۱۰ نشانه که مشخص می‌کند سگ‌تان استرس دارد

منبع: فوت و فن

80

1400/8/18

10:26


۱۰ نشانه که مشخص می‌کند سگ‌تان استرس دارد

استرس در سگ‌ها شایع تر از چیزی است که شما فکرش را می‌کنید. دلایل مختلفی برای ایجاد این حس در سگ‌تان وجود دارد. اما چگونه بفهمید که حیوان‌تان استرس دارد یا خیر؟

برخی از رایج ترین دلایل استرس در سگ‌ها شامل، آسیب‌های روحی، عوض شدن محیط، مشکلات فیزیکی، زایمان، تغییر در برنامه روتین‌، جدایی و … است. یکی از  رفتارهایی که موجب بروز استرس در سگ‌تان می‌شود، تربیت کردن همراه با تنبیه زیاد است.

با شناختن نشانه‌های استرس در سگ‌، می‌توانید او را درمان کنید و حس آرامش را به سگ‌تان برگردانید.

۱- تکان خوردن یا لرزیدن

طبیعی است که سگ‌تان در هنگام بازی و شوخی از شدت هیجان تکان بخورد اما لرزیدن همیشگی و غیر نرمال، نشانه استرس است. برخلاف لرزشی که سگ‌ها در هنگام دیدن شخصی که دوست دارند انجام می‌دهند، لرزش‌های ناشی از استرس معمولا با نشانه‌های دیگری هم همراه است. دوست پشمالوتان ممکن است مخفی شود، غرش کند و یا نشانه‌های خشم در صورتش پدیدار شود.

۲- ریزش موی بیش از حد

مقداری ریزش مو در هر روز نرمال است، اما مو ریزی بیش از حد می‌تواند نشانه استرس باشد. در هنگام این هنگام، هورمون های دخیل در استرس باعث ریزش موی سگ‌تان‌ می‌شوند. ریزش مو می‌تواند با لرزیدن بدن سگ‌تان هم همراه باشد.

۳- خمیازه کشیدن زیاد و بیشتر شدن ساعات خواب سگ

اگر با برنامه خواب سگ‌تان آشنا باشید، به محض اینکه سگ بیشتر از حد معمول همیشه بخواهد، متوجه خواهید شد. افزایش خواب و بیشتر شدن تعداد خمیازه‌های حیوان، نسبت به همیشه، نشانه استرس داشتن او است.

۴- گوش‌های به عقب میخ شده

وضعیت قرار گیری گوش های حیوان‌تان، چیزهای زیادی راجع به احوالات او به شما می‌گوید. در حقیقت سگ‌ها با استفاده از گوش‌شان هیجان یا استرس‌ را نشان می‌دهند. گوش‌هایی که محکم در امتداد سر به عقب رفته اند، به راحتی به شما می‌گویند که سگ‌تان احساس ناراحتی و استرس دارد.

البته هر سگی فرم گوش‌های خاص خودش را دارد. پس حواس‌تان را به مدل گوش‌های سگ‌تان جمع کنید و حالت عادی و غیر عادی آنها را بدانید.

۵- ناله یا واق واق کردن بیش از حد

واق واق کردن سگ‌های حرکتی کاملا طبیعی است، اما هنگامی که سگ این کار را بیش از اندازه انجام دهد، نشان میدهد سگ‌تان هیجان زده است و یا استرس دارد.

واق واق کردن زیاد معمولا به علت زایمان، درماندگی و یا استرس ناشی از جدایی است. اگر فکر می‌کنید سر و صدای زیاد سگ‌تان به خاطر استرس است، با دامپزشک تماس بگیرید.

۶- تنهایی

درست مانند وقتی که شما استرس دارید و می‌خواهید تنها باشید، سگ‌تان هم وقتی تحت استرس است گوشه نشین تر می‌شود. البته این، به نوع سگ هم بستگی دارد. اگر سگ‌تان تا به حال اجتماعی بوده و مدتی است انزوا طلب شده، ممکن است این حرکتش نشانه استرس او باشد. مشخص شده که سگ‌ها خودشان را از موقعیت‌های استرس زا یا صداهای بلند مانند آتش بازی یا طوفان، مخفی می‌کنند. سگ‌هایی که تحت استرس هستند مدام در پشت مبلمان قایم می‌شوند و رویشان را از صاحب‌شان برمی‌گردانند.

۷- نفس نفس زدن بدون هیچ دلیلی

وقتی سگ‌تان گرمش است و سعی دارد خود را خنک کند، نفس نفس زدنش امری عادی است. اما اگر سگ تان بدون هیچ دلیلی این کار را انجام می‌دهد و گوش‌هایش را هم به عقب داده است، احتمالا تحت استرس است. به غیر از نفس نفس زدن، بعضی سگ‌ها انگار شروع به لیس زدن همه چیز می‌کنند. نفس نفس زدن می‌تواند به علت‌هایی مانند بیماری‌های مزمن، ضربه وارد آمدن به سر، مسمومیت و یا دیگر دلایل بروز کند. پس هیچ گاه نفس نفس زدن بی دلیل سگ‌تان را ساده نگیرید و از کنار آن نگذرید و اگر سگ‌تان برای مدتی طولانی، و بدون دلیل، این کار را انجام داد، با دامپزشک تماس بگیرید.

۸- جمع کردن دم

حواستان به موقعیت قرارگیری دم سگ‌تان باشد تا نشانه‌های استرس در او را به سرعت تشخیص دهید. جمع کردن دم در بین پا، یکی دیگر از نشانه‌های استرس در سگ‌ها است. البته این کار معانی دیگری مانند خشم، ترس و هیجان هم دارد. این حرکت یکی از نشانه‌های معمول ترس در سگ‌ها است و نباید به آن بی‌توجهی شود.

۹- مشکلات گوارشی

اگر چه مشکلات گوارشی سگ‌ها را معمولا به غذا یا دیگر بیماری‌ها مربوط می‌دانند، مشکلاتی مانند اسهال و یبوست می‌توانند مربوط به استرس باشند. در هنگام استرس هورمون‌هایی در بدن سگ‌تان آزاد می‌شود که روی باکتری های روده تاثیر می‌گذارد و باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند اسهال و یبوست می‌شود. علاوه بر این، اگر سگ‌تان در خانه دچار حادثه‌ای شده باشد، او هم مانند شما، سطوح مختلفی از استرس را تجربه خواهد کرد.

۱۰- کم شدن اشتها

اگر چه سگ‌ها عاشق غذا هستند و در هر جایی که باشند به دنبال آن می‌گردند، سگی که تحت استرس است اشتهای خود را از دست می‌دهد و یا نسبت به غذایش سخت گیر می‌شود. پس اگر سگ‌تان اشتهایش را از دست داده، بهتر است با دامپزشک تماس بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو