نحوه‌ی اخذ شهروندی ترکیه از طریق ازدواج

منبع: فوت و فن

70

1400/9/17

13:11


روش‌های زیادی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید اقامت شهروندی خود را از ترکیه دریافت کنید. در واقع، اخذ اقامت ترکیه نسبت به سایر کشورانی که می‌شناسیم، زیاد سخت نیست. این کشور در همسایگی ما قرار دارد و از آنجا که به نسبت، مقرون به صرفه است، فرصت‌های زیادی را ایجاد کرده تا متقاضیان بتوانند از آن اقامت شهروندی خود را دریافت کنند. در این مطلب کوتاه می‌خواهیم یکی از ساده‌ترین روش‌های مهاجرت و اخذ اقامت شهروندی ترکیه را به شما عزیزان معرفی کنیم.

یکی از روش‌های مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه، ازدواج با یک تابع و شهروند ترکیه‌ای است. در واقع اگر شما بتوانید ازدواج بین‌المللی خود با یک شهروند ترکیه‌ای را ثبت کنید، می‌توانید پاسپورت ترکیه را از آن خود کنید. اما در حقیقت برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج با مرد یا زن ترک چه شرایطی باید رعایت شود؟ اگر به خواندن این مطلب ادامه دهید، به پاسخ‌هایی که نیاز دارید، دست پیدا می‌کنید.

چگونه از طریق ازدواج تابعیت بگیریم؟

یک فرد ایرانی در صورت تمایل می‌تواند پس از ازدواج با یک ترک و ثبت ازدواج بین‌ الملل در ترکیه، برای تابعیت این کشور اقدام کند. با این حال، این برنامه بلافاصله اتفاق نمیفتد. در نتیجه احراز تشریفات و شرایط مورد نیاز در قانون و گذراندن مدت تعیین شده، می‌توان درخواست تابعیت داد.

طبق قانون شهروندی، تابعیت می‌تواند با تولد یا بعد از آن به دست آید. تابعیت از طریق ازدواج، متعاقباً نوعی تابعیت است که با تصمیم مقام صالح به دست می‌آید. اتباع خارجی که شرایط مندرج در ماده ۱۶ قانون تابعیت از طریق ازدواج را دارا باشند می‌توانند با تصمیم وزارت تابعیت دریافت کنند.

البته ازدواج با یک شهروند ترکیه‌ای این حق را به فرد خارجی نمی‌دهد که مستقیماً تابعیت خود را دریافت کند. فرد خارجی باید حداقل ۳ سال با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده باشد. همچنین ادامه ازدواج از جمله شرایط است. فقط از این طریق می‌توان تابعیت را اعمال کرد. جدای از آن، برخی از دیگر شرایط مورد نظر برای اعمال به شرح زیر است:

* افراد متاهل باید در کنار هم زندگی کنند.

* فرد نباید با همسرش ناسازگاری‌های غیرقابل توجیه داشته باشد.

* از نظر امنیت ملی و نظم عمومی نباید مانعی وجود داشته باشد.

در صورتی که پس از اعمال تابعیت از طریق نکاح به دلیل فوت زوج، نکاح خاتمه یابد، شرط «سکونت در پیوند خانوادگی» از بین می‌رود.

ثبت ازدواج در ترکیه

 ازدواج‌های تابعیتی

دلایل زیادی وجود دارد که اتباع خارجی ترجیح می‌دهند با شهروندی ترکی ازدواج کنند. اگرچه عشق در آغاز این امر قرار دارد، اما اخذ شهروندی ترکیه عامل مهمی است که ترکیه را مکانی ایده‌آل برای زندگی ازدواج کرده است.

در شرایط عادی، هر ملتی مایل است با افرادی از زبان، مذهب و نژاد خود ازدواج کند. زیرا عدم تطابق فرهنگ و زبان دشمن اصلی ازدواج است. در گذشته، مردم ترکیه با احتیاط بیشتری به ازدواج‌های خارجی می‌نگریستند، اما وقتی به تعداد ازدواج‌های خارجی در سال‌های اخیر نگاه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این تعصب کم کم از بین رفته است. بر اساس داده‌های آماری TUIK، ازدواج بین مردان و زنان ترک با اتباع خارجی هر ساله در حال افزایش است.

به طور کلی برای اخذ تابعیت چه شرایطی لازم است؟

فردی که درخواست تابعیت از طریق ازدواج می‌کند باید بالغ باشد و قدرت تشخیص داشته باشد. تعیین این اختیار بر اساس قانون ملی شخص یا قانون مدنی ترکیه به شماره ۴۷۲۱ در صورت بی‌تابعیتی است.

در چه صورت درخواست شما پذیرفته نمی‌شود؟

– اگر شخص به مدت سه سال با یک شهروند ترکیه ازدواج نکرده باشد.

– اگر قبل از تاریخ درخواست به دلیل طلاق یا فوت یکی از زوجین، رابطه خاتمه یافته باشد.

– اگر درخواست دهنده به دلیل جرمی در حال محاکمه باشد یا محکوم و زندانی باشد.

– در صورتی که مدارک کامل نباشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج چیست؟

– فرم دادخواست مبنی بر درخواست تابعیت از طریق ازدواج،

-گذرنامه یا مدارک مشابه (در صورت عدم تابعیت و امکان ارائه‌ی آن)

– شناسنامه یا فرم ثبت نام (برای نشان دادن اطلاعات هویتی شخص).

– اگر محل اقامت در ترکیه است، اجازه اقامت با تاریخ فعلی.

– در صورتی که تاریخ تولد و ماه شخص وجود نداشته باشد، مدارک المثنی که از ایران صادر شده، باید ارائه شود.

– رسیدی مبنی بر واریز هزینه خدمات مربوطه به صندوق.

ثبت نام و نام خانوادگی در تابعیت با درخواست ازدواج

برای خارجیانی که برای اخذ تابعیت اقدام می‌کنند، امکان دریافت نام و نام خانوادگی ترکی وجود دارد. همچنین نام و نام خانوادگی شخصی که مایل به حفظ نام و نام خانوادگی خود است با حروف ترکی نوشته شده و با رعایت قانون پذیرش و اعمال نامه ترکی شماره ۱۳۵۳ در دفتر خانواده ثبت می‌شود.

ثبت ازدواج بین‌المللی در ترکیه با آرال گام

با وجود اینکه ازدواج یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای خذ اقامت شهروندی و مهاجرت به ترکیه است، اما به هر حال، قوانین و شرایطی در این زمینه وجود دارد که اگر رعایت نشود، تمام زحمت و هزینه‌ی شما به باد خواهد رفت. اگرچه ازدواج می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در منطقی‌ترین و معقولانه‌ترین حالت، عشق و تفاهم مسبب ازدواج بین دو نفر است. ولی یکی از فواید ازدواج با یک شهروند تابع ترکیه، اخذ اقامت ترکیه به صورت مادام‌العمر است. پس در این صورت، بهتر است تمام جوانب را بدانید و تمام قوانین و مقررات مربوط به این امر را رعایت کنید تا در اولین فرصت، اقامت شهروندی خود را بی‌دردسر دریافت کنید.

شاید اگر بخواهید به تنهایی در این مسیر قدم بگذارید، با مشکلات زیادی روبه‌رو شوید و از مدارک موردنیاز، سردرنیاورید. در این صورت بهتر است از خدمات یک موسسه‌ی مهاجرتی مطمئن، مثل آرال گام  (https://aralgam.com) استفاده کنید. آرال گام، از سال ۱۳۹۴ تا کنون، تمام تمرکز خود را روی مهاجرت به ترکیه و انجام مراوده و تجارت با این کشور گذاشته و تمام اطلاعات مورد نیاز شما را به صورت مشاوره‌ی رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از موکلین مطرح و باتجربه‌ی این موسسه جهت پیگیری کارهای خود اقدام کنید و دیگر نگران هیچ‌گونه دردسری در مسیر ازدواج و اخذ تابعیت خود نباش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو