چگونه مالاریا از این استان شمال شرقی کشور حذف شد؟

چگونه مالاریا از این استان شمال شرقی کشور حذف شد؟


61

1400/9/11

13:29


کارشناس گروه پیشگیری  از بیماریهای واگیر استان تبریز گفت: شیوع بیماری مالاریا در کشور علاوه ‌بر بار سلامتی، صدمات اقتصادی زیادی را نیز به دنبال داشته و می‌تواند مانعی جدی برای توسعه کشور تلقی شود. به همین دلیل وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۸۸ سند چشم‌انداز حذف مالاریا تا سال ۱۴۰۴ را در اولویت قرار داد.

چگونه مالاریا از این استان شمال شرقی کشور حذف شد؟

به گزارش بهداشت نیوز، در راستای حذف مالاریا  برنامه آموزشی در سطح کارشناسان برنامه مالاریای شهرستانها در محل سالن اجتماعات مرکز بهداشت استان تبریز توسط گروه پیشگیری  از بیماریهای واگیر استان  برگزار گردید.
کارشناس گروه پیشگیری  از بیماریهای واگیر استان تبریز،  با بیان اینکه حذف مالاریا یکی از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار Sustainable Development Goals (SDGs) بوده که می‌تواند باعث توسعۀ اقتصادی و افزایش جذب سرمایه‌گذاری در کشور شود و به تایید بسیاری از صاحبنظران حذف مالاریا یکی از مهمترین دستاوردهای بهداشتی پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

دکتر عباسی تصریح کرد: شیوع بیماری مالاریا در کشور علاوه ‌بر بار سلامتی، صدمات اقتصادی زیادی را نیز به دنبال داشته و می‌تواند مانعی جدی برای توسعه کشور تلقی شود. به همین دلیل وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۸۸ سند چشم‌انداز حذف مالاریا تا سال ۱۴۰۴ را در اولویت قرار داد.

وی ادامه داد:  ایران از سال 1397 تاکنون شاهد ثبت موردی از انتقال محلی بیماری مالاریا نبوده است و موارد ثبت شده به بیماران ورودی از خارج کشور اختصاص داشته است. از نظر سازمان بهداشت جهانی کشوری که سه سال فاقد موارد ابتلای محلی باشد واجد شرایط دریافت گواهینامه حذف مالاریا می شود. این موفقیت تقریبا سه سال زودتر از سند چشم انداز ملی که برای سال 1404 تنظیم شده اتفاق خواهد افتاد.

دکتر عباسی گفت: امسال تیمی از این سازمان برای بررسی دریافت گواهینامه به ایران سفر خواهند داشت. خوشبختانه در استان آذربایجان شرقی از سال 1384 انتقال محلی بیماری مالاریا را نداشته ایم .

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفتنی است ، به منظور دریافت گواهینامه آماده سازی مستندات عملکرد استان در راستای حذف مالاریا  برنامه آموزشی در سطح کارشناسان برنامه مالاریای شهرستانها در محل سالن اجتماعات مرکز بهداشت استان با هدایت خانم دکتر عباسی برگزار گردید.
 


 


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو