتراقگاه های نزدیک بود. او برای فراهم کردن امکانات لازم در این نواحی زمین های بایر را به زمین های کشاورزی تبدیل کرد. این شهر امروزه از مکان های دیدنی تهران محسوب می شود.

معرفی شهر قدس

نام اولیه این مکان ها “سبزه الماس” بود. او بعد از واگذاری زمین ها به فرزندش این مکان را به “قلعه حسن خان” تغییر نام داد. به تدریج اولین مغازه ها در این اطراف احداث شده اند. اولین مغازه های این ناحیه لبنیاتی بوده که رو به روی مسجد جامع قرار داشت.

جاذبه تاریخی قدس

حمام قدیمی قدس:

این حمام یکی از جاذبه های دیدنی این شهر بوده که به دلیل تاریخی بودنش اهمیت زیادی دارد. برای بازدید از این حمام باستانی باید به خیابان امام رو به روی کوچه میثم بروید. این حمام از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نمی باشد. مالکین این بنا با همیاری جهانشاه خان سرمایه ای برای ساخت این بنا جمع آوری کرده اند. جهانشاه از سران بزرگی بود که در زمان رضاشاه از مخالفان بوده است.

بنای تاریخی قدس

این حمام در گذشته “خزینه در” نام داشت. معماری این بنا بسیار جالب و دیدنی است. قرارگیری این حمام در مقابل مسجد موجب شده تا شما از دو بنای باستانی دیدن کنید. این حمام به سال ۱۲۴۰ باز می گردد. معمار این بنا استاد کریم یکی از معماران توانا بوده است.

حمام شهر قدس

تپه کاووسیه قدس:

تپه ای باستانی که قدمت آن به پیش از تاریخ ایران باستان باز می گردد. این تپه در انتهای باغ ماهان قرار داشته یک منطقه تاریخی مهم است که در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این نواحی حفاری های غیر مجازی نیز صورت گرفته که آثار آن مشاهده می شود.

محوطه باستانی قدس

تابوت یافت شده از یک مرد مومیایی در این ناحیه نشان دهنده قدمت بسیار بالای آن می باشد. این تپه ها از مکان های دیدنی حومه تهران هستند. در این شهر تاریخی می توانید بناهای باستانی دیگری نیز مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو