۱۸ فیلم ترسناکی که ما را تا سر حد مرگ ترساندند!(قسمت اول)

منبع: فوت و فن

140

1400/8/16

13:50


۱۸ فیلم ترسناکی که ما را تا سر حد مرگ ترساندند!(قسمت اول)

هالووین آمد و گذشت، اما روزهای کوتاه پاییز و زمستان وقت مناسبی برای تماشای فیلم‌های ترسناک هستند. فیلمی را برای دیدن انتخاب می‌کنید، با یک لیوان نوشیدنی گرم زیر پتویی می‌خزید و امیدوارید که کمی بترسید و لذت ببرید.

بیشتر مردم از حس بیقراری و شوک‌های ناگهانی یک فیلم لذت می‌برند، اما حس ترس واقعی چیزیست که مخاطبان سینما را از ۸۰ سال پیش و با اولین فیلم‌های ساخته شده، مانند مطب دکتر کالیگاری و نوسفراتو به وجد آورده است.

با این‌ حال، تنها تعداد کمی از فیلمهای ترسناکی که تا به حال ساخته شده‌اند، به هدف اصلی خود وفادارند. آن تعدادی که موفقند، همیشه در خاطرتان باقی می‌مانند.

در لیست زیر ۱۸ فیلم-از ساخته‌های کورمن و کوبریک گرفته تا دیزنی-را که ما را میخکوب کردند، نام می‌بریم.

خانه آشر(۱۹۶۰)

راجر کارمن در سال ۱۹۶۰ این فیلم را کارگردانی کرد. خانه آشر اقتباسی از داستان «سقوط خانه آشر» و اولین اقتباس کارگردان از سری داستان‌های ادگار الن پو بود. در این فیلم وینسنت پرایس در نقش رودریک آشر، اشراف‌زاده مریض احوالی که همراه خواهرش در عمارت مخروبه‌ای زندگی را می‌گذراند، بازی می‌کند. فیلم‌های کورمن قابل پیش‌بینی درآمدند، اما این فیلم ماهیت خود را به خوبی حفظ کرد.

جن‌گیر(۱۹۷۳)

فیلم‌های بسیاری در مورد تسخیر شدن افراد به وسیله شیاطین ساخته شده، اما هیچکدام نتوانستند به اندازه جن‌گیر ویلیام فریدکین خاطره‌انگیز باشند. این فیلم نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کرد و همچنان هم، با گذشت سال‌ها مخاطبان را وحشت‌زده بر جای می‌گذارد. صحنه‌هایی که دختری کوچک و نحیف روی سقف می‌خزد، تا چندین شب در خاطرتان خواهد ماند.

کشتار با اره برقی در تگزاس(۱۹۷۴)

کشتار با اره برقی از آن فیلم‌هایی است که هرگز نباید با فرزندان خردسالتان تماشا کنید. این فیلم که توسط توب هوپر کارگردان شد، از آن فیلم‌هایی است که صحنه های آن-مانند صحنه آخر که «صورت‌چرمی» اره برقی را در هوا می‌چرخاند-همیشه در خاطرتان می‌ماند.

درخشش(۱۹۸۰)

فیلم درخشش که از کارهای کلاسیک استنلی کوبریک محسوب می‌شود، چندان با دیگر فیلم‌های ژانر ترس یکی نیست، اما استرسی که به بیننده می‌دهد، کاملا درخور این ژانر است. این فیلم که اقتباسی از کتاب درخشش اثر استفان کینگ است، داستان خانواده‌ای به نام تورنس را روایت می‌کند که در هتلی دورافتاده که با شروع زمستان بسته شده، اقامت کرده‌اند. اما ناگهان همه چیز بهم می‌ریزد و جک پدر خانواده(با بازی جک نیکلسن) تحت تأثیر نیروهای شیطانی عقل خود را از دست می‌دهد.

ناظری در بیشه‌ها(۱۹۸۰)

شاید از اینکه فیلمی که توسط دیزنی ساخته شده ترسناک باشد تعجب کنید. اما در این فیلم که توسط جان هو و وینسنت مک‌ایویتی ساخته شد، با صحنه‌هایی پر از آینه‌های خوف انگیز، اثر خود به عنوان فیلمی ترسناک را همیشه خاطرتان می‌گذارد.

برزیل(۱۹۸۵)

برزیل با کارگردانی تری گیلیام و بازی رابرت دنیرو داستان مردی را دنبال می‌کند که برای رهایی از روزمرگی به رویاهاش پناه آورده است. این فیلم جایزه بفتا را برای بهترین جلوه‌های ویژه از آن خود کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو