بلفاروپلاستی چیست؟ هزینه ها- عوارض- مراقبت های قبل و بعد از عمل جراحی پلک

منبع: فوت و فن

111

1400/8/13

13:09


بلفاروپلاستی چیست؟ هزینه ها- عوارض- مراقبت های قبل و بعد از عمل جراحی پلک

چهره اولین عضوی است که افراد در برخورد با یکدیگر به آن توجه می‌کنند و مهم‌ترین عامل در زیبایی ظاهر یک فرد همان چهره اوست. به همین خاطر افراد در هر سنی به آراستگی چهره و حفظ سرمایه خدادادی خود اهمیت زیادی می‌دهند و یا اگر از صورت خود احساس رضایت ندارند، تلاش می‌کنند تا با انجام روش‌های جراحی و غیرجراحی چهره خود را دستخوش تغییراتی قرار دهند که نتیجه آن ایجاد احساس رضایت در آن‌هاست.  این مسئله در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از سوی افراد قرار گرفته است. شاید مهم‌‌ترین دلیل آن پیشرفت تکنولوژی و صنعت پزشکی و در نهایت وجود روش‌های متنوع درمان و ترمیم زیبایی است. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به زیبایی چهره خود اهمیت می‌دهید، احتمالاً نام بلفاروپلاستی به گوشتان خورده است.‌ بلفاروپلاستی نوعی عمل جراحی مربوط به پلک است که در ادامه بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد.

پیشرفت علم پزشکی  در هر برهه از تاریخ معجزه‌های بسیاری به همراه داشته و در عصر حاضر نیز نتایج اعجاب انگیز آن در جراحی‌های پلاستیک دیده می‌شود. بلفاروپلاستی یا جراحی پلک نوعی جراحی پلاستیک است که برای درمان افتادگی پلک‌های بالا و پایین انجام می‌شود. این عمل بعد از جراحی بینی رایج‌ترین عمل زیبایی محسوب می‌شود. حتماً تاکنون در مورد افتادگی پلک چیزهایی شنیده‌اید. در بسیاری از افراد مسن و سالخورده و یا حتی افراد جوان پلک‌های بالا و پایین چشم بر اثر عوامل ارثی و یا در روند پیری شل شده و ماهیچه پشتیبان آن‌ها ضعیف می‌شود. نتیجه این عمل شل شدن، چروکیدگی و افتاگی پلک‌ها است که تأثیر بسیار مخربی در زیبایی چهره افراد دارد. افراد دارای افتادگی پلک غالباً خسته،خواب آلود و یا افسرده به نظر می‌رسند.

چشم‌ها مهم‌ترین عضو صورت هستند. بیش از هشتاد درصد زیبایی صورت را چشم‌ها تشکیل می‌دهند.‌ می‌توان چشم‌ها را سلطان چهره نامید. بنابراین وقتی زیبایی چشم‌ها تحت تأثیر عوامل مخرب قرار بگیرد، کل چهره با ضعف ناشی از آن رو به رو می‌شود. این مسئله تأثیر بسیار زیادی بر کاهش اعتماد به نفس افراد و به دنبال آن ظهور نشانه‌های افسردگی دارد. گذشته از این مسئله افتادگی پلک بر روی بینایی محیطی افراد نیز تأثیر مستقیمی دارد و باعث کاهش میدان دید می‌شود. به همین دلیل جراحی پلک علاوه بر یک جراحی زیبایی، عمل کاربردی نیز محسوب می‌شود و از جنبه  بهبود بینایی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. هر چند غالب جراحی‌های پلک به همان دلیل بهبود زیبایی صورت می‌گیرند.

چرا عمل بلفاروپلاستی؟

عمل جراحی پلک یک عمل زیبایی به شیوه غیرتهاجمی است. شاید این سؤال برایتان پیش آید که با وجود روش‌های غیر جراحی برای ترمیم افتادگی پلک‌ها مانند روش‌های تزریق پلاسما و بوتاکس چه نیازی به پذیرش ریسک جراحی است. علم پزشکی در این حوزه پاسخ صریحی برای این سؤال دارد. جراحی پلک یک روش درمانی بی خطر و صد در صد تضمینی است و نتایج آن به صورت دائمی خواهد بود. دوره نقاهت این جراحی بسیار کوتاه‌تر از جراحی بینی است.( دلیل این مقایسه آشنایی بیشتر افراد نسبت به جراحی بینی است.)  این عمل بدون بیهوشی است و تنها با یک الی دو ساعت بیحسی انجام می‌شود. در نتیجه از عوارض بیهوشی مصون خواهید بود. حین عمل هیچ دردی احساس نمی‌کنید. تنها ممکن است بعد از عمل حدوداً دو الی سه روز درد خفیفی داشته باشید که با مسکن رفع می‌شود، برای کاهش التهاب نیز کیسه آب سرد جوابگو است. چون بیمار در حین عمل هوشیار است ممکن است اضطراب یا ترس وی را آزار دهد که پزشک در این مواقع از داروی آرام بخش خوراکی یا تزریقی استفاده می‌کند.

عوارض عمل بلفاروپلاستی

برای هر عمل جراحی با توجه به تمام فاکتورهای مؤثر و دخیل همواره درصدی ریسک در نظر گرفته می‌شود و این کاملاً طبیعی است. جراحی پلک عوارض آنچنانی ندارد. در شدیدترین و وخیم‌ترین حالت ممکن خطرات احتمالی مانند: عفونت و خونریزی، خشکی و سوزش چشم، اسکارهای شدید و قابل توجه، آسیب به عضلات چشم، تاری دید و مشکل در بسته شدن چشم تعریف شده است. با این وجود با بررسی آمارها خواهید دید که تعداد بی‌شماری از افراد کاملاً از عمل جراحی پلک‌های خود راضی هستند. به این نکته مهم توجه کنید که نباید عوارض موقت بعد از عمل را به منزله عوارض جدی و مشکل‌ساز تلقی کنید.  به هر حال هر عملی که به چشم مرتبط باشد حساسیت بالا و در مقابل عوارض جزئی نیز دارد که البته در دوران نقاهت برطرف خواهد شد.

ممکن است افراد بعد از عمل بلفاروپلاستی با مشکلاتی نظیر تاری دید، حساسیت به نور، دوبینی، پلک‌های پف کرده یا بی‌حس، درد، کبودی، قرمزی در محل برش و غیره مواجه شوند که دور از انتظار نیست و با پشت سر گذاشتن دوران نقاهت بهبودی کامل حاصل می‌شود. البته باید تمام دستورالعمل‌های قبل و بعد از جراحی که پزشک توصیه می‌کند، مو به مو توسط بیمار رعایت شوند. دوران نقاهت حدود ۱۰ الی ۱۴ روز است و بیمار پس از این دوره می‌تواند به روال عادی زندگی خود بازگردد.

مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی پلک

اگر شما یک فرد سیگاری هستید، حتماً باید چند هفته قبل از عمل سیگار خود را ترک کنید و تا مدت‌ها بعد از عمل نیز به سراغ سیگار نروید.

  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و پزشک جراح نظری مبنی بر قطع موقت دارو دارد، حتماً به آن توجه کنبد.
  • بعد از عمل حتماً داروهای ضد التهاب و مسکن و یا پمادهای خود را مصرف کنید.
  • تا چند روز آب به صورت نزنید و از شنا کردن پرهیز کنید.
  • چشم‌های خود را به آرامی و با دستمال لطیف و تمیز پاک کنید و جدا از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید.
  • تا یک هفته اجسام سنگین بلند نکنید.
  • هنگام خواب باید وضعیت سر نسبت به سینه بالاتر باشد.
  • در معرض نور مستقیم آفتاب یا باد خنک و گرد و غبار قرار نگیرید و در صورتی که مجبور به خروج از منزل شدید حتماً از عینک آفتابی برای پوشاندن چشم‌ها استفاده کنید.

چه افرادی شرایط انجام عمل بلفاروپلاستی را دارند؟

  • افرادی که شلی و آویزان شدن پوست دور چشم آن‌ها باعث ایجاد چند لایه روی پلک شده و علاوه بر این که ظاهر طبیعی پلک‌ آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد ، بینایی آن‌ها نیز به میدان دید کوچک‌تر محدود می‌شود.
  • بیمارانی که پلک پایین افتاده‌ای دارند و سفیدی زیر قرنیه در چشم آن‌ها نمایان است.
  • بیمارانی که کیسه زیر چشم دارند و یا رسوبات چربی در چشم آن‌ها به شکل پف در پلک‌ها ظاهر می‌شود.
  • افرادی که افتادگی پلک در آن‌ها مانع از باز شدن کامل چشم‌ها می‌شود.
  • اشخاصی که شیار پلک بالا در آن‌ها به درستی تشکیل نشده و چشمی شبیه به ژاپنی‌ها دارند.

نکته۱: در برخی موارد عمل جراحی پلک همراه با یک روش دیگر مانند لیفت ابرو یا لیفت کل صورت انجام می‌شود تا پروسه جوان سازی پوست به طور کامل انجام شود.

نکته ۲: پزشک جراح پلک قبل از عمل معاینات پزشکی دقیقی بر روی چشم‌ها انجام می‌دهد و با گرفتن عکس‌ از زوایای مختلف خطوط برش را به طور دقیق مشخص می‌کند. همچین پزشک تمام سوابق شما از لحاظ سلامت جسمی را بررسی می‌کند و اگر واجد شرایط برای عمل باشید، بلفاروپلاستی را انجام می‌دهد.

بلفاروپلاستی پلک بالا

افتادگی پلک بالا در افراد به شدت شادابی چهره را تحت تأثیر قرار می‌دهد و میدان دید را کم می‌کند. در عمل جراحی پلک بالا برش از بیرون پلک یا داخل آن انجام می‌شود، پوست و چربی اضافی در قسمت فوقانی پلک برداشته می‌شود و بعد از اصلاح فرم چشم بخیه زده می‌شود. نتیجه ظاهر زیبای چشم خواهد بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا به این عرصه، برش پلک با دستگاه‌های لیرز پیشرفته و یا امواج رادیویی صورت می‌کیرد و جای اسکار نیز باقی نمی‌ماند.

بلفاروپلاستی پلک پایین

جراحی پلک پایین غالباً برای برداشتن پف زیر چشم و از بین بردن چین و چروک‌های اضافی کاربرد دارد. پف زیر چشم ممکن است بر اثر عوامل ارثی یا تجمع بافت چربی زیر پوست پلک پایینی ایجاد شود و زیبایی را تحت تأثیر قرار دهد. در این جراحی یک برش ظریف پشت پلک پایین ایجاد می‌شود و در آخر با بخیه‌های ظریف دوخته می‌شود. بعد از حدود یک ماه نیز جای بخیه بهبود یافته و اثری از آن باقی نمی‌ماند.

نکته ۳: در این جراحی می‌توان به صورت هم زمان عمل پلک بالا و پلک پایین را انجام داد.

 نکته ۴:  این عمل برای افراد ۳۰ تا ۷۰ ساله انجام می‌شوند اما افراد خارج این محدوده سنی که از افتادگی پلک رنج می‌برند نیز می توانند بلفاروپلاستی انجام دهند.

هزینه بلفاروپلاستی

هزینه عمل بلفاروپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر پزشک تشخیص دهد که این عمل صرفاً جنبه عملکردی و درمانی برای افزایش میدان بینایی دارد، بیمه شامل آن شده و هزینه درمان کاهش می‌یابد. در غیر این صورت جزو عمل‌های زیبایی محسوب شده و بیمه به آن تعلق نمی‌گیرد. هر کلینیک و پزشک جراح نیز با توجه به نوع تجهیزات و تخصص نرخ خاصی برای این عمل دارد. اگر دنبال قیمت مناسب و کیفیت تضمین شده برای عمل جراحی پلک هستید، کلینیک vip مارال را پیشنهاد میکنیم. شما می‌توانید در این کلینیک افتادگی پلک‌های خود را بدون بیهوشی و درد زیر نظر بهترین پزشکان متخصص چشم و جراح پلاستیک و با استفاده از به روزترین تجهیزات، بدون باقی ماندن جای اسکار در محیطی ایمن انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو